Pääsivu

Lisää kilpailua myös junaliikenteeseen

Kilpailun vapauttaminen lisäisi junamatkustamista

Karjaa-Lohja-Hyvinkää jälleen henkilöliikenteen rautatieksi

Junapalvelujen säilyttämiseksi on keinoja

Radat pitäisi mitoittaa halutun liikenteen mukaan

Omaa voimaa uikuttaa, virkamiestarmoa kyykyttää

Sinisten vaunujen romutus ja rautatiekilpailu

Mietteitä Haapajärven lättähattureissulta

Kilpailutustuskaa

Tsaarinaikainen hallinto

Britanniasta on opiksi

Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa?

Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn

Henkilöjuna Joensuuhun

Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema

Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin

Yöjunaselvitys haisee

Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan

Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?

Eduskuntavaalit ja yöjunat

Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa

Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve

Lähijunia Ouluun vaikka heti

On jo aika vapautua VR:n kahleista

Taitaa olla yöjunakapinan aika

Yöjunat ja yhdenvertaisuus

Sisämaan yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus

Vr Oy ja julkinen palvelu

Sisämaan yöjunayhteydet palautettava

Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ

Junalla Pietarista Vuonislahteen Imatran kautta

Lisämietteitä Oulu - Joensuu -henkilöjunayhteydestä 24.11.2016 - Katse kohti Haaparantaa

Mietteitä Oulu - Joensuu -henkilöjunayhteydestä 19.7.2016

Joensuu - Kuopio -henkilöjunan aikatauluesitys 20.1. / 24.1.2016

Oulu - Joensuu -henkilöjunan aikatauluesitys 13.11. / 10.12.2015 / 31.1.2016

***************

VR:n TALO KAIPAA ISÄNTÄÄ


Kuva: Rautatiematkustajat ry

Paavo Ikonen (Karjalainen, 3.10.) kantoi huolta Itä-Suomen kehnoista junavuoroista ja erityisesti puuttuvasta yhteydestä Joensuun ja Oulun välillä. Mielekäs henkilöliikenne mahdollistui, kun väli Porokylä – Vuokatti äskettäin saatiin peruskorjattua. Alkuvuodesta kuitenkin kerrottiin valtion virkakoneiston aikeista alentaa radan nopeus likimain peruskorjausta edeltävään 50:een kilometriin tunnissa puuttuvan kulunvalvonnan takia (Karjalainen, 4.1. Kilpailukyky katkolla).

Jos nyt sallittua 80 kilometrin tuntinopeutta ei alennettaisi, Joensuu – Oulu –junayhteys veisi viisi tuntia eli jopa kaksi tuntia vähemmän kuin linja-auto. Lisäksi suuremmat nopeudet mahdollistava kulunvalvonta maksaisi murto-osan perusparannuksen hinnasta ja hyödyttäisi myös tavaraliikennettä. Joka tapauksessa matka-ajallisesti järkevä junayhteys Suomen mittakaavassa kahden suuren kaupungin välille olisi luotavissa heti.

Rataosan Kontiomäki – Oulu matkustajamäärät (esimerkiksi 135.000 vuonna 2011) ovat aivan eri luokkaa kuin paikallaan polkevat Nurmeksen lukemat (20.000 matkustajaa vuosittain vuosina 2009 – 2011).

Muutkin kuin ruudinkeksijät havainnevat, että väli Kontiomäki – Oulu on osa mielekästä reittikokonaisuutta Kajaaniin ja edelleen etelään toisin kuin Joensuun ja Nurmeksen välinen ”umpilisäke”.

Jos ostoliikennejunavuoroja järjesteltäisiin uusiksi Ouluun asti, matkustajaluvut pompahtanevat Joensuussakin kuusinumeroisiksi. Vähempikin toisaalta varmasti parantaisi junavuorojen taloutta.

Edes sen vertaa ei ole kuitenkaan edistystä tapahtunut, että Nurmeksen junat virallisesti tulisivat vilkkaaseen Porokylään asti. Juna tosin tekee reissun aika ajoin henkilökunnan käydessä syömässä läheisellä huoltamolla.

Joensuuhun toivotaan jälleen junayhteyttä Petroskoista (parisenkymmentä vuotta on näitäkin toiveita elätelty). Edelleen, toisin kuin Karjalainen pääkirjoituksessaan 18.9. päätteli, käytäntö ei osoittanut täkäläisiä yöjunayhteyksiä tarpeettomiksi.

”Kuolinsyynä” oli lähinnä auktoriteettiusko VR:ää kohtaan, jonka ei osakeyhtiönä enää edes pitäisi olla auktoriteetin asemassa.

Kaksi tuoreinta liikenneministeriä (Kyllönen ja Vehviläinen) ovat täkäläisittäin olleet ”omia”, mutta kaivattuja junayhteyksiä vaan ei ole aikaansaatu. Niinhän se on, että talo (virkamiehet hallinnossaan) elää tavallaan ja vieras (kulloinenkin ministeri) käypi ajallaan. Talo kaipaisi isäntäväkeä.

Kalevi Kämäräinen
puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry
 

Karjalainen 6.10.2012