|
Pääsivu
Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin
Yöjunaselvitys haisee
Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan
Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
RAUTATEIDEN
ONGELMAN YDIN ON VR:n MONOPOLIASEMA
Kuva: Mauri Monto
Osmo Soininvaara päätyi kritiikissään
(HS Kotimaa 24.2.) siihen, että valtion pitäisi tukea VR Oy:tä
sadalla miljoonalla eurolla. Kanta on samansuuntainen kuin VR:n
tuoreella toimitusjohtaja Mikael Arolla. Näinköhän Aron edellisellä
alalla panimoteollisuudessa asiat korjattiin?
Ongelman ydin on kuitenkin VR:n henkilöliikennemonopoli, joka
joulukuussa sai kymmenen vuoden jatkoajan. Minun on veronmaksajana
tätä vaikea ymmärtää. Henkilöliikenteen avautumista kilpailulle
pohtiva työryhmä tietää, että ulkomailla liikennöintikorvausten taso
on pudonnut kilpailutuksen myötä keskimäärin 10 – 30 prosenttia.
Virallinen selitys yhtiön tarvitsemasta sopeutumisajasta ontuu
sekin. Jo VR:n 125-vuotishistoriikissa vuodelta 1987 tunnetaan
mahdollisuus, että ”ulkopuoliset” harjoittaisivat liikennettä joko
VR:n junien lomassa tai hiljaisilla rataosilla yksinoikeudella.
Kun henkinen kypsyys monen operaattorin järjestelmään on ollut
olemassa jo kohta neljännesvuosisadan, mihin pitkiä siirtymäaikoja
vielä tarvitaan?
Pääkaupunkiseudun lähiliikenteessä tehtiin vuonna 2008 56,2
miljoonaa matkaa (80 prosenttia kaikista junamatkoista) ja
kaukoliikenteessä 13,8 miljoonaa matkaa (lähes 20 prosenttia
kaikista junamatkoista). Suoritteena pääkaupunkiseudun lähiliikenne
vastaa 888 miljoonaa henkilökilometriä (22 prosenttia
kokonaissuoritteesta) ja kaukoliikenne 3,2 miljoonaa
henkilökilometriä (78 prosenttia kokonaissuoritteesta).
Pääkaupunkiseudulla on siis paljon matkustajia, mutta vähän
suoritetta. Kaukoliikenteessä on vähän matkustajia mutta paljon
suoritetta.
On kuitenkin törkeätä, että määrältään suurin junamatkustajien ryhmä
on jätetty myöhästymiskorvauksia vaille. Korvausjärjestelmä pitää
miettiä uusiksi.
Kansanedustuslaitoksemmekin pitää ryhdistäytyä, jos
liikenneministeriö jatkaa mihinkään johtamattomia
työryhmäleikkejään. Ruotsin eduskunnan liikennevaliokunta järjesti
kuulemistilaisuuden rautateiden talviliikenteen ongelmista. Kun
yhteiskunnan kukkarolla on pohjansa, rajallisten varojen
mahdollisimman tehokas käyttö pitäisi ottaa lähtökohdaksi.
Otan esimerkiksi kilometrihinnaltaan huiman Pisara-radan. Onko
mietitty halvempia vaihtoehtoja, jotka ajaisivat saman asian?
Mieleeni tulee muunnos Alvar Aallon Vapaudenkadusta: rautatie
kahdessa tasossa Helsinkiin. Toisen kerroksen kansi suojaisi alemman
tason raiteita lumelta. Umpiurbaanissa ympäristössä tällainen tuskin
pilaa kaupunkikuvaakaan. Julkaistussa jutussa on
kirjoitusvirhe: kaukoliikenteen suorite on 3164 miljoonaa
henkilökilometriä eikä 3,2 miljoonaa henkilökilometriä.
Kalevi Kämäräinen
Puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry
Helsingin Sanomat 28.2.2010 |
|