|
Pääsivu
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
SISÄMAAN
YÖJUNAYHTEYDET JA LIIKENNEMINISTERIÖN USKOTTAVUUS
Itä-Suomen yöjunat puhuttavat yhä aika
ajoin. Viimeksi kainuulainen kansanedustaja Marja Kyllönen teki
asiasta kysymyksen kevättalvella. Vastaus näiden
ostoliikennerahoilla kustannettujen junien palauttamiseen on
kuitenkin aina ylimalkainen ei. Siksi Suomen Rautatiematkustajat ry.
teki aikatauluja ja matkustajamääräarvioita myöten perustellun
esityksen niiden palauttamiseksi. Vielä ei ole vastausta kuulunut.
Analysoin tätä liikenne- ja viestintäministeriön muun toiminnan
valossa.
Helsingin Sanomat raportoi 8.6. laajasta ministeriön lainvalmistelun
tason arvostelusta. Esimerkkinä mainitaan asiantuntija-arvio
esityksestä laiksi vahvasta tunnistamisesta ja sähköisistä
allekirjoituksista, joka ”on tehty lähes täysin
elinkeinonharjoittajien ehdoilla. Siinä ei ole otettu juuri lainkaan
huomioon käyttäjien eli tavallisten ihmisten oikeuksia”.
Lehtijutussa arvostellaan viestinnän lainvalmistelua, mutta
näkökulmaa voi laajentaa. Virkamies esimerkiksi totesi helmikuussa
2006 kainuulaisessa sanomalehdessä, ettei ministeriössä tiedetä
sisämaan yöjunien matkustajalukuja samalla kun selkeästi kerrottiin
junien lopettavan kulkunsa.
Lapin säännöllistä yöjunaliikennettä koskevan 28.10.2003
allekirjoitetun aiesopimuksen mukaan yöjunat ovat yhteiskunta- ja
aluetaloudellisesti merkittävää palvelua, jonka toimintaedellytyksiä
ja jatkuvuutta pyritään edistämään. Jos liikenne on vaarassa loppua
taloudellisista syistä, osapuolet ryhtyvät liikenteen jatkuvuutta
turvaaviin toimiin osana kannattamattoman henkilöliikenteen
ostosopimusta.
Tyrmäämällä Itä-Suomen yöjunien palauttamisselvitysten teon
ministeri hylkää muun muassa oman vaalialueensa. Hylättyjä ovat
kuitenkin myös etelän väestökeskittymät, joita yöjunat kenties
voisivat palvella. Lisäksi sisämaan turistikeskusten
elinkeinonharjoittajat kärsivät.
Kalevi Kämäräinen
Sotkamo-lehti 23.6.2009 |
|