|
Pääsivu
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
UUDENKAUPUNGIN
JUNAKESKUSTELU AJAUTUNUT SIVURAITEELLE
Linja-autoyhtiön työntekijöiden
mielestä henkilöjunien palauttaminen Uuteenkaupunkiin on
työnantajalle kuolemaksi (Turun Sanomat 8.1.). Muun muassa junien
tappiollisuus otetaan kirjoituksessa annettuna ja mittatikkuna
käytetään pääkaupunkiseutua. Tämän vuoksi esitän joitakin päätelmiä.
Tarkkoja laskelmia en kuitenkaan pysty esittämään VR Oy:n
liikesalaisuuden vuoksi.
VR Oy ajaa junia ”haja-asutusalueella” omalla riskillään esimerkiksi
Parikkalan ja Savonlinnan välillä. Esitän myös ulkomaisen esimerkin.
Pohjois-Jyllannissa 40 kilometrin pituisella radalla Skagen (9.400
asukasta) – Frederikshavn (23.700 asukasta) kulkee arkisin 21
junaparia vuonna 2005 hankitulla kalustolla. Rautatietä ylläpitää
eikä pelkästään liikennöi alueellinen toimielin osakeyhtiönä (Nordjyske
Jernbaner A/S). Yhtiömuodon perusteella toiminnan talous lienee
vähintään tyydyttävää tasoa.
Turun (175.000) ja Uudenkaupungin (15.900) asukasmäärät huomioon
otettuna matkustajia saattaisi riittää kannattavuuteen asti. Junien
matka-ajaksi on kaavailtu 10 välipysähdyksen kera 55 minuuttia, kun
henkilöautolla laillinen ajotapa vie yli tunnin. Linja-automatka
kestää 70 ja 90 minuutin välillä. Asetelman oletan houkuttelevan
uusia joukkoliikenteen käyttäjiä.
Rautateiden investointimenot ovat kalliita toisin kuin käyttömenot.
Junaliikenne on maantieliikennettä energiatehokkaampaa ja kaluston
tekninen käyttöikä selkeästi autokalustoa pitempi. Linja-autoyhtiöt
kärsivät kustannusten noususta ja alan taksoja on korotettu VR Oy:n
tariffeja enemmän. Oletan vaikkapa kirjoittajien työnantajankin
kiinnostuvan kiskoliikenteestä, jos tällainen yrittämisen
mahdollisuus vain olisi olemassa.
Pääsemmekin asian ytimeen. Rataverkkoa ylläpidetään verovaroin yhtä
lailla kuin tieverkkoa. Kiskoilla vain on yksi toimija eli
valtiollinen VR-konserni. Taitaisi moni lukija pohtia järjestelyn
mielekkyyttä, jos tieverkolla joku käyttäisi samanlaista
määräämisvaltaa. Jostakin syystä päättäjämme ovat pitäneet tällaista
yhteisen omaisuuden ”hyödyntämistä” vaalimisen arvoisena.
Liikenneministeriö on asettanut työryhmän pohtimaan kilpailuttamista
”ainakin” pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteessä. On kiinnostava
nähdä tyytyykö ”provinssista” kotoisin oleva liikenneministeri
keskushallinnon virkamiesten tavanomaiseen ”Moskova-keskeiseen”
näkökulmaan. Laajempi perspektiivi olisi vakkasuomalaisillekin
eduksi ja saattaisi mahdollistaa jopa itsekannattavan
henkilöjunaliikenteen.
Kalevi Kämäräinen
Turun sanomat 22.1.2009 |
|