Pääsivu

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ

UUDENKAUPUNGIN JUNAKESKUSTELU AJAUTUNUT SIVURAITEELLE

Linja-autoyhtiön työntekijöiden mielestä henkilöjunien palauttaminen Uuteenkaupunkiin on työnantajalle kuolemaksi (Turun Sanomat 8.1.). Muun muassa junien tappiollisuus otetaan kirjoituksessa annettuna ja mittatikkuna käytetään pääkaupunkiseutua. Tämän vuoksi esitän joitakin päätelmiä. Tarkkoja laskelmia en kuitenkaan pysty esittämään VR Oy:n liikesalaisuuden vuoksi.
VR Oy ajaa junia ”haja-asutusalueella” omalla riskillään esimerkiksi Parikkalan ja Savonlinnan välillä. Esitän myös ulkomaisen esimerkin. Pohjois-Jyllannissa 40 kilometrin pituisella radalla Skagen (9.400 asukasta) – Frederikshavn (23.700 asukasta) kulkee arkisin 21 junaparia vuonna 2005 hankitulla kalustolla. Rautatietä ylläpitää eikä pelkästään liikennöi alueellinen toimielin osakeyhtiönä (Nordjyske Jernbaner A/S). Yhtiömuodon perusteella toiminnan talous lienee vähintään tyydyttävää tasoa.

Turun (175.000) ja Uudenkaupungin (15.900) asukasmäärät huomioon otettuna matkustajia saattaisi riittää kannattavuuteen asti. Junien matka-ajaksi on kaavailtu 10 välipysähdyksen kera 55 minuuttia, kun henkilöautolla laillinen ajotapa vie yli tunnin. Linja-automatka kestää 70 ja 90 minuutin välillä. Asetelman oletan houkuttelevan uusia joukkoliikenteen käyttäjiä.

Rautateiden investointimenot ovat kalliita toisin kuin käyttömenot. Junaliikenne on maantieliikennettä energiatehokkaampaa ja kaluston tekninen käyttöikä selkeästi autokalustoa pitempi. Linja-autoyhtiöt kärsivät kustannusten noususta ja alan taksoja on korotettu VR Oy:n tariffeja enemmän. Oletan vaikkapa kirjoittajien työnantajankin kiinnostuvan kiskoliikenteestä, jos tällainen yrittämisen mahdollisuus vain olisi olemassa.

Pääsemmekin asian ytimeen. Rataverkkoa ylläpidetään verovaroin yhtä lailla kuin tieverkkoa. Kiskoilla vain on yksi toimija eli valtiollinen VR-konserni. Taitaisi moni lukija pohtia järjestelyn mielekkyyttä, jos tieverkolla joku käyttäisi samanlaista määräämisvaltaa. Jostakin syystä päättäjämme ovat pitäneet tällaista yhteisen omaisuuden ”hyödyntämistä” vaalimisen arvoisena.

Liikenneministeriö on asettanut työryhmän pohtimaan kilpailuttamista ”ainakin” pääkaupunkiseudun lähijunaliikenteessä. On kiinnostava nähdä tyytyykö ”provinssista” kotoisin oleva liikenneministeri keskushallinnon virkamiesten tavanomaiseen ”Moskova-keskeiseen” näkökulmaan. Laajempi perspektiivi olisi vakkasuomalaisillekin eduksi ja saattaisi mahdollistaa jopa itsekannattavan henkilöjunaliikenteen.


Kalevi Kämäräinen

Turun sanomat 22.1.2009