|  | Pääsivu 
			Pikajunalla vanhaa 
			rataa 
			
			Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä 
			
			Yöjunalla Vuokattiin 
			Hallitus 
			Linkkejä |  | 
			PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ 
			MIKSI JUNA EI 
			KULJE PIEKSÄMÄELLE?
 Opiskelijat keräävät nimiä henkilöjunien palauttamiseksi Pieksämäen 
			ja Savonlinnan välille. Näin äkkiseltään idea tuntuu järkevältä: 
			Pieksämäki on risteysasema, jonne tulee henkilöjunia neljästä 
			suunnasta linja-autovuoroista puhumattakaan. Matkustajapotentiaali 
			tuntuu suuremmalta kuin Parikkalan ja Savonlinnan välisillä 
			vuoroilla, joita VR Oy ajaa ilman yhteiskunnan tukea ja joita myös 
			on lisätty. Miksi siis junat eivät kulje?
 
 Lehtitietojen mukaan VR Oy on ehtinyt jo kesällä ilmoittaa, ettei 
			perusparannetulla radalla nähdä matkustajajunia. Samankaltaista 
			sanomaa eroava pääjohtaja Henri Kuitunen kävi alkusyksyllä 
			levittämässä Kainuussa: turha on odotella kaivatun yöjunan paluuta. 
			Muuallakin Suomessa kuullaan tällaisia henkilöjunaliikenteen 
			kehitysterveisiä. Taustatukea operaattori on saanut ainakin 
			edelliseltä liikenneministeriltä, joka puolestaan valisti kansaa 
			kertomalla, että VR on osakeyhtiö.
 
 VR Oy todella on ainoa kotimaanliikenteen harjoittaja 
			Ratahallintokeskuksen ylläpitämällä rataverkolla. Henkilöjunia yhtiö 
			ajaa omalla riskillään sekä Liikenne- ja viestintäministeriön 
			ostorahoilla. Yhtiö myös päättää, mitä yhteyksiä se ajaa omalla 
			riskillään ja mistä yhteyksistä se vaatii omistajaltaan valtiolta 
			rahaa. Jos rahaa ei tule ja VR Oy niin haluaa, liikennöinti loppuu.
 
 On kulunut jo reilu vuosikymmen siitä, kun rataverkon ylläpitovastuu 
			siirrettiin Valtionrautatiet-nimiseltä virastolta valtiolle. 
			Laitos-VR:n seuraajayhtiö päättää kuitenkin yhä kotimaan 
			henkilöliikenteen harjoittamisesta meidän kaikkien omistamalla 
			rataverkolla. Miltä kuulostaisi, että yksi yhtiö päättää 
			linja-autojen kulusta ja kulkematta jäämisestä valtion ylläpitämällä 
			tieverkolla?
 
 Suomessa muistellaan yhä Britannian rautatiejärjestelmän 
			epäonnistunutta yksityistämistä, jos joku uskaltaa ehdottaa usean 
			henkilöjunaoperaattorin järjestelmää meillekin. Todellisuus on 
			kuitenkin toinen, koska rataverkko palautui yhteiskunnan hallintaan, 
			ja yksityiset operaattorit ovat ainakin huimasti nousseiden 
			matkustajamäärien perusteella onnistuneet tehtävässään. Edelleen 
			Britanniassa aniharva junayhteys perustuu puhtaasti 
			rautatieyrityksen omaan liiketaloudelliseen harkintaan.
 
 Naapurissamme Ruotsissa on jo pitkään ollut useita 
			henkilöjunaoperaattoreita. Myös aluetasolla on sanansijaa siitä, 
			missä henkilöjunia kulkee. Henkilöjunaliikenteen kulkumuoto-osuus on 
			meitä korkeampi, vaikka asukastiheys on molemmissa maissa liki sama. 
			Kehitys on niin pitkällä, ettei sikäläinen VR enää kampita uusia 
			tulijoita vaan on mukana rautatieoperaattoreiden omassa 
			etujärjestössä.
 
 Liikenne- ja viestintäministeriö on asettanut työryhmän tutkimaan 
			henkilöjunaliikenteen kilpailuttamista ”ainakin” 
			pääkaupunkiseudulla. Koko rataverkon käyttöperiaatteiden pohtiminen 
			olisi kuitenkin järkevin näkökulma. Nähtäväksi jää, kuinka laajalti 
			työryhmällä on uskallusta tutkia asiaa. Ennakkoluuloton 
			lähestymistapa todennäköisemmin palauttaa henkilöjunat myös 
			Pieksämäen ja Savonlinnan välille. Mutta eipä toki nimen 
			kirjoittaminen adressiin asiaa pahenna.
 
 Kalevi Kämäräinen
 
			Julkaistu Itä-Savo-leghdessä 4.11.2008 |  |