|
Pääsivu
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
SINISELLE
VAUNUKALUSTOLLE LÖYTYY KÄYTTÖÄ
VR-Yhtymän ylin johto ilmoitti äskettäin erostaan uusien
makuuvaunujen hankintaa koskevan erimielisyyden yhteydessä. Uuden
kaluston hankinta on toki hyvästä, mutta tuhotaanko samalla
käyttökelpoisia vaunuja? Tätä voidaan pohtia liikenneministeri
Vehviläisen 23.10. antaman vastauksen valossa kansanedustaja Lauri
Oinosen kysymykseen (KK 710 / 2008 vp) aikooko hallitus toimia muun
muassa sinisen vaunukaluston säilyttämiseksi.
Vastauksen mukaan yli 300 vaunua käsittävän sinisen kaluston
tekninen käyttöikä täyttyy. Koska vuosina 1978 – 1985 rakennetut
vaunut perustuvat 1960-luvun tietotaitoon, niistä puuttuu nykyään
välttämättömiä ominaisuuksia eikä huippunopeus 140 kilometriä
tunnissa sovi pääratojen liikenteeseen. Jos vaunujen elinikää
halutaan jatkaa, joudutaan kalliisiin korjauksiin nykytekniikan
ominaisuuksia saavuttamatta. Asiakkaatkin ovat toivoneet sinisen
kaluston korvaamista.
Kysyjä korosti vaunujen merkitystä ns. vähäliikenteisillä radoilla,
uusilla poikittaisreiteillä sekä ruuhkahuippujen tasaajana
pääradoilla, kun vastauksessa tähdennetään niiden soveltumattomuutta
pääradoille.
Ministeriön näkemys rataverkon mahdollisuuksista osoittautuukin
rajalliseksi. 140 kilometriä tunnissa ellei vähemmän riittää jopa
pääradoilla aivan hyvin vaikkapa yöllä. Moni valitsisi varmasti myös
tällaista nopeutta viillettävän junan esimerkiksi väleillä Joensuu –
Kontiomäki – Oulu ja Jyväskylä – Haapajärvi – Oulu, jos junia
kulkisi.
Näkemys korjauskelvottomuudesta voidaan kyseenalaistaa monin
esimerkein. Kanadassa käytetään yhä 1950-luvulta peräisin olevia
henkilövaunuja ja Ruotsissa vuosina 1956 – 59 rakennetut makuuvaunut
kelpaavat jopa kansainvälisiin juniin Malmö – Berliini, joissa ne
korvaavat ahtaan saksalaisen kaluston.
VR Oy käyttää päärataa Pietariin kulkevassa Sibelius-junassa alun
perin vuonna 1966 valmistunutta vaunua ja ministeriönkin mukaan
yhtiö kunnostaa 1960-luvulta peräisin olevia dieselvetureita.
Suomalaisen kaluston etu on sen kuormaulottumassa. Jos tänne
hankitaan vaunuja keskieurooppalaisin mitoin, matkustajilla olisi
entiseen verrattuna ”piukat paikat”. Mainitsemani esimerkit
viittaavat siihen, ettei sinisten vaunujen ainoa taloudellinen
käyttötapa ole romutus. Virheen on todennäköisesti kertaalleen
sallittu tapahtua VR Oy:n hävitettyä kalustoa Itä-Suomen
yöjunaliikenteen loputtua vuonna 2006.
Useat liikennöitsijät sallivassa Ruotsissa kalusto vaihtaa omistajaa
ja uutta hankitaan, mutta vanhaakin kannattaa korjata. Kunnostettu
vanha vaunu on matkustajallekin parempi kuin ei junaa ollenkaan.
Naapurissamme henkilöjunaliikenteen kulkumuoto-osuus on meitä
korkeampi, vaikka asukastiheys on suunnilleen sama. Jotta meillä ei
tehtäisi enää uusia virheitä, sinisen kaluston lisäromutus tulee
estää ja samalla on selvitettävä ennakkoluulottomasti rataverkon
käytön sallimista muillekin kuin VR Oy:lle.
Kalevi Kämäräinen
(Oinosen kysymys ja ministerin vastaus ovat luettavissa osoitteessa
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_710_2008_p.shtml
)
Julkaistu Kalevassa 24.11.2008 |
|