Pääsivu

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Hallitus

Linkkejä

 

PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ

YÖJUNALLA VUOKATTIIN

Itä-Suomen makuuvaunuyhteyksien palauttamisesta kirjoitellaan yhä silloin tällöin; viimeksi Risto Ikonen kaipasi etelää yöunen päähän Karjalaisessa 4.6. Lähestyn asiaa näkökulmasta, joka mahdollistuu rataosan Porokylä – Vuokatti perusparannuksen ja Kemijärven radan sähköistyksen valmistuttua. Tuolloin kaksi vähän käytettyä aggregaattivaunua jää pohjoisessa tarpeettomaksi. Lisäksi uuden kaluston virransyöttöön kykeneviä ”Iso Vaalee” –vetureita on jo Joensuun varikolla. Nämä seikat mahdollistavat yöjunayhteyden (myös) uusilla makuu- ja autonkuljetusvaunuilla reittiä Turku / Helsinki – Tampere – Pieksämäki – Joensuu – Nurmes – Vuokatti – Kontiomäki osittaisesta sähköistyksen puutteesta huolimatta.

Vuokatissa käy vuosittain miljoona turistia. Jos esimerkiksi 400.000 vuosittaisesta yöpyjästä 10 prosenttia saataisiin makuuvaunun käyttäjiksi, luku olisi 40.000. Jos tähän vielä lisätään ”vain” väliin Turku / Helsinki – Joensuu tyytyjät, Pielisen Karjalan matkustajat sekä päivävaunun käyttäjät vaikkapa välillä Joensuu – Kontiomäki (– Oulu), päästäneen helposti 60.000 matkustajaan (vrt. myös Vuokatin matkustajamäärien kasvupotentiaali). Luku on merkityksellinen, koska VR Oy:n omalla taloudellisella riskillä kulkevan Kolarin yöjunan vuosittainen käyttäjämäärä on sama. Jos kerran Kolariin ajetaan kannattavasti 60.000 matkustajalla, miksei Kainuuseenkin Joensuun kautta?

Risto Ikosen havainto ministeri Vehviläisen penseästä suhtautumisesta Itä-Suomen yöjuniin pitää paikkansa. Itsekin tulin tympeän asenteen havainneeksi viime syksynä yöjunia koskevan adressin luovutustilaisuudessa eduskunnassa. Kun seuraa Vehviläisen kehityskaarta poliittisena päättäjänä, kansanedustajan myös ”syrjäseutujen” matkustusoloja ymmärtävä näkökulma on ministeriössä typistynyt akselille Joensuu – Helsinki. Lyhyesti todettuna ministeri on samaistunut keskushallintonsa virkamiesten ja VR Oy:n esittämiin näkemyksiin.

Tapasin Vehviläisen toukokuussa 2007 Pohjois-Karjalan Yrittäjät ry:n lounaalla Joensuussa. Tuolloin ehdotin yrittäjien nimissä, että henkilöjunaliikenteen asemaa pohtimaan perustettaisiin työryhmä, joka suhtautuisi kriittisesti VR Oy:n yksinoikeuteen. Tätä perustelin esimerkiksi Ruotsin hyvillä kokemuksilla useasta henkilöliikenneoperaattorista (myös yöjunaliikenteessä) ja sillä, että Vanhasen II hallituksen linjauksiin kuuluu sentään pohdinta pääkaupunkiseudun henkilöliikenteen vapauttamisesta. Vastausta vain ei ole kuulunut.

Ministerin ”sidonnaisuudet” huomioon otettuna hänen vaikenemisensa ei ole yllättävää. Muillakaan päättäjillä ei tunnu riittävän älyllistä elastisuutta henkilöjunaliikenteen uudelleenajatteluun. Siksi VR Oy voi asemansa turvin vaatia omistajaltaan ja muiltakin tahoilta tukia uhalla, että junayhteys muutoin loppuu. Myöskään omalle riskille siirrettyjen reittien taloudesta ei ole puolueetonta tietoa. Uutta vastustetaan myös turvautumalla junaturvallisuuden vaarantumisen kaltaisiin hokemiin. Onnettomuuksia on tosin osattu aiheuttaa ennenkin; esimerkiksi viime aikojen tuhoisin junaturmamme johtui veturimiesten kahvinkeittopuuhista, kun huomio olisi pitänyt kiinnittää junan saapumiseen asemalle.

Innovatiivinen rautatieyhtiö saattaisi oma-aloitteisesti ryhtyä toteuttamaan esittämääni yöjunayhteyttä. Nyt toinen vaihtoehto on junattomuus, kun VR Oy:tä ei kiinnosta. On siis aika palauttaa Itä-Suomen yöjunat uusilla reittivalinnoilla ja vaatimalla VR Oy:n aseman kriittistä pohdintaa.



Kalevi Kämäräinen

Julkaistu Ylä-Karjalassa 10.7.2008