|
Pääsivu
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
YÖJUNALLA
VUOKATTIIN
Itä-Suomen makuuvaunuyhteyksien palauttamisesta kirjoitellaan yhä
silloin tällöin; viimeksi Risto Ikonen kaipasi etelää yöunen päähän
Karjalaisessa 4.6. Lähestyn asiaa näkökulmasta, joka mahdollistuu
rataosan Porokylä – Vuokatti perusparannuksen ja Kemijärven radan
sähköistyksen valmistuttua. Tuolloin kaksi vähän käytettyä
aggregaattivaunua jää pohjoisessa tarpeettomaksi. Lisäksi uuden
kaluston virransyöttöön kykeneviä ”Iso Vaalee” –vetureita on jo
Joensuun varikolla. Nämä seikat mahdollistavat yöjunayhteyden (myös)
uusilla makuu- ja autonkuljetusvaunuilla reittiä Turku / Helsinki –
Tampere – Pieksämäki – Joensuu – Nurmes – Vuokatti – Kontiomäki
osittaisesta sähköistyksen puutteesta huolimatta.
Vuokatissa käy vuosittain miljoona turistia. Jos esimerkiksi 400.000
vuosittaisesta yöpyjästä 10 prosenttia saataisiin makuuvaunun
käyttäjiksi, luku olisi 40.000. Jos tähän vielä lisätään ”vain”
väliin Turku / Helsinki – Joensuu tyytyjät, Pielisen Karjalan
matkustajat sekä päivävaunun käyttäjät vaikkapa välillä Joensuu –
Kontiomäki (– Oulu), päästäneen helposti 60.000 matkustajaan (vrt.
myös Vuokatin matkustajamäärien kasvupotentiaali). Luku on
merkityksellinen, koska VR Oy:n omalla taloudellisella riskillä
kulkevan Kolarin yöjunan vuosittainen käyttäjämäärä on sama. Jos
kerran Kolariin ajetaan kannattavasti 60.000 matkustajalla, miksei
Kainuuseenkin Joensuun kautta?
Risto Ikosen havainto ministeri Vehviläisen penseästä
suhtautumisesta Itä-Suomen yöjuniin pitää paikkansa. Itsekin tulin
tympeän asenteen havainneeksi viime syksynä yöjunia koskevan
adressin luovutustilaisuudessa eduskunnassa. Kun seuraa Vehviläisen
kehityskaarta poliittisena päättäjänä, kansanedustajan myös
”syrjäseutujen” matkustusoloja ymmärtävä näkökulma on ministeriössä
typistynyt akselille Joensuu – Helsinki. Lyhyesti todettuna
ministeri on samaistunut keskushallintonsa virkamiesten ja VR Oy:n
esittämiin näkemyksiin.
Tapasin Vehviläisen toukokuussa 2007 Pohjois-Karjalan Yrittäjät ry:n
lounaalla Joensuussa. Tuolloin ehdotin yrittäjien nimissä, että
henkilöjunaliikenteen asemaa pohtimaan perustettaisiin työryhmä,
joka suhtautuisi kriittisesti VR Oy:n yksinoikeuteen. Tätä
perustelin esimerkiksi Ruotsin hyvillä kokemuksilla useasta
henkilöliikenneoperaattorista (myös yöjunaliikenteessä) ja sillä,
että Vanhasen II hallituksen linjauksiin kuuluu sentään pohdinta
pääkaupunkiseudun henkilöliikenteen vapauttamisesta. Vastausta vain
ei ole kuulunut.
Ministerin ”sidonnaisuudet” huomioon otettuna hänen vaikenemisensa
ei ole yllättävää. Muillakaan päättäjillä ei tunnu riittävän
älyllistä elastisuutta henkilöjunaliikenteen uudelleenajatteluun.
Siksi VR Oy voi asemansa turvin vaatia omistajaltaan ja muiltakin
tahoilta tukia uhalla, että junayhteys muutoin loppuu. Myöskään
omalle riskille siirrettyjen reittien taloudesta ei ole puolueetonta
tietoa. Uutta vastustetaan myös turvautumalla junaturvallisuuden
vaarantumisen kaltaisiin hokemiin. Onnettomuuksia on tosin osattu
aiheuttaa ennenkin; esimerkiksi viime aikojen tuhoisin junaturmamme
johtui veturimiesten kahvinkeittopuuhista, kun huomio olisi pitänyt
kiinnittää junan saapumiseen asemalle.
Innovatiivinen rautatieyhtiö saattaisi oma-aloitteisesti ryhtyä
toteuttamaan esittämääni yöjunayhteyttä. Nyt toinen vaihtoehto on
junattomuus, kun VR Oy:tä ei kiinnosta. On siis aika palauttaa
Itä-Suomen yöjunat uusilla reittivalinnoilla ja vaatimalla VR Oy:n
aseman kriittistä pohdintaa.
Kalevi Kämäräinen Julkaistu
Ylä-Karjalassa 10.7.2008 |
|