|
Pääsivu
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
YÖJUNA
KOILLISMAALLE?
Tätä nykyä yöjunia kulkee
Etelä-Suomesta Ouluun, Kolariin, Rovaniemelle ja Kemijärvelle. Junat
VR Oy ajaa omalla riskillään lukuun ottamatta Kemijärven yhteyttä,
joka siirrettiin kyseenalaisin perustein valtion kustannettavaksi.
Muillakin reiteillä on mahdollisuuksia, kun otetaan huomioon muun
muassa polttoaineen hinnan nousu sekä yleismaailmallinen
taloustilanne, joka lisää kotimaan matkailua.
Olen aiemmin arvioinut, että itsekannattava yöjunareitti Helsinki /
Turku – Tampere – Jyväskylä – Pieksämäki – Joensuu – Nurmes –
Kontiomäki on Vuokatin matkailukeskuksen ansiosta mahdollinen.
Taivalkosken radalla aloitettiin yöjunakokeilu VR:n vielä ollessa
valtion virasto. Tuolloin kuntien tukema kokeilu jäi
lyhytaikaiseksi. Sittemmin esimerkiksi Kuusamo on turistikeskuksena
vain kasvanut kasvun yhä jatkuessa.
Rataosa Kontiomäki – Taivalkoski on käytössä Suomussalmelle asti
(Ämmänsaari) puukuljetusten vuoksi ja aktivointi Taivalkoskelle
saattaa olla perusteltua samasta syystä. Sekä Taivalkoskelta
(20-tie) että Ämmänsaaresta (5-tie) on suora ja Oulua lyhyempi
yhteys Kuusamoon sekä yhteys Iso-Syötteelle. Radan kevyet kiskot
ovat yöjunalle kirjaimellisesti vain hidaste, koska
kokonaismatka-aika pysyy järkevissä rajoissa. Perusparannus
lisääntyneiden liikennemäärien johdosta korjaisi aikanaan tämänkin
seikan.
Jos yöjunalla pääsisi Vuokattiin Joensuun kautta, autojuna
Tampereelta ja Turusta Toijalan kautta Riihimäelle ja Helsingistä
Riihimäelle sekä edelleen reittiä Lahti – Kouvola – Pieksämäki –
Iisalmi – Kajaani – Kontiomäki – Suomussalmi (Ämmänsaari)
palauttaisi makuuvaunuyhteyden myös Savon radalle. Osittainen
sähköistyksen puute ei estä uuden kaluston käyttöä, koska
aggregaattivaunuja on saatavissa sähköistämistä edullisemmin.
Taivalkoskelta Kuusamoon on matkaa 63 kilometriä. Olisiko rata
Kuusamon keskustaan ja ehkä jopa Rukatunturille asti perusteltu
ratkaisu? Sitä voitaisiin hyödyntää puutavarakuljetuksissa, minkä
lisäksi Kuusamon elintarvike- ym. huolto sekä turistit saataisiin
ainakin osittain rautapyörille. Lisäksi rautatielle saattaa olla
käyttöä kaivannaisteollisuuden kuljetuksissa.
Nykyään Kemijärven junayhteyttä mainostetaan väylänä Rukalle.
Tätäkin pidän lähinnä mahdollisuutena: matkailijalla olisi
valinnanvaraa. Jos suorin reitti yltää hiukan lähemmäksi Kuusamoa,
Kemijärven yhteys voisi kilpailla vaikka hinnalla (”Säästä
matkustamalla Kemijärven kautta, vaikka ajat autolla vähän
enemmän”).
Arkistossani on lehtileike Ilta-Sanomista 2.8.1977 otsikolla
Turistijuna napapiirille – miksei, VR? Viraston tuolloinen vastaus
Kolarin junayhteydestä on paljonpuhuva: ”Ajatusta ei ole edes
harkittu, koska pelkkä matkailu ei tee rautateiden
henkilöliikenteestä kannattavaa. Rataosuudella tarvittaisiin
ehdottomasti säännöllistä työmatkaliikennettä, kerrottiin VR:n
tiedotusosastolta”.
Saattaa kestää ainakin sukupolven verran, jos joudumme odottelemaan
VR Oy:n innovaatioita Koillismaan junayhteyksien luomiseksi. Siksi
keskustelu rataverkon käytön sallimisesta muillekin on enemmän kuin
paikallaan. Tämä on kohtuullista, kun otetaan huomioon, ettei VR Oy
enää ylläpidä omistajan elkein käyttämäänsä väylästöä.
Kalevi Kämäräinen
Ylä-Kainuu 9.1.2009 |
|