Pääsivu

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ

RATAVERKKO DEMOKRATIAN AIKAAN

Ministeri Vehviläinen vastasi joulun alla kansanedustaja Sari Palmin kysymykseen matkustajajunaliikenteen tehostamisesta Taavetissa. Taustalla on adressi edes yhden pysähdyksen palauttamiseksi ”uuden juna-ajan” alettua vuonna 2006. Matkustajilta ei tuolloin kysytty näkemystä VR Oy:n ilmoitukseen vähäisistä matkustajamääristä.

Lyhyesti selostettuna ministeriön uusi pysähdysten este on matkustajien turvallisuus ilman kalliita järjestelyitä kunhan Venäjälle suuntautuva nopea henkilöjunaliikenne alkaa. Hallinto myös luottaa VR Oy:n näkemykseen, etteivät paikallisjunat Kouvolan ja Lappeenrannan välillä ole kannattavia. Se pakottaa taavettilaiset linja-auton käyttäjiksi.

Näyttää siltä, etteivät kansalaiset eivätkä edes kansanedustajat pysty kyseenalaistamaan liikenneministeriön argumentteja. Hallinto siis tietää asiat muita paremmin.

Britanniassa muilla kuin liikennöitsijöillä ja keskushallinnolla on ollut ainakin 1880-luvulta alkaen puhevaltaa siihen, mitä kiskoilla tapahtuu omistuspohjasta riippumatta. Viimeistään rautateitä kansallistettaessa vuonna 1948 matkustajienkin asema virallistettiin eikä tilanne ole muuttunut liikennöinnin taas siirryttyä yksityisiin käsiin 1990-luvulla.

Liikenneministeriö voi saarivaltiossa esittää asemalla pysähtymisen lopettamista. Ratkaisun tekee kuitenkin itsenäinen viranomainen. Harkinnassa otetaan huomioon yksittäisten rautatiematkustajienkin argumentit. Aina eivät matkustajat voita, mutta liikennöitsijän lakkauttamisaloitekin voi tulla hylätyksi.

VR Oy pysäyttäisi junat yhä rahasta ministeriön käyttäessä nyt ”valttina” turvallisuutta. Liikennöitsijää pidän luotettavampana: kalliit rakennustyöt voidaan välttää, mutta ”lunnaita” ei tule seisahduksesta maksaa. Taavetin läpi kulkeva kaksiraiteinen rata on kauko-ohjauksen ansiosta käytettävissä molempiin suuntiin.

Rataverkon käyttöä koskevissa kysymyksissä tulee Suomessa jo harpata tsaarin ajasta nykyisyyteen. Nykyisyyttä on myös se, että rautatiematkustajat tunnustetaan asianosaisiksi, joiden näkemyksiä kuullaan ja jopa otetaan huomioon. Temppelin harjalla istuu liikenneministeri; hallintovirkamiehiltä lienee turha odottaa tällaista innovatiivisuutta.



Kalevi Kämäräinen

Etelä-Saimaa 3.1.2009