|
Pääsivu
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
RATAVERKKO
DEMOKRATIAN AIKAAN
Ministeri Vehviläinen vastasi joulun
alla kansanedustaja Sari Palmin kysymykseen matkustajajunaliikenteen
tehostamisesta Taavetissa. Taustalla on adressi edes yhden
pysähdyksen palauttamiseksi ”uuden juna-ajan” alettua vuonna 2006.
Matkustajilta ei tuolloin kysytty näkemystä VR Oy:n ilmoitukseen
vähäisistä matkustajamääristä.
Lyhyesti selostettuna ministeriön uusi pysähdysten este on
matkustajien turvallisuus ilman kalliita järjestelyitä kunhan
Venäjälle suuntautuva nopea henkilöjunaliikenne alkaa. Hallinto myös
luottaa VR Oy:n näkemykseen, etteivät paikallisjunat Kouvolan ja
Lappeenrannan välillä ole kannattavia. Se pakottaa taavettilaiset
linja-auton käyttäjiksi.
Näyttää siltä, etteivät kansalaiset eivätkä edes kansanedustajat
pysty kyseenalaistamaan liikenneministeriön argumentteja. Hallinto
siis tietää asiat muita paremmin.
Britanniassa muilla kuin liikennöitsijöillä ja keskushallinnolla on
ollut ainakin 1880-luvulta alkaen puhevaltaa siihen, mitä kiskoilla
tapahtuu omistuspohjasta riippumatta. Viimeistään rautateitä
kansallistettaessa vuonna 1948 matkustajienkin asema virallistettiin
eikä tilanne ole muuttunut liikennöinnin taas siirryttyä yksityisiin
käsiin 1990-luvulla.
Liikenneministeriö voi saarivaltiossa esittää asemalla pysähtymisen
lopettamista. Ratkaisun tekee kuitenkin itsenäinen viranomainen.
Harkinnassa otetaan huomioon yksittäisten rautatiematkustajienkin
argumentit. Aina eivät matkustajat voita, mutta liikennöitsijän
lakkauttamisaloitekin voi tulla hylätyksi.
VR Oy pysäyttäisi junat yhä rahasta ministeriön käyttäessä nyt
”valttina” turvallisuutta. Liikennöitsijää pidän luotettavampana:
kalliit rakennustyöt voidaan välttää, mutta ”lunnaita” ei tule
seisahduksesta maksaa. Taavetin läpi kulkeva kaksiraiteinen rata on
kauko-ohjauksen ansiosta käytettävissä molempiin suuntiin.
Rataverkon käyttöä koskevissa kysymyksissä tulee Suomessa jo harpata
tsaarin ajasta nykyisyyteen. Nykyisyyttä on myös se, että
rautatiematkustajat tunnustetaan asianosaisiksi, joiden näkemyksiä
kuullaan ja jopa otetaan huomioon. Temppelin harjalla istuu
liikenneministeri; hallintovirkamiehiltä lienee turha odottaa
tällaista innovatiivisuutta.
Kalevi Kämäräinen
Etelä-Saimaa 3.1.2009 |
|