|
Pääsivu
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
KRITIIKKIÄ
FAKTAPOHJALTA, KIITOS!
Uutispäivä Demarin pääkirjoitus 29.12. käsittelee intomielisen
kilpailuttamisen vaaroja ja ottaa esimerkiksi rautateiden
epäonnistuneen yksityistämisen Britanniassa. Kritiikki on maailmassa
paikallaan, mutta sen ei soisi perustuvan vanhentuneeseen tietoon.
Pääkirjoituksen rautatie-esimerkkiä on syytä päivittää.
Pitää paikkansa, että rautatieverkon yksityistäminen johti
Britanniassa turmioon. Rataverkko on kuitenkin palautunut
yhteiskunnan hallintaan ja yksityisiin käsiin jäänyt liikennöinti on
ainakin huimasti nousseiden matkustajamäärien perusteella onnistunut
ratkaisu. Toisin kuin ehkä luullaan, Britanniassa myös aniharva
junayhteys perustuu pelkästään rautatieyrityksen omaan
liiketaloudelliseen harkintaan.
Saarivaltiossa myös muilla kuin liikennöitsijöillä ja
keskushallinnolla on ollut ainakin 1880-luvulta alkaen puhevaltaa
kiskoliikenteen tapahtumiin omistuksesta riippumatta. Viimeistään
rautateitä kansallistettaessa vuonna 1948 matkustajienkin asema
virallistettiin eikä tilanne ole muuttunut uusien käänteiden jälkeen
1990-luvulla. Tämä tarkoittaa muun muassa sitä, ettei liikennöitsijä
yksin määrää junien pysähtymisistä liikennepaikoilla.
Britanniaankin verrattuna rämmimme täällä Suomessa jossakin pimeällä
keskiajalla. Riippumatta viran haltijan poliittisesta väristä
liikenneministerin sanoma rautatieliikennettä kritisoiville on
tyyliä ”VR on osakeyhtiö”. Tällaisia terveisiä on viime vuosina
kuultu esimerkiksi ainakin Hämeenlinnassa, Taavetissa ja
Kemijärvellä. Monin paikoin myös VR Oy:n edustajat ovat itse käyneet
tarjoamassa ”eioota” junayhteyksiä kaipaaville.
VR Oy määrää yhä rataverkosta. Jos yhtiötä ei kiinnosta eikä
yhteiskunta suostu maksajaksi, junia ei kulje. Itse en pidä tätä
kovin mielekkäänä varsinkin kun yhteiskunta nykyään kustantaa
yhtiölle raiteet. Niin ikään kovin järkevänä en pidä sitäkään, että
VR Oy:lle sallitaan käyttökelpoisen kaluston romutus. Muut
operaattorit voisivat hyödyntää vielä esimerkiksi ns. sinisiä
vaunuja, jos niitä ei mieluummin anneta polttopillin ruuaksi.
Taisi olla Kiinan johtaja Deng Hsiaoping, joka sanoi ettei kissan
värillä ole väliä kunhan se syö hiiriä. Samaa ajatusta voi soveltaa
henkilöjunaliikenteeseen. Alan liikennöitsijät elävät ihmisten
kuljettamisesta ja mitä enemmän matkustajia kuljetetaan, sen parempi
asia on ympäristönkin kannalta. Eikö siis ole aika pohtia asiaa
uudesta näkökulmasta?
Rataverkon avaamisen toteuttamistapoja on varmasti hyviä ja huonoja.
Nykymuodossaan ei taida Britanniakaan olla huono esimerkki. Oppia
voisi ottaa myös Ruotsista, jossa on jo pitkään ollut useita
henkilöjunaoperaattoreita ja aluetasollakin on sanansijaa junien
reitteihin. Ei liene sattuma, että läntisessä naapurissa
henkilöjunaliikenteen kulkumuoto-osuus on meitä korkeampi, vaikka
asukastiheys on molemmissa maissa liki sama.
Kalevi Kämäräinen
Uutispäivä Demari 31.12.2008 |
|