Pääsivu

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ

TAAVETIN JUNA-AKTIVISTIT KEMIJÄRVEN TIELLÄ

Luumäellä kerätään adressia henkilöjunien pysähtymiseksi tavoitteena "junaan Taavetista, junalla Taavettiin”. Välimatkaa muille pysähdyspaikoille on kohtalaisesti, Kouvolaan 47 kilometriä ja Lappeenrantaan 39 kilometriä. VR Oy valittelee vähäisiä liikennemääriä ja ehdottaa, että voisihan sitä maksua vastaan pysähtyä. Liikenneministeri puolestaan voivottelee, ettei hän voi käskyttää yhtiötä ja Luumäen lehden uutisessa 27.11. kerrotaan vaalikarjaa tavanneiden kansanedustajaehdokkaiden kannattaneen henkilöjunaliikennettä.

Hyvin samantapainen näytelmä nähtiin eduskunnan portailla helmikuussa 2006. Tuolloin Kemijärven yöjunan lakkauttamisen vastustajat saivat tukea eduskuntaryhmiltä. Sympatia ei kuitenkaan estänyt valtiollista rautatieyhtiötä lopettamasta junan kulkua. Yöjuna palasi valtion suostuttua maksamaan omistamalleen yhtiölle rahaa, vaikka kapinan aikainen liikenneministeri myönsi junayhteyden tappiollisuuden olevan vasta uhka.

Rautateitä koskevaa eduskuntakeskustelua seuratessa on havaittavissa lähes liikuttava yksimielisyys siitä, että VR Oy:llä on julkinen palveluvelvoite. Termin merkityssisältö tuntuu vain olevan mysteeri kaikille ja aloitevaltaa käyttävät ministerit heittäytyvät vuorotellen vallattomuuden selän taakse. Äsken harjoitettu omistajaohjauskin on epäloogista: vielä ei tiedetä, missä käskyttämällä hankitut makuuvaunut kenties kulkevat.

Kemijärven yöjunakapinaa sekä Taavetin kansalaisaktivismia voidaan myös luonnehtia termeillä kohtuus ja realismi. Pohjoisessakaan ei vaadittu vartin välein kulkevia junia; haluttiin vain pitää kiinni ainoasta suorasta yhteydestä. Luumäellä tavoiteltu yhden junaparin pysähdys ei sekään suuruudenhullulta kuulosta.

Yhteiskunta poisti VR-konsernilta rataverkon ylläpitovastuun yli kymmenen vuotta sitten. Entinen omistaja tuntuu kuitenkin yhä määräävän kaikesta raiteilla tapahtuvasta. Poliitikoille taas VR Oy tuntuu tekojen tasolla olevan tabu, vaikka ei olisi kyse sen kummemmasta kuin junien pysähtymisestä asemilla. Keskustelu Ruotsin kaltaisesta usean henkilöjunaoperaattorin järjestelmästä tuntuu myös olevan aivan mahdotonta.

Riippumatta siitä, kenen tai keiden henkilöjunia kiskoilla kulkee, yhteiskunnan pitää ottaa huomioon paikkakuntien ja matkustajien tarpeet sekä kohtuullisessa määrin vaikuttaa junien kulkemiseen ja pysähtymiseen. Vallankumouksellinen tämä ajatus ei voi olla, koska linja-autoliikennettäkin säännellään. Toivotan Taavetin aktivisteille onnea ja menestystä. 

Kalevi Kämäräinen

Luumäen lehti 11.12.2008