|
Pääsivu
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
TAAVETIN
JUNA-AKTIVISTIT KEMIJÄRVEN TIELLÄ
Luumäellä kerätään adressia henkilöjunien pysähtymiseksi tavoitteena
"junaan Taavetista, junalla Taavettiin”. Välimatkaa muille
pysähdyspaikoille on kohtalaisesti, Kouvolaan 47 kilometriä ja
Lappeenrantaan 39 kilometriä. VR Oy valittelee vähäisiä
liikennemääriä ja ehdottaa, että voisihan sitä maksua vastaan
pysähtyä. Liikenneministeri puolestaan voivottelee, ettei hän voi
käskyttää yhtiötä ja Luumäen lehden uutisessa 27.11. kerrotaan
vaalikarjaa tavanneiden kansanedustajaehdokkaiden kannattaneen
henkilöjunaliikennettä.
Hyvin samantapainen näytelmä nähtiin eduskunnan portailla
helmikuussa 2006. Tuolloin Kemijärven yöjunan lakkauttamisen
vastustajat saivat tukea eduskuntaryhmiltä. Sympatia ei kuitenkaan
estänyt valtiollista rautatieyhtiötä lopettamasta junan kulkua.
Yöjuna palasi valtion suostuttua maksamaan omistamalleen yhtiölle
rahaa, vaikka kapinan aikainen liikenneministeri myönsi junayhteyden
tappiollisuuden olevan vasta uhka.
Rautateitä koskevaa eduskuntakeskustelua seuratessa on havaittavissa
lähes liikuttava yksimielisyys siitä, että VR Oy:llä on julkinen
palveluvelvoite. Termin merkityssisältö tuntuu vain olevan mysteeri
kaikille ja aloitevaltaa käyttävät ministerit heittäytyvät
vuorotellen vallattomuuden selän taakse. Äsken harjoitettu
omistajaohjauskin on epäloogista: vielä ei tiedetä, missä
käskyttämällä hankitut makuuvaunut kenties kulkevat.
Kemijärven yöjunakapinaa sekä Taavetin kansalaisaktivismia voidaan
myös luonnehtia termeillä kohtuus ja realismi. Pohjoisessakaan ei
vaadittu vartin välein kulkevia junia; haluttiin vain pitää kiinni
ainoasta suorasta yhteydestä. Luumäellä tavoiteltu yhden junaparin
pysähdys ei sekään suuruudenhullulta kuulosta.
Yhteiskunta poisti VR-konsernilta rataverkon ylläpitovastuun yli
kymmenen vuotta sitten. Entinen omistaja tuntuu kuitenkin yhä
määräävän kaikesta raiteilla tapahtuvasta. Poliitikoille taas VR Oy
tuntuu tekojen tasolla olevan tabu, vaikka ei olisi kyse sen
kummemmasta kuin junien pysähtymisestä asemilla. Keskustelu Ruotsin
kaltaisesta usean henkilöjunaoperaattorin järjestelmästä tuntuu myös
olevan aivan mahdotonta.
Riippumatta siitä, kenen tai keiden henkilöjunia kiskoilla kulkee,
yhteiskunnan pitää ottaa huomioon paikkakuntien ja matkustajien
tarpeet sekä kohtuullisessa määrin vaikuttaa junien kulkemiseen ja
pysähtymiseen. Vallankumouksellinen tämä ajatus ei voi olla, koska
linja-autoliikennettäkin säännellään. Toivotan Taavetin
aktivisteille onnea ja menestystä.
Kalevi Kämäräinen
Luumäen lehti 11.12.2008 |
|