|
Pääsivu
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
KULUISTA
PERILLÄ VAIN HARVAT
Sain rautateitä koskevan ”suunvuoron” Karjalaisessa 3.12. Lehdessä
oli kuitenkin taas kiinnostava uutinen, jonka johdosta toivon
pääseväni jälleen ääneen.
Ajatuksia kirvoitti tällä kertaa kirjoitus Varttitunti ratkaisee
6.12. Uutisen mukaan valtatietä 6 kulkee vuorokautta kohden
Reijolassa noin 7.000 ajoneuvoa ja Lehmossa 11.000 – 12.000
ajoneuvoa. Valtatien 17 vastaava liikennemäärä on 22.000 ajoneuvoa.
Kaikki kulkuvälineet eivät ole henkilöautoja.
Oletetaan, että kuljettajista (vain) 10 prosenttia siirtyisi juniin
vaikkapa reiteillä Outokumpu – Joensuu, Valtimo – Joensuu ja
Parikkala – Joensuu (perusparannus Ilomantsiinkin muuten
mahdollistaa 120 kilometrin tuntinopeudella kulkevat
matkustajajunat).
Päivittäinen matkustajamäärä välillä Outokumpu – Joensuu olisi
2.200, Valtimo – Joensuu 1.100 ja Parikkala – Joensuu 700. Jos
liikennöintipäiviä lasketaan 360, vuosittainen matkustajamäärä olisi
välillä Outokumpu – Joensuu 792.000, Valtimo – Joensuu 396.000 ja
Parikkala – Joensuu 252.000. Koska arvio on varovainen,
kasvupotentiaalia riittää. Kysymykseksi jää talous.
Nykyään junaliikenteen todellisista kuluista ovat perillä vain
harvat ja valitut. Jotain voi päätellä matkustajamääristä sikäli
kuin niitä julki tuodaan. Esimerkiksi Savonlinnan ja Parikkalan
välillä matkustajia oli vuonna 2002 60.000. VR Oy:n otettua syksyllä
2006 liikenteen omalle riskilleen yhtiö lisäsi junavuoroja. Vaikka
matkustaminen on lisääntynyt huimasti sitten vuoden 2002, määrä
tuskin yltää mihinkään hahmottelemistani Joensuun luvuista. Näin
pääteltynä liikenne saattaisi olla itsekannattavaa. Ongelman
muodostaa nykytilanne.
Jos VR Oy:ltä asiaa kysyy, vastaus on ei kannata eivätkä muut voi
osoittaa väitettä vääräksi. Infra on kuitenkin olemassa eivätkä
laiturit miljardeja maksa (äkkiseltään isona asiana tulee mieleen
Outokummun keskustan raideyhteyden uudelleen rakentaminen). Mikäli
uusia kohtausraiteita tarvitaan, ne hyödyttävät tavaraliikenteenkin
välityskykyä.
Ympäristönäkökohtien merkitys on viime aikoina korostunut.
Henkilöautoilua vähentävä junaliikenne on ilmeisen selvästi
ympäristöystävällistä. Eiköhän jo ole aika tosissaan pohtia
rautatieliikenteen lisäämiskeinoja VR Oy:n suojelemisen sijasta.
Mitä tekee joensuulainen liikenneministeri Vehviläinen?
Kalevi Kämäräinen
Julkaistu Karjalainen-lehdessä 11.12.2008 |
|