Pääsivu

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ

VR:n LIIKENNEMONOPOLI HARKINTAAN

Tapani Liimatta kritisoi Aamulehdessä 31.12. VR Oy:n tariffikorotuksia, joita on perusteltu energia- ja palkkakustannusten nousulla. Kirjoittaja vertasi toimia pörssiyhtiön optio- ja tulosvetoisuuteen sekä ihmetteli eikö joukkoliikenteen käyttöä pitäisi edistää lippujen hintoja alentamalla. Kirjoituksessa mainittiin myös sana monopoli.

Linja-autoyhtiöt ovat joukkoliikenteen harjoittajina niin ikään valittaneet kustannusten nousua. Reilun vuoden sisällä alan taksoja on nostettu rautatieliikennettä enemmän. Tämä tuntuu loogiselta muun muassa siksi, että rautatiet ovat kumipyöriä energiatehokkaampi liikennemuoto. Silti VR Oy:n lipunhintoja voi arvioida kriittisesti erinäisten seikkojen valossa.

Matkustajamäärät ovat nousseet niin, että konduktööreillä on jo vaikeuksia hoitaa tehtäviään. Täyttä on niin Helsingin paikallisliikenteessä kuin IC- ja Pendolino-junissa aina laituripituuden ajoittaiseen riittämättömyyteen asti. Subventoidussa Kemijärven yöjunassakin majoitutaan konduktöörivaunun lattialle, kun paikat eivät muuten riitä. Asemien lipunmyyntipisteitä puolestaan suljetaan jatkuvasti, minkä luulisi heijastuvan palkkakustannuksiin.

Valtio-omistaja on tyytyväinen VR Oy:n tehdessä tulosta. Siksi kansanedustajiltakin on epätodennäköistä odottaa muuta kuin kapitalistin näkökulmaa niin kauan kuin hyvä tulos yhdistyy nouseviin matkustajamääriin. Voi kuitenkin kysyä, miksi esimerkiksi tariffit eivät olisi ainakin jossain määrin säädeltävissä. Näinhän valtio tekee liikenneministeriön määritellessä linja-autojen sarjalipputaksat.

Omistaja käski VR Oy:n hankkia uutta makuuvaunukalustoa vaalitaktisista syistä. Nyt vaunut taitavat tullakin tosi tarpeeseen. Käyttöä tosin taitaisi olla niillekin sinisille makuuvaunuille, jotka on jo ehditty romuttaa. Muuta sinistä kalustoa on yhä olemassa, mutta yhtiön sallittaneen romuttaa vaunut ennen niiden teknisen käyttöiän todellista loppumista. Tässä omistajan soisi harrastavan kaukonäköistä käskyttämistä.

Pidemmän päälle kaukonäköistä olisi VR Oy:n henkilöjunamonopolin kriittinen pohdinta. Esimerkiksi Ruotsissa alalla on useita operaattoreita ja matkustajajunaliikenteen kulkumuoto-osuus meitä korkeampi, vaikka asukastiheys on molemmissa maissa liki sama. Kehitys on pohdinnan tulosta eikä yritä ja erehdy –metodilla Britanniaan tapaan tehtyä.

Yhdyn Liimatan kaipaukseen ympäristöystävällisestä liikennepolitiikasta. Tämän tiellä on muun muassa VR Oy:n nykyinen asema. Kun kerran olemassa olevilla reiteillä piisaa matkustajia, ehkä niitä riittäisi henkilöliikennettä vailla olevilla rataosilla tai vaikkapa Tampereen seudun paikallisliikenteessä, jos joku muukin ”junailemaan” päästettäisiin.


Kalevi Kämäräinen

Aamulehti 6.1.2009