|
Pääsivu
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
VR:n
LIIKENNEMONOPOLI HARKINTAAN
Tapani Liimatta kritisoi Aamulehdessä
31.12. VR Oy:n tariffikorotuksia, joita on perusteltu energia- ja
palkkakustannusten nousulla. Kirjoittaja vertasi toimia pörssiyhtiön
optio- ja tulosvetoisuuteen sekä ihmetteli eikö joukkoliikenteen
käyttöä pitäisi edistää lippujen hintoja alentamalla. Kirjoituksessa
mainittiin myös sana monopoli.
Linja-autoyhtiöt ovat joukkoliikenteen harjoittajina niin ikään
valittaneet kustannusten nousua. Reilun vuoden sisällä alan taksoja
on nostettu rautatieliikennettä enemmän. Tämä tuntuu loogiselta muun
muassa siksi, että rautatiet ovat kumipyöriä energiatehokkaampi
liikennemuoto. Silti VR Oy:n lipunhintoja voi arvioida kriittisesti
erinäisten seikkojen valossa.
Matkustajamäärät ovat nousseet niin, että konduktööreillä on jo
vaikeuksia hoitaa tehtäviään. Täyttä on niin Helsingin
paikallisliikenteessä kuin IC- ja Pendolino-junissa aina
laituripituuden ajoittaiseen riittämättömyyteen asti. Subventoidussa
Kemijärven yöjunassakin majoitutaan konduktöörivaunun lattialle, kun
paikat eivät muuten riitä. Asemien lipunmyyntipisteitä puolestaan
suljetaan jatkuvasti, minkä luulisi heijastuvan palkkakustannuksiin.
Valtio-omistaja on tyytyväinen VR Oy:n tehdessä tulosta. Siksi
kansanedustajiltakin on epätodennäköistä odottaa muuta kuin
kapitalistin näkökulmaa niin kauan kuin hyvä tulos yhdistyy
nouseviin matkustajamääriin. Voi kuitenkin kysyä, miksi esimerkiksi
tariffit eivät olisi ainakin jossain määrin säädeltävissä. Näinhän
valtio tekee liikenneministeriön määritellessä linja-autojen
sarjalipputaksat.
Omistaja käski VR Oy:n hankkia uutta makuuvaunukalustoa
vaalitaktisista syistä. Nyt vaunut taitavat tullakin tosi
tarpeeseen. Käyttöä tosin taitaisi olla niillekin sinisille
makuuvaunuille, jotka on jo ehditty romuttaa. Muuta sinistä kalustoa
on yhä olemassa, mutta yhtiön sallittaneen romuttaa vaunut ennen
niiden teknisen käyttöiän todellista loppumista. Tässä omistajan
soisi harrastavan kaukonäköistä käskyttämistä.
Pidemmän päälle kaukonäköistä olisi VR Oy:n henkilöjunamonopolin
kriittinen pohdinta. Esimerkiksi Ruotsissa alalla on useita
operaattoreita ja matkustajajunaliikenteen kulkumuoto-osuus meitä
korkeampi, vaikka asukastiheys on molemmissa maissa liki sama.
Kehitys on pohdinnan tulosta eikä yritä ja erehdy –metodilla
Britanniaan tapaan tehtyä.
Yhdyn Liimatan kaipaukseen ympäristöystävällisestä
liikennepolitiikasta. Tämän tiellä on muun muassa VR Oy:n nykyinen
asema. Kun kerran olemassa olevilla reiteillä piisaa matkustajia,
ehkä niitä riittäisi henkilöliikennettä vailla olevilla rataosilla
tai vaikkapa Tampereen seudun paikallisliikenteessä, jos joku muukin
”junailemaan” päästettäisiin.
Kalevi Kämäräinen
Aamulehti 6.1.2009 |
|