|
Pääsivu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
VR OY JA JULKINEN
PALVELU
Rautatieläisten mielenilmauksen yhtenä
kohteena mainitaan VR-konsernin kaksijakoinen asema. Toisaalta
yhtiöön kohdistuu omistajaohjauksesta vastaavan puolustusministeriön
tuottotavoitteita ja toisaalta yhtiöllä nähdään olevan muitakin
velvoitteita. Lakkotiedotteen termejä on käytetty muutenkin,
esimerkiksi Lapin joukkoliikennettä koskevan työryhmän mietinnössä
vuodelta 2007 (”VR Oy:llä on julkinen palvelutehtävä”). Mietinnössä
esiintyy myös ”julkisen palvelun velvoite”, joka on ymmärretty niin,
ettei junavuoron latvaosia pitäisi saada lakkauttaa erikseen, jos
kokonaisuus on kannattava. Ilmiötä ei kuitenkaan ole määritelty
missään.
Mitä julkinen palvelutehtävä tarkoittaa? Kysymyksiä ja arvioita voi
heittää ilmaan. Niin sanottu ostoliikenne tuskin voi kuulua tähän
kategoriaan, koska VR Oy:lle maksetaan junien ajamisesta. Mutta
voisivatko operaattorin hyljeksimät liikennepaikkapysähdykset
kansalaisten hakemuksesta ja ministeriön määräyksellä olla
palvelutehtävää? Tai pitäisikö junayhteyksiä todella katsoa alusta
päätepisteeseen asti? Jos tämä olisi todellisuutta, VR Oy ajaisi yhä
Kemijärven yöjunaa omalla riskillään, koska kokonaisuus on
kannattava.
Ministeriön ja VR Oy:n vuonna 2003 allekirjoittaman aiesopimuksen
mukaan Lapin säännölliset yöjunayhteydet ovat yhteiskunta- ja
aluetaloudellisesti merkittävää palvelua, jonka toimintaedellytyksiä
ja jatkuvuutta pyritään käytettävissä olevin keinoin edistämään.
Ovatko nämä yöjunat julkista palvelua, vaikka Kemijärven yhteyttä
lukuun ottamatta kulkevatkin ilman yhteiskunnan tukea?
Entä pitäisikö yhdenvertaisuuden nimessä ajaa yöjunia myös sisämaan
merkittäviin turistikeskuksiin? Vai onko aika jättänyt julkisen
palvelun tehtävän, koska rataverkon ylläpitovastuu ei ole enää
VR:llä? Tai onko palvelutehtävä korvattavissa niin, että joku muu
hoitaisi liikennettä, josta VR Oy kieltäytyy?
Ministeri Vehviläinen totesi alkuvuonna 2008 ministeriöllä olevan
ostoliikenteen osalta vakiintuneet valvonta- ja seurantamekanismit
sekä menettelyt liikenteenharjoittajan raportoinnista. Riittävät
tiedot esimerkiksi lakkautettujen sisämaan yöjunien tuottojen ja
kustannusten arviointiin on myös saatu.
Näin ministeri lausui, vaikka vuonna 2006 virkamies oli julkisesti
todennut sisämaan yöjunien matkustajalukujen olevan ministeriölle
hämärän peitossa. Muutamia kuukausia myöhemmin VR Oy:n edustaja
puolestaan totesi, etteivät näiden junien vuotta 2005 vanhemmat
matkustajatilastot ole säilyneet.
Vehviläisen vuoden takainen viesti tukee Helsingin Sanomien 8.6.
raportoimaa ministeriön lainvalmisteluun kohdistuvaa laajaa
kritiikkiä, jonka mukaan kaikki tapahtuu yritysten ehdoilla. Vaikka
lainvalmistelusta ei nyt ole kyse, yhtiöiden (tässä meidän kaikkien
omistaman VR Oy:n) antamiin tietoihin luotetaan, vaikka ne voivat
olla mitä sattuvat.
Toisaalta liikenneministerinkin sanavarastoon kuuluu ”VR on
osakeyhtiö” (joka siis ajaa vain omia taloudellisia etujaan).
Ristiriita on tässä: omistajaohjauksesta vastaavalle ehkä riittää
tulostietojen kriittinen selailu.
Jonkun pitäisi harrastaa kriittistä ajattelua matkustajankin
kannalta. Julkisen palvelun tehtävää koskevat kysymykset odottavat
vastauksia, joiden oikea antaja on liikenne- eikä
puolustusministeriö.
Kalevi Kämäräinen
Karjalainen 19.6.2009 |
|