Pääsivu

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ

MINISTERI VEHVILÄINEN VALITSI PUOLENSA

Taavetin junapysähdystä koskevassa kirjoituksessani Rataverkko demokratian aikaan (Etelä-Saimaa 3.1.2009) toivoin, että Suomi harppaisi rataverkon käyttöä koskevissa asioissa tsaarin ajasta nykyisyyteen. Totesin myös liikenneministerin istuvan temppelin harjalla, koska hallintovirkamiehiltä ei ole odotettavissa innovatiivisuutta.

Kohta junat eivät voi pysähtyä Taavetissa, koska Ratahallintokeskus poistaa laiturit perusparannustöiden yhteydessä. Muun muassa tämän takia yhdeksän kansanedustajaa yli puoluerajojen kysyi (kk 86 / 2009 vp), millä tavoin hallitus aikoo huolehtia siitä, että rataverkkoa uudistettaessa tehtävillä muutoksilla ei estetä rautatieliikenteen kehittämistä ja mahdollisuuksia avata käyttöön pysähdyspaikkoja, kuten Taavetin asemaa.

Ministeri Vehviläisen allekirjoittaman vastauksen mukaan rataa kunnostetaan erityisesti Helsingin ja Pietarin välisen henkilöliikenteen tarpeisiin ja kapasiteettia lisätään myös tavarajunia varten. Ministeri myös toistaa, ettei raiteiden ylittäminen tasossa ole hyväksyttävissä nopean liikenteen alkaessa vuonna 2010. Siksi uusi pysähdyspaikka tulisi rakentaa yli- tai alikulun yhteyteen. ”Liikenne- ja viestintäministeriön mielestä” Taavetin julkista liikennettä voitaisiin parantaa tehostamalla linja-auto- ja taksiyhteyksiä.
Itse ohitin Taavetin junalla kahdesti maaliskuun lopussa. Kummallakin kerralla juna ajoittain käytti kulkusuuntaansa nähden vasenta raidetta Kouvolan itäpuolella. Näin tuli todistettua omin silmin, ettei mikään estä junan pysähtymistä Taavetissa ”väärällä” raiteella. Siksi eritasojärjestely ei ole tarpeen varsinkin, kun paikkakuntalaiset tyytyisivät vain yhden junaparin pysähtymiseen.
Lahtelainen ministeriövirkamies ja valtiotieteiden tohtori toteaa Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa 30.3. (Tutkimuskeskus valvomaan viranomaisia) muun muassa: ”Oleellista on yhteinen ja jatkuva sopimus siitä, että kaikki jatkuu niin kuin ennenkin – viranomaisten ehdoilla ja viranomaisten omaan toimintaan puuttumatta.” Juuri näin tapahtuu, kun viranomainen sallii toisen viranomaisen tuhota Taavetin junapysähdykseen tarvittavat laiturit vieläpä paikkansa pitämättömiä perusteita käyttämällä.
Meillä asioita hallinnoidaankin eikä hoideta. Asennetta kuvaa hyvin virkamiehen lausahdus Pohjoismaiden rautatieseuran Suomen osaston seminaarissa 19.4.2005: ”Olisi paljon helpompaa ministeriölle, jos RHK suostuisi ottamaan roiston roolin ja ehdottamaan, että esimerkiksi lakkautetaan viisi rataa, jolloin ministeriö lakkauttaa neljä ja näyttää sankarilta, kun yksi jäi”. Näiden hallinnollisten laatikkoleikkien kohteita eli niin sanottuja vähäliikenteisiä ratoja on alettu kunnostaa, kun byrokraateillekin valkeni viime hetkillä niiden merkitys muun muassa puunjalostusteollisuudelle.
Ministeri Vehviläinen on nyt siis heittäytynyt hallintokoneiston äänitorveksi. Avoimuuden ja mielekkään työnjaon nimissä olisi paikallaan, että mielipiteen takana todella oleva virkamies allekirjoittaa tällaiset vastaukset. Jäisi ministereillekin aikaa tärkeämpiin asioihin kuten vaikkapa palkan nauttimiseen. Kohtahan sitä voisi vaikka käydä kokemassa ahaa-elämyksiä Pietarin arkistoissa nopealla junalla.



Kalevi Kämäräinen

Luumäen lehti 16.4.2009