|
Pääsivu
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
MINISTERI
VEHVILÄINEN VALITSI PUOLENSA
Taavetin junapysähdystä koskevassa
kirjoituksessani Rataverkko demokratian aikaan (Etelä-Saimaa
3.1.2009) toivoin, että Suomi harppaisi rataverkon käyttöä
koskevissa asioissa tsaarin ajasta nykyisyyteen. Totesin myös
liikenneministerin istuvan temppelin harjalla, koska
hallintovirkamiehiltä ei ole odotettavissa innovatiivisuutta.
Kohta junat eivät voi pysähtyä Taavetissa, koska Ratahallintokeskus
poistaa laiturit perusparannustöiden yhteydessä. Muun muassa tämän
takia yhdeksän kansanedustajaa yli puoluerajojen kysyi (kk 86 / 2009
vp), millä tavoin hallitus aikoo huolehtia siitä, että rataverkkoa
uudistettaessa tehtävillä muutoksilla ei estetä rautatieliikenteen
kehittämistä ja mahdollisuuksia avata käyttöön pysähdyspaikkoja,
kuten Taavetin asemaa.
Ministeri Vehviläisen allekirjoittaman vastauksen mukaan rataa
kunnostetaan erityisesti Helsingin ja Pietarin välisen
henkilöliikenteen tarpeisiin ja kapasiteettia lisätään myös
tavarajunia varten. Ministeri myös toistaa, ettei raiteiden
ylittäminen tasossa ole hyväksyttävissä nopean liikenteen alkaessa
vuonna 2010. Siksi uusi pysähdyspaikka tulisi rakentaa yli- tai
alikulun yhteyteen. ”Liikenne- ja viestintäministeriön mielestä”
Taavetin julkista liikennettä voitaisiin parantaa tehostamalla
linja-auto- ja taksiyhteyksiä.
Itse ohitin Taavetin junalla kahdesti maaliskuun lopussa.
Kummallakin kerralla juna ajoittain käytti kulkusuuntaansa nähden
vasenta raidetta Kouvolan itäpuolella. Näin tuli todistettua omin
silmin, ettei mikään estä junan pysähtymistä Taavetissa ”väärällä”
raiteella. Siksi eritasojärjestely ei ole tarpeen varsinkin, kun
paikkakuntalaiset tyytyisivät vain yhden junaparin pysähtymiseen.
Lahtelainen ministeriövirkamies ja valtiotieteiden tohtori toteaa
Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa 30.3. (Tutkimuskeskus
valvomaan viranomaisia) muun muassa: ”Oleellista on yhteinen ja
jatkuva sopimus siitä, että kaikki jatkuu niin kuin ennenkin –
viranomaisten ehdoilla ja viranomaisten omaan toimintaan
puuttumatta.” Juuri näin tapahtuu, kun viranomainen sallii toisen
viranomaisen tuhota Taavetin junapysähdykseen tarvittavat laiturit
vieläpä paikkansa pitämättömiä perusteita käyttämällä.
Meillä asioita hallinnoidaankin eikä hoideta. Asennetta kuvaa hyvin
virkamiehen lausahdus Pohjoismaiden rautatieseuran Suomen osaston
seminaarissa 19.4.2005: ”Olisi paljon helpompaa ministeriölle, jos
RHK suostuisi ottamaan roiston roolin ja ehdottamaan, että
esimerkiksi lakkautetaan viisi rataa, jolloin ministeriö lakkauttaa
neljä ja näyttää sankarilta, kun yksi jäi”. Näiden hallinnollisten
laatikkoleikkien kohteita eli niin sanottuja vähäliikenteisiä ratoja
on alettu kunnostaa, kun byrokraateillekin valkeni viime hetkillä
niiden merkitys muun muassa puunjalostusteollisuudelle.
Ministeri Vehviläinen on nyt siis heittäytynyt hallintokoneiston
äänitorveksi. Avoimuuden ja mielekkään työnjaon nimissä olisi
paikallaan, että mielipiteen takana todella oleva virkamies
allekirjoittaa tällaiset vastaukset. Jäisi ministereillekin aikaa
tärkeämpiin asioihin kuten vaikkapa palkan nauttimiseen. Kohtahan
sitä voisi vaikka käydä kokemassa ahaa-elämyksiä Pietarin
arkistoissa nopealla junalla.
Kalevi Kämäräinen
Luumäen lehti 16.4.2009 |
|