|
Pääsivu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
JUNAPYSÄKKIEN
LAKKAUTTAMINEN JÄRJETTÖMÄSTI PERUSTELTU
Kirjoituksessa ”Junapysäkin
lakkauttaminen jää kiusaamaan asukkaita vuosiksi” (HS 16.2.) VR:n
henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen kertoi jokaisen pysähdyksen
lisäävän junan matka-aikaa 5 – 10 minuuttia. Väite on osoitettavissa
vääräksi käyttämällä esimerkkinä nimenomaan jutussa mainittua
Taavetin junapysähdystä.
Oikoradan käyttöönottoa edeltäneessä taskuaikataulussa (vuodelta
2006) IC 5:n matka-aika oli Kouvolan ja Lappeenrannan välillä
Taavetin pysähdyksen kera 46 minuuttia. Nykyisin IC 5 ajaa saman
matkan ilman Taavetin pysähdystä 44 minuutissa. Matka-aika on siis
vähentynyt vain kaksi minuuttia.
Esitän toisenkin esimerkin. Karjaan ja Hangon välisellä osuudella
(pituus 50 kilometriä) on kuusi väliliikennepaikkaa ynnä pääteasema,
joten Jaatisen oppien mukaan matka-ajan lisäys olisi ainakin 35
minuuttia. Lisäksi on laskettava itse matka-aika, joka riippuu muun
muassa suurimmasta sallitusta nopeudesta. Kyseisellä rataosalla tämä
on lähes koko matkalla 120 kilometriä tunnissa, joten pysähtymisten
päälle tarvittava matka-aika on ainakin 25 minuuttia. Matkan pitäisi
siis kestää vähintään tunnin, kun se todellisuudessa vie 40
minuuttia.
Taavetissa pysähtyivät veturivetoiset junat, kun Karjaan ja Hangon
väliä taas kulkevat nopeasti kiihtyvät ns. kiskobussit. Molemmat
esimerkit kuitenkin osoittavat kymmenenkin minuutin pysähdysaikojen
olevan pötyä. Haastateltavan taustan huomioon ottaen kysymys ei voi
olla erehdyksestä.
Kaiken takana on VR:n halu tehdä asiat oman päänsä mukaisesti.
Vastapainona on myös järjestelmämme kehittymättömyys:
liikennehallinto ennemmin myötäilee yhtiön toimia kuin puuttuu
epäkohtiin. Olisi jo aika hallinnonkin herätä.
Kalevi Kämäräinen
Helsingin Sanomat 18.2.2009 |
|