Pääsivu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ

JUNAPYSÄKKIEN LAKKAUTTAMINEN JÄRJETTÖMÄSTI PERUSTELTU

Kirjoituksessa ”Junapysäkin lakkauttaminen jää kiusaamaan asukkaita vuosiksi” (HS 16.2.) VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen kertoi jokaisen pysähdyksen lisäävän junan matka-aikaa 5 – 10 minuuttia. Väite on osoitettavissa vääräksi käyttämällä esimerkkinä nimenomaan jutussa mainittua Taavetin junapysähdystä.

Oikoradan käyttöönottoa edeltäneessä taskuaikataulussa (vuodelta 2006) IC 5:n matka-aika oli Kouvolan ja Lappeenrannan välillä Taavetin pysähdyksen kera 46 minuuttia. Nykyisin IC 5 ajaa saman matkan ilman Taavetin pysähdystä 44 minuutissa. Matka-aika on siis vähentynyt vain kaksi minuuttia.

Esitän toisenkin esimerkin. Karjaan ja Hangon välisellä osuudella (pituus 50 kilometriä) on kuusi väliliikennepaikkaa ynnä pääteasema, joten Jaatisen oppien mukaan matka-ajan lisäys olisi ainakin 35 minuuttia. Lisäksi on laskettava itse matka-aika, joka riippuu muun muassa suurimmasta sallitusta nopeudesta. Kyseisellä rataosalla tämä on lähes koko matkalla 120 kilometriä tunnissa, joten pysähtymisten päälle tarvittava matka-aika on ainakin 25 minuuttia. Matkan pitäisi siis kestää vähintään tunnin, kun se todellisuudessa vie 40 minuuttia.

Taavetissa pysähtyivät veturivetoiset junat, kun Karjaan ja Hangon väliä taas kulkevat nopeasti kiihtyvät ns. kiskobussit. Molemmat esimerkit kuitenkin osoittavat kymmenenkin minuutin pysähdysaikojen olevan pötyä. Haastateltavan taustan huomioon ottaen kysymys ei voi olla erehdyksestä.

Kaiken takana on VR:n halu tehdä asiat oman päänsä mukaisesti. Vastapainona on myös järjestelmämme kehittymättömyys: liikennehallinto ennemmin myötäilee yhtiön toimia kuin puuttuu epäkohtiin. Olisi jo aika hallinnonkin herätä.



Kalevi Kämäräinen

Helsingin Sanomat 18.2.2009