|
Pääsivu
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
SISÄMAAN
YÖJUNAYHTEYDET PALAUTETTAVA
VR Oy:n sallittiin lakkauttaa ns.
sisämaan yöjunayhteydet tappiollisina ja matkustajamääriltään
vähäisinä Kerava – Lahti-oikoradan valmistuttua syksyllä 2006.
Makuuvaunuja kaivataan kuitenkin jatkuvasti takaisin; viimeksi
maaliskuussa eduskunnassa kyseltiin yöjunayhteydestä Kajaaniin.
Ministeriön ja operaattorin vastaus on kuitenkin aina sama:
ostoliikennerahaa ei ole eivätkä yhteydet kannata. Luon aiheesta
pikaisen katsauksen muutamien lausuntojen valossa.
Liikenneministeriön virkamies totesi helmikuussa 2006
sanomalehdessä, ettei ministeriössä tiedetä sisämaan yöjunien
matkustajalukuja. Haastateltava myös yksitotisesti töksäytti Kainuun
yöjunaliikenteen loppuvan (”Piste”). VR Oy:n henkilöliikennejohtaja
puolestaan kertoi syyskuussa 2006 toiselle sanomalehdelle, ettei
sisämaan yöjunamatkustuksen kehityksestä ole tietoa, koska vuotta
2005 aiemmat matkustajatilastot eivät ole säilyneet.
Liikenneministeri Vehviläinen vastasi helmikuussa 2008 Joensuun
yöjunien tappiollisuutta koskevaan kysymykseen. Hänen mukaansa
ministeriöllä on rautateiden ostoliikenteen osalta vakiintuneet
valvonta- ja seurantamekanismit sekä menettelyt
liikenteenharjoittajan raportoinnista ministeriölle. Ministerin
mukaan raportoinnista on myös saatu riittävät tiedot
yöjunaliikenteen tuottojen ja kustannusten arviointiin.
Ostoliikennesopimuksissa on todellakin ollut valvonta- ja
seurantamekanismeja. Mutta miten näitä mekanismeja on käytetty?
Haastattelulausunnoista ja ministerin vastauksesta tulee ensinnä
mieleen kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäisen mukaan virkamies on
helmikuussa 2006 ollut rehellinen todetessaan ettei ministeriö tiedä
matkustajalukuja. Ministeri on puolestaan myöhemmin tullut
allekirjoittaneeksi asiakirjan, jossa virheellisesti väitetään
raportoinnin olleen asianmukaista.
Toisen vaihtoehdon mukaan helmikuinen virkamiehen
rehellisyydenpuuska on johtanut ministeriön ryhdistäytymiseen ja VR
Oy:ltä on vaadittu puuttuvia tietoja käsityksen saamiseksi
ostoliikenteen ja muun muassa sisämaan yöjunien matkustajamäärän
kehityksestä. Saatu tieto on kuitenkin aukollista, koska
rautatieyhtiö ei ole voinut toimittaa kadonneita vanhoja
matkustajatilastoja.
Junamatkustuksen suosio on kasvanut ja näin on myös käynyt valtaosin
ilman yhteiskunnan tukea kulkeville Lapin yöjunille. Miksi siis
sisämaan yöjunat eivät vielä voisi olla tarpeen? Lapin tavoin
sisämaassakin on suuria matkailukeskuksia joko aivan radan varressa
tai lähellä rataa. Sadan henkilön edestakainen junareissu Helsingin
ja Pasilan välillä on liikennesuoritteena mitattuna 600
henkilökilometriä. Jos taas sata Vuokattiin autoilevaa lomailijaa
matkustaisi yöjunalla edestakaisin Joensuun kautta, lukema on
166.800 henkilökilometriä. Kaukojunaliikenne tekeekin
”ilmastotalkoiden” kannalta ansiokkaasti tulosta matkojen pituudella
siinä missä paikallisliikenne jyllää suurilla matkustajamäärillä.
Voidaan toki ajatella, että virkamies on vaikkapa taitamattomuuttaan
lipsauttanut väärän tiedon ministeriön hallussa olevasta
ostoliikenneinformaatiosta. Tai ehkäpä vielä jokin muu selittää
ristiriitaiset lausumat. Sikäli kuin oman toiminnan uskottavuus
kansalaisten silmissä yhtään kiinnostaa, ministeriö ryhtyy avoimesti
selvittelemään sisämaan yöjunien nykyisiä mahdollisuuksia puhtaalta
pöydältä selittelyiden sijasta.
Kalevi Kämäräinen
Kaleva 31.5.2009 |
|