|
Pääsivu
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
OLISIKO
HENKILÖLIIKENNE SITTENKIN MAHDOLLISTA?
Taajamajuna
745 2*Dm-12 on saapunut Parikkalasta Savonlinnaan 4.7.2009.
Kuva: Jarkko Voutilainen
VR Oy:n yksinoikeutta koskevat uutiset
eivät vaihtoehtoja toivovien mieltä ylennä. Laadittu sopimus
sisältää kuitenkin toivon kipinän Itä-Savon levikkialueella.
Sopimusteksti nimittäin ”takaa” VR:lle rataosan Pieksämäki –
Joensuu, joka näkyy liitekartallakin Huutokoskea mainitsematta.
Siksi välin Pieksämäki – Savonlinna status on tulkinnanvarainen.
Sopimuksen tarkoituksena on liikenneministeri Vehviläisen mukaan
turvata VR Oy:n taloudelliset intressit. Koska yhtiön henkilöjunat
eivät pysähdy välillä Pieksämäki - Huutokoski, suojattavia
intressejä ei tällä osuudella liene kuitenkaan olemassa.
Yksinoikeuden puolestaan pitäisi olla poikkeus kilpailuun yleensä
luottavassa yhteiskunnassa. Siksi epäselvää sopimusehtoa pitää
tulkita supistavasti eikä laajentavasti, vaikka osapuolen
vilpillinen tarkoitus tiedettäisiin (”Vehviläinen ei ole eri mieltä,
jos kilpailulle vapautettuja ratapätkiä luonnehtii toivottomiksi.”).
Jos tarkoitus on jatkaa reittiä Savonlinnaan, rataosan Pieksämäki –
Huutokoski kuuluminen VR Oy:n yksinoikeuden piiriin voidaan
perustellusti kyseenalaistaa.
Ministeri on siis jo ehättänyt puolustamaan VR Oy:n asemaa, vaikka
työryhmä vielä selvittää henkilöjunaliikenteen kilpailukysymyksiä.
Joulukuussa voimaan tulleen joukkoliikennelain valmisteluaineistossa
on konsulttiyhtiö Tempon linja-autoliikennettä koskeva muistio.
Siinä muun muassa todetaan, että julkisen vallan on suojeltava
kilpailua eikä kilpailijaa.
Vaan meilläpä toimitaan rautatieasioissa jostakin syystä juuri
päinvastoin. Lehtitiedon mukaan jopa Mongoliassa sikäläinen VR Oy
vuokraa kalustoa kilpaileville yrityksille, kun meillä taas
seurataan sivusta täkäläisen VR Oy:n romuttaessa toimivaa
rautatiekalustoa.
VR Oy:n aikoinaan sopimusrikkomuksen vuoksi torjumat
matalalattiaiset moottorivaunut lienevät yhä valmistajansa Alstomin
riesana. Hylkäämiseen johtanut puutteellinen äänieristys on
nähdäkseni korjattavissa oleva vika. Niin ikään sovittua suurempi
paino ei ole esimerkiksi Pieksämäen ja Savonlinnan välillä ongelma.
Valmistaja todennäköisesti mielellään luovuttaisi omaisuuttaan jopa
edullisin vuokraehdoin halukkaalle yrittäjälle. Suunnitellun
Ideaparkin ja Pieksämäen etäisyys taas on sen verran lyhyt, että
tiukan paikan tullen radanpätkän voinee saada aikaiseksi yksityisin
rahoin ellei peräti pelkällä suomalaisella talkoohengellä.
Tarkkaavainen lukija voi muuten jälleen kerran saada ratauutisista
vihjeen, kuka tätä maata todellisuudessa johtaa:
”Rajanylityspaikoista on hallinnossa linjaus keskittyä kehittämään
jo olemassa olevia paikkoja eikä naapureiden tuntojakaan ole
kyselty.”
Toisenlainenkin ajatuspolku on kyllä mahdollinen. Ministeri toteaa
VR-konsernin henkilöstölehden 11.12.2009 ilmestyneessä numerossa:
”Emme tietenkään tällaisessa tilanteessa vie kilpailua eteenpäin
erityisen terhakkaasti.” Mitä yhteyttä on VR Oy:lle kesken
selvitystyön myönnetyllä pitkäaikaisella henkilöliikenteen
yksinoikeudella ja sillä, että yhtiö oli sponsoroimassa Vehviläisen
puolueen Joensuun puoluekokouksen järjestelyitä?
Kalevi Kämäräinen
puheenjohtaja Suomen Rautatiematkustajat ry
Itä-Savo 8.1.2010 |
|