Pääsivu

Eduskuntavaalit ja yöjunat

Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa

Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve

Lähijunia Ouluun vaikka heti

On jo aika vapautua VR:n kahleista

Taitaa olla yöjunakapinan aika

Yöjunat ja yhdenvertaisuus

Sisämaan yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus

Vr Oy ja julkinen palvelu

Sisämaan yöjunayhteydet palautettava

Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ

OLISIKO HENKILÖLIIKENNE SITTENKIN MAHDOLLISTA?


Taajamajuna 745 2*Dm-12  on saapunut Parikkalasta Savonlinnaan
4.7.2009. Kuva: Jarkko Voutilainen

VR Oy:n yksinoikeutta koskevat uutiset eivät vaihtoehtoja toivovien mieltä ylennä. Laadittu sopimus sisältää kuitenkin toivon kipinän Itä-Savon levikkialueella. Sopimusteksti nimittäin ”takaa” VR:lle rataosan Pieksämäki – Joensuu, joka näkyy liitekartallakin Huutokoskea mainitsematta. Siksi välin Pieksämäki – Savonlinna status on tulkinnanvarainen.

Sopimuksen tarkoituksena on liikenneministeri Vehviläisen mukaan turvata VR Oy:n taloudelliset intressit. Koska yhtiön henkilöjunat eivät pysähdy välillä Pieksämäki - Huutokoski, suojattavia intressejä ei tällä osuudella liene kuitenkaan olemassa.

Yksinoikeuden puolestaan pitäisi olla poikkeus kilpailuun yleensä luottavassa yhteiskunnassa. Siksi epäselvää sopimusehtoa pitää tulkita supistavasti eikä laajentavasti, vaikka osapuolen vilpillinen tarkoitus tiedettäisiin (”Vehviläinen ei ole eri mieltä, jos kilpailulle vapautettuja ratapätkiä luonnehtii toivottomiksi.”). Jos tarkoitus on jatkaa reittiä Savonlinnaan, rataosan Pieksämäki – Huutokoski kuuluminen VR Oy:n yksinoikeuden piiriin voidaan perustellusti kyseenalaistaa.

Ministeri on siis jo ehättänyt puolustamaan VR Oy:n asemaa, vaikka työryhmä vielä selvittää henkilöjunaliikenteen kilpailukysymyksiä. Joulukuussa voimaan tulleen joukkoliikennelain valmisteluaineistossa on konsulttiyhtiö Tempon linja-autoliikennettä koskeva muistio. Siinä muun muassa todetaan, että julkisen vallan on suojeltava kilpailua eikä kilpailijaa.

Vaan meilläpä toimitaan rautatieasioissa jostakin syystä juuri päinvastoin. Lehtitiedon mukaan jopa Mongoliassa sikäläinen VR Oy vuokraa kalustoa kilpaileville yrityksille, kun meillä taas seurataan sivusta täkäläisen VR Oy:n romuttaessa toimivaa rautatiekalustoa.

VR Oy:n aikoinaan sopimusrikkomuksen vuoksi torjumat matalalattiaiset moottorivaunut lienevät yhä valmistajansa Alstomin riesana. Hylkäämiseen johtanut puutteellinen äänieristys on nähdäkseni korjattavissa oleva vika. Niin ikään sovittua suurempi paino ei ole esimerkiksi Pieksämäen ja Savonlinnan välillä ongelma.

Valmistaja todennäköisesti mielellään luovuttaisi omaisuuttaan jopa edullisin vuokraehdoin halukkaalle yrittäjälle. Suunnitellun Ideaparkin ja Pieksämäen etäisyys taas on sen verran lyhyt, että tiukan paikan tullen radanpätkän voinee saada aikaiseksi yksityisin rahoin ellei peräti pelkällä suomalaisella talkoohengellä.

Tarkkaavainen lukija voi muuten jälleen kerran saada ratauutisista vihjeen, kuka tätä maata todellisuudessa johtaa: ”Rajanylityspaikoista on hallinnossa linjaus keskittyä kehittämään jo olemassa olevia paikkoja eikä naapureiden tuntojakaan ole kyselty.”

Toisenlainenkin ajatuspolku on kyllä mahdollinen. Ministeri toteaa VR-konsernin henkilöstölehden 11.12.2009 ilmestyneessä numerossa: ”Emme tietenkään tällaisessa tilanteessa vie kilpailua eteenpäin erityisen terhakkaasti.” Mitä yhteyttä on VR Oy:lle kesken selvitystyön myönnetyllä pitkäaikaisella henkilöliikenteen yksinoikeudella ja sillä, että yhtiö oli sponsoroimassa Vehviläisen puolueen Joensuun puoluekokouksen järjestelyitä?


Kalevi Kämäräinen
puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry

Itä-Savo 8.1.2010