|
Pääsivu
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
SINISTEN VAUNUJEN
ROMUTUS ARVELUTTAVAA
Lehden sunnuntainumerossa 22.11.
kerrotaan laajasti ns. sinisten vaunujen romuttamisesta.
Kirjoituksessa mainitaan muun muassa, että vaunujen kierrättäminen
olisi eräänlainen ekoteko. Kierrätys on toki hyvästä, mutta nyt
tuhotaan mitä todennäköisimmin käyttökelpoista rautatiekalustoa
kilpailun ehkäisymielessä. Perustelen näkemystäni parin esimerkin
valossa.
Naapurimaassamme Ruotsissa käytetään 1950-luvun teräsmakuuvaunuja
jopa kansainvälisessä yöjunassa Malmö - Berliini. Vanhat vaunut
kelpaavat vielä, koska niistä on pidetty huolta ja niihin on
tarvittaessa tehty teknisiä uudistuksia.
Espanjan esimerkkivaunut lienevät jonkinasteista sukua sinisille
vaunuillemme. Maassa nimittäin valmistettiin 1960-luvulla
teräsvaunuja saksalaisten, 1950-luvulta peräisin olevien esikuvien
mukaan. Sittemmin vaunuja on muutettu muun muassa niin, että
päivävaunuista on tehty makuuvaunuja ja niiden huippunopeutta on
korotettu uusilla teleillä.
Lehtijutussakaan ei mainita, että romutettu vaunu 23536 olisi ollut
korroosion raiskaama, vaikka toimittajan mukaan se olikin muuten
raiskattu ja häväisty. Kirjoituksesta ilmenee myös, että sinisen
kaluston korroosiotekniikkaa on parannettu vuonna 1973 ja että
niihin on kyetty tekemään teknisiä uudistuksia. Jutussa haastateltu
rautatieläinenkin pitää vaunuja varmoina ja toimivina.
Ainakaan minä en suostu uskomaan, että suomalaisen työn laatu jäisi
jälkeen ruotsalaisesta ja espanjalaisesta. Kalustoa tuhotaan siis
jostain muusta syystä kuin huonon kunnon takia.
Rautatiematkustus on viime aikoina ollut nousussa. Ns.
vähäliikenteisten ratojen perusparannus mahdollistaisi myös tätä
aiemmin hylättyjen reittien uudelleenavaamisen. Tällainen väli on
vaikkapa Joensuu – Oulu, jossa kulkijoille kelpaisi varmasti
sininenkin vaunu punaisten kulkiessa vilkkailla osuuksilla.
VR Oy:llä vain ei tunnu olevan kykyä harkita henkilöjunia uusilla
reiteillä. Toisaalta kukaan muu ei saa ajaa henkilöjunia. Jo
länsinaapurissa asiat ovat toisin ja henkilöjunaliikenteen
kulkumuoto-osuus on korkeampi kuin Suomessa.
Romuttamalla sinisiä vaunuja VR Oy vaikeuttaa potentiaalisten
tulokkaiden kynnystä päästä alkuun, koska raideleveytemme on
keskieurooppalaista leveämpi. Leveys mahdollistaa myös tilavammat
vaunut ja siten paremman matkustusmukavuudenkin.
Liikenneministeriön teettämässä linja-autoliikenteen
sektorianalyysissä joulukuulta 2008 on hyvin luonnehdittu
yhteiskunnan tehtävä markkinoilla. Konsultin mukaan julkisen vallan
on suojeltava kilpailua eikä kilpailijaa. Tässä tapauksessa julkinen
valta suojelee kilpailijaa katsomalla vierestä rautatiekaluston
romuttamista. Vielä olisi aikaa estää täydellinen tuho.
Kalevi Kämäräinen
puheenjohtaja Suomen Rautatiematkustajat ry
Satakunnan Kansa 30.11.2009 |
|