|  | Pääsivu 
			
			Taitaa olla yöjunakapinan aika 
			
			Yöjunat ja yhdenvertaisuus 
			Sisämaan 
			yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus 
			Vr Oy ja julkinen 
			palvelu 
			
			Sisämaan yöjunayhteydet palautettava 
			
			Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa 
			
			Kemijärven yöjunasekoilu 
			
			Kysymys on palveluasenteesta 
			
			Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu 
			
			Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle 
			Yöjuna 
			Koillismaalle? 
			
			VR:n liikennemonopoli harkintaan 
			
			Rataverkko demokratian aikaan 
			
			Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos! 
			
			Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä 
			
			Kuluista perillä vain harvat 
			
			Pikajunalla vanhaa rataa 
			
			Miksi juna ei kulje Pieksämäelle? 
			
			Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä 
			
			Yöjunalla Vuokattiin 
			Hallitus 
			Linkkejä |  | 
			PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ 
			ON JO AIKA VAPAUTUA 
			VR:N KAHLEISTA 
			Henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen 
			on vastannut VR Oy:n nimissä Parikkalan kunnan esitykseen lisätä 
			seisake Särkisalmelle ja Pendolinovuoron S 7 pysähtymiseksi 
			Parikkalan asemalla. Kunnan perustelut, kuten esimerkiksi 
			ympäristöseikat, ovat tästä ajasta. Yhtiön näkemykset sen sijaan 
			ovat enimmäkseen omituisia.
 Liikennöitsijä ei nähtävästi kykene arvioimaan Särkisalmen 
			matkustajapotentiaalia. Teen pikaisen katsauksen yhtiön puolesta. 
			Vuonna 2008 rataosalla Parikkala – Savonlinna oli 95.000 matkustajaa 
			liikennepaikkakohtaisen kasvun ollessa Parikkalaa lukuun ottamatta 
			13 - 41 prosenttia. Jos käytetään vähäliikenteisimmän seisakkeen 
			matkustajalukua (Lusto; lisäys 41 prosenttia), uusi pysähdys 
			houkuttaisi hiukan yli 4.000 matkustajaa eli reilut neljä prosenttia 
			edellisvuoden kokonaismäärästä.
 
 Särkisalmen voisi kuvitella syövän Parikkalan matkustajamääriä 
			(etäisyys on viitisen kilometriä). Näin ei kuitenkaan ole. Toissa 
			vuonna avattu Oriveden keskustan seisake sijaitsee kahden kilometrin 
			päässä Oriveden asemasta. Vuonna 2008 seisakkeen käyttäjämäärä oli 
			likimain sama kuin Savonlinnan kauppatorilla, vaikka Oriveden 
			asemankin matkustajaluvut nousivat lähes 10 prosenttia. Uusi 
			pysähdys on siis lisännyt junan käyttöä.
 
 Henkilöliikennejohtajan mukaan Särkisalmen pysähdys kasvattaa 
			matka-aikaa. Nykyinen kalusto ajaa reitin 53 tai 54 minuutissa eli 
			samassa ajassa kuin veturivetoiset junat vuonna 2004. Aikatauluihin 
			sisältyvä kirimisvara ja niin sanottujen kiskobussien parempi 
			kiihtyvyys huomioon otettuna uusi seisake ei pitkitä matkantekoa 
			yhtään. Jos olisinkin väärässä, lisäys ei ole paria minuuttia 
			enempää.
 
 Laitureiden ja valaistuksen rakentaminen eivät kuulu VR Oy:lle. 
			Paikallisjunalle riittää tosin vaikkapa lyhyehkö kestopuinen 
			rakennelma, joka ei viene kuntaakaan vararikkoon, jos 
			Ratahallintokeskus kieltäytyy maksajan roolista. Koska radoilla on 
			muitakin ”pimeitä” seisakkeita, epäilen valaistuksen 
			välttämättömyyttä (joka sekään tuskin kovin kallis on).
 
 Yhdistyksemme hallituksen jäsen matkusti viime viikolla Pendolinolla 
			S 7 Joensuuhun. Tuolloin juna teki ylimääräiset pysähdykset Imatran 
			tavara-asemalla sekä Parikkalassa niin, että matkustajiakin olisi 
			ehtinyt ottaa ja jättää. Juna joutui myös hiljentämään huomattavasti 
			tavarajunan kohtaamisen vuoksi Kesälahdella. Perille Pendolino tuli 
			kuitenkin ajallaan. Väitänpä ettei kaikkea aikatauluun sisältyvää 
			pelivaraa vielä ollut käytetty.
 
 Kuluvana vuonna vähenevä junamatkustus lienee taantuman seurausta. 
			Erityisesti Parikkalan asemalle olisi syytä saada lisää käyttäjiä, 
			sillä matkustajamäärä kasvoi vuonna 2008 vain yhden prosentin 
			verran. Omistamamme yhtiö kuitenkin kieltäytyy toimista, jotka 
			loiventaisivat matkustuksen laskua elleivät jopa auta pitämään 
			lukuja nousujohteisina.
 
 Pieksämäellä matkustajaluvut ovat yli nelinkertaiset Parikkalaan 
			verrattuna, ja Savonlinnaan piisannee tulijoita radanvarren 
			pitäjistäkin. VR Oy ei kuitenkaan pysty muuhun kuin rahan 
			ruinaamiseen Pieksämäen ja Savonlinnan välisille junille, vaikka 
			Parikkalan liikenne kulkee ilman tukea. Kädettömyys näkyy myös 
			yhtiön kommenteissa Parikkalan kunnan esityksiin.
 
 Yhtäläisen kädetöntä on ollut päättäjiemme suhtautuminen toimijaan, 
			jolle veronmaksajat tarjoavat kiskot käytettäväksi. On jo aika 
			keksiä konstit sekä yhtiön oman että yhteiskunnan kokonaisedun 
			vastaisen toiminnan lopettamiseksi rataverkolla.
 
 
 Kalevi Kämäräinen
 
			Itä-Savo 13.8.2009 |  |