|
Pääsivu
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
ON JO AIKA VAPAUTUA
VR:N KAHLEISTA
Henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen
on vastannut VR Oy:n nimissä Parikkalan kunnan esitykseen lisätä
seisake Särkisalmelle ja Pendolinovuoron S 7 pysähtymiseksi
Parikkalan asemalla. Kunnan perustelut, kuten esimerkiksi
ympäristöseikat, ovat tästä ajasta. Yhtiön näkemykset sen sijaan
ovat enimmäkseen omituisia.
Liikennöitsijä ei nähtävästi kykene arvioimaan Särkisalmen
matkustajapotentiaalia. Teen pikaisen katsauksen yhtiön puolesta.
Vuonna 2008 rataosalla Parikkala – Savonlinna oli 95.000 matkustajaa
liikennepaikkakohtaisen kasvun ollessa Parikkalaa lukuun ottamatta
13 - 41 prosenttia. Jos käytetään vähäliikenteisimmän seisakkeen
matkustajalukua (Lusto; lisäys 41 prosenttia), uusi pysähdys
houkuttaisi hiukan yli 4.000 matkustajaa eli reilut neljä prosenttia
edellisvuoden kokonaismäärästä.
Särkisalmen voisi kuvitella syövän Parikkalan matkustajamääriä
(etäisyys on viitisen kilometriä). Näin ei kuitenkaan ole. Toissa
vuonna avattu Oriveden keskustan seisake sijaitsee kahden kilometrin
päässä Oriveden asemasta. Vuonna 2008 seisakkeen käyttäjämäärä oli
likimain sama kuin Savonlinnan kauppatorilla, vaikka Oriveden
asemankin matkustajaluvut nousivat lähes 10 prosenttia. Uusi
pysähdys on siis lisännyt junan käyttöä.
Henkilöliikennejohtajan mukaan Särkisalmen pysähdys kasvattaa
matka-aikaa. Nykyinen kalusto ajaa reitin 53 tai 54 minuutissa eli
samassa ajassa kuin veturivetoiset junat vuonna 2004. Aikatauluihin
sisältyvä kirimisvara ja niin sanottujen kiskobussien parempi
kiihtyvyys huomioon otettuna uusi seisake ei pitkitä matkantekoa
yhtään. Jos olisinkin väärässä, lisäys ei ole paria minuuttia
enempää.
Laitureiden ja valaistuksen rakentaminen eivät kuulu VR Oy:lle.
Paikallisjunalle riittää tosin vaikkapa lyhyehkö kestopuinen
rakennelma, joka ei viene kuntaakaan vararikkoon, jos
Ratahallintokeskus kieltäytyy maksajan roolista. Koska radoilla on
muitakin ”pimeitä” seisakkeita, epäilen valaistuksen
välttämättömyyttä (joka sekään tuskin kovin kallis on).
Yhdistyksemme hallituksen jäsen matkusti viime viikolla Pendolinolla
S 7 Joensuuhun. Tuolloin juna teki ylimääräiset pysähdykset Imatran
tavara-asemalla sekä Parikkalassa niin, että matkustajiakin olisi
ehtinyt ottaa ja jättää. Juna joutui myös hiljentämään huomattavasti
tavarajunan kohtaamisen vuoksi Kesälahdella. Perille Pendolino tuli
kuitenkin ajallaan. Väitänpä ettei kaikkea aikatauluun sisältyvää
pelivaraa vielä ollut käytetty.
Kuluvana vuonna vähenevä junamatkustus lienee taantuman seurausta.
Erityisesti Parikkalan asemalle olisi syytä saada lisää käyttäjiä,
sillä matkustajamäärä kasvoi vuonna 2008 vain yhden prosentin
verran. Omistamamme yhtiö kuitenkin kieltäytyy toimista, jotka
loiventaisivat matkustuksen laskua elleivät jopa auta pitämään
lukuja nousujohteisina.
Pieksämäellä matkustajaluvut ovat yli nelinkertaiset Parikkalaan
verrattuna, ja Savonlinnaan piisannee tulijoita radanvarren
pitäjistäkin. VR Oy ei kuitenkaan pysty muuhun kuin rahan
ruinaamiseen Pieksämäen ja Savonlinnan välisille junille, vaikka
Parikkalan liikenne kulkee ilman tukea. Kädettömyys näkyy myös
yhtiön kommenteissa Parikkalan kunnan esityksiin.
Yhtäläisen kädetöntä on ollut päättäjiemme suhtautuminen toimijaan,
jolle veronmaksajat tarjoavat kiskot käytettäväksi. On jo aika
keksiä konstit sekä yhtiön oman että yhteiskunnan kokonaisedun
vastaisen toiminnan lopettamiseksi rataverkolla.
Kalevi Kämäräinen
Itä-Savo 13.8.2009 |
|