|
Pääsivu
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
YÖJUNAT JA
YHDENVERTAISUUS
Pohjoiskarjalainen liikenneministeri
vetosi yhdenvertaisuuteen vastaanottaessaan Lieksan ja Joensuun
välisen kimppakyydin lakkauttamista vastustavan adressin. Kuulin
ministerin lausuvan radiossa jotakuinkin näin: kun muualla ei
vastaavaa ostopalvelua ole, nämäkin kyydit pitää lopettaa.
Ennen Vehviläisen virkakautta liikenneministeriö ja VR Oy
allekirjoittivat sopimuksen, jonka mukaan Lapin yöjunat ovat
yhteiskunta- ja aluetaloudellisesti merkittävää palvelua. Junien
toimintaedellytyksiä ja jatkuvuutta edistetään minkä lisäksi
palvelun vaarantuessa taloudellisista syistä turvaudutaan
kannattamattoman henkilöliikenteen ostosopimukseen.
Vehviläinen itse vastasi helmikuussa 2008 Joensuun yöjunien
tappiollisuutta koskevaan kysymykseen. Hän kertoo ministeriöllä
olevan vakiintuneet valvonta- ja seurantamekanismit sekä menettelyt
VR Oy:n ostoliikennejunien raportoinnista. Ministerin mukaan
sisämaan yöjunien tuottojen ja kustannusten arviointiin on myös
saatu riittävät tiedot.
Virkamies kuitenkin kertoo tietoa kadonneen: vuoden 2006 alussa
matkustajamäärät eivät olleet ministeriön tiedossa samalla kun
sisämaan yöjunien kerrottiin joka tapauksessa lopettavan kulkunsa.
Hiukan myöhemmin VR Oy:n henkilöliikennejohtaja taas kertoi etteivät
vuotta 2005 aiemmat matkustajatilastot ole säilyneet. Päätöksenteko
tuntuu siis tapahtuneen puutteellisten tietojen nojalla.
VR Oy:n autojunaesitteen kartalla ovat muun muassa Ruka (130
kilometriä rautatieasemalle) ja Iso-Syöte (145 kilometriä
rautatieasemalle). Jos yöjuna kulkisi Taivalkoskelle, etäisyydet
olisivat 89 ja 40 kilometriä. Vuokatissa rata taas tulee suoraan
keskustaan. Lähettyvillä on myös pienempiä talvimatkailukohteita,
musiikkijuhlistaan tunnettu Kuhmo sekä ratojen varrella
suomalaisittain suuria kaupunkeja. Turismi lienee yhtä lailla
aluetaloudellisesti merkittävä elinkeino kuin Lapissa. Junalla
matkustaminen on varmasti myös ekologisesti ja
yhteiskuntataloudellisesti järkevää.
Missä siis on ero? Itse en asiallista syytä keksi. Aiemmin olen
arvellut, että sisämaan yöjunien mahdollisuuksia on selvitettävä
ministeriön toiminnan uskottavuuden vuoksi. Vielä vahvempi peruste
on yhdenvertaisuus, joka ei edellytä Lapin yöjunien lopettamista.
Tasavallaksi itseään kutsuneessa Rooman imperiumissa valloitettuja
kansoja kohdeltiin periaatteella divide et impera (hajota ja
hallitse). Meillä toivoisi noudatettavan edistyksellisempiä
hallintotapoja.
Kalevi Kämäräinen
Ylä-Karjala 30.6.2009 |
|