Pääsivu

Yöjunat ja yhdenvertaisuus

Sisämaan yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus

Vr Oy ja julkinen palvelu

Sisämaan yöjunayhteydet palautettava

Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ

TAITAA OLLA YÖJUNAKAPINAN AIKA

VR Oy vastasi 23.7. valtakunnan ykköslehdessä sisämaan yöjunan paluuta kaipaavalle kajaanilaiselle Mauno Hyyryläiselle. Yhtiö kommentoi häveliäästi lakkauttamisen perustuvan liikenneministeriön kanssa tehtyyn yhteiseen päätökseen, koska yhteyden ylläpito ei ollut enää ”perusteltua”. Huomionarvoisia ovat vaietut seikat ja niistä tärkeimpinä matka-ajan lisäys Kajaanin kautta sekä lakkautettujen yöjunien kannattamattomuus.

Toijalan kesäkuisen tavarajunaonnettomuuden vuoksi yöjunat kulkivat Ouluun Kajaanin kautta palattuaan ensin Riihimäelle. Kun Ratahallintokeskuksen laatimat poikkeusaikataulut Kouvolasta pohjoiseen yhdistää vanhaan sisämaan yöjunan kulkuaikaan välillä Riihimäki – Kouvola, saadaan kiinnostavia lukuja. Toinen juna kulkee Riihimäen ja Oulun välin normaalisti 8 tunnissa 38 minuutissa ja toinen 9 tunnissa 5 minuutissa (Kouvolan kautta aikaa kului 8 tuntia 18 minuuttia ja 8 tuntia 37 minuuttia).

Toijalan haaveri osoittaa liikenneministeri Vehviläisen puheet Lapin yöjunien matka-ajan pidentymisestä 5 – 6 tunnilla reittiä vaihtamalla silkaksi saduksi. Savon radallakin pysähdyksiin toki tarvitaan aikaa, jota saataisiin lisää vaikkapa oikorataa käyttämällä. Yhden junaparin reittimuutos ei myöskään lopettaisi yöjunatarjontaa Pohjanmaan radalla.

VR Oy:n henkilöliikennejohtaja totesi huhtikuussa Kainuun kulttuurifoorumin edustajalle, että erilaisten kustannusten laskeminen kuuluu liikenneministeriölle ja että yhtiö tekee laskelmia vain toimeksiannon saadessaan. Nykyinen ministeri on toisaalta kertonut, että ostoliikenteen valvonta- ja seurantamekanismit ovat vakiintuneet. Sisämaan yöjunienkin talouden arviointiin olisi siis saatu riittävät tiedot (joiden mukaan tappiot olisivat oikoradan avaamisen jälkeen kohonneet noin kymmeneen miljoonaan euroon).

Jos Vehviläinen olisi oikeassa, hallintokin kykenee tekemään kustannuslaskelmia. Henkilöliikennejohtajan aiempien julkisten lausumien perusteella olen epäillyt, ettei ministeriö sittenkään tiedä kaikkea, mistä se väittää olevansa perillä. Vallantäyteinen esiintyminen kulttuurifoorumin edustajalle tukee jälleen epäilystäni.

On syytä palauttaa mieleen ministeri Huovisen Kemijärven yöjunaa koskeva lausuma ennen suoran yhteyden katkaisemista. Ministerin mukaan junan tappiollisuus oli vasta uhka. Siitä huolimatta VR Oy lakkautti yhteyden, joka palautui yhteiskunnan kustantamana. Yöjuna ei tainnutkaan olla tappiollinen, mutta sen tuotto oli yhtiön mielestä liian vähäinen. Ehkäpä sama pätee sisämaan yöjuniinkin, vaikka rahaa tuli valtion kassasta.

Kokoomuksen puoluesihteeri Taru Tujunen puolusteli äskettäin vaalirahoituksen salailua sillä, että Suomi on ”sopimusyhteiskunta”. Ideologiaa kuvastanee liikenneministeriön ja VR Oy:n vuonna 2003 allekirjoittama sopimus, jonka mukaan yhteiskunta- ja aluetaloudellisen merkityksensä vuoksi Lapin yöjunien toimintaedellytyksiä ja jatkuvuutta edistetään. Tasavallassa tosin soisi johdonmukaisuuden ohittavan kansalaisten päiden yli tehdyt sopimukset.

Ministeri Vehviläinen kertoo verkkosivuillaan haluavansa tehtävässään painottaa ihmisten arjen sujuvuutta, elinkeinoelämän mahdollisuuksia koko maassa, ilmastonmuutoksen hillintää sekä liikenneturvallisuutta. Vaikka kaivattujen yöjunien palauttaminen on kaikkien näiden tavoitteiden mukaista, ministeri vastaa aina EI. Kemijärvellä yhteys palautui kansalaistoiminnan ansiosta. Samankaltainen koko sisämaan kattava aktivismi taitaa olla tarpeen yhteiskunta- ja aluetaloudellisesti merkittävien yöjunien takaisin saamiseksi.

Kalevi Kämäräinen

Kainuun Sanomat 29.7.2009