|
Pääsivu
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
TAITAA OLLA
YÖJUNAKAPINAN AIKA
VR Oy vastasi 23.7. valtakunnan
ykköslehdessä sisämaan yöjunan paluuta kaipaavalle kajaanilaiselle
Mauno Hyyryläiselle. Yhtiö kommentoi häveliäästi lakkauttamisen
perustuvan liikenneministeriön kanssa tehtyyn yhteiseen päätökseen,
koska yhteyden ylläpito ei ollut enää ”perusteltua”. Huomionarvoisia
ovat vaietut seikat ja niistä tärkeimpinä matka-ajan lisäys Kajaanin
kautta sekä lakkautettujen yöjunien kannattamattomuus.
Toijalan kesäkuisen tavarajunaonnettomuuden vuoksi yöjunat kulkivat
Ouluun Kajaanin kautta palattuaan ensin Riihimäelle. Kun
Ratahallintokeskuksen laatimat poikkeusaikataulut Kouvolasta
pohjoiseen yhdistää vanhaan sisämaan yöjunan kulkuaikaan välillä
Riihimäki – Kouvola, saadaan kiinnostavia lukuja. Toinen juna kulkee
Riihimäen ja Oulun välin normaalisti 8 tunnissa 38 minuutissa ja
toinen 9 tunnissa 5 minuutissa (Kouvolan kautta aikaa kului 8 tuntia
18 minuuttia ja 8 tuntia 37 minuuttia).
Toijalan haaveri osoittaa liikenneministeri Vehviläisen puheet Lapin
yöjunien matka-ajan pidentymisestä 5 – 6 tunnilla reittiä
vaihtamalla silkaksi saduksi. Savon radallakin pysähdyksiin toki
tarvitaan aikaa, jota saataisiin lisää vaikkapa oikorataa
käyttämällä. Yhden junaparin reittimuutos ei myöskään lopettaisi
yöjunatarjontaa Pohjanmaan radalla.
VR Oy:n henkilöliikennejohtaja totesi huhtikuussa Kainuun
kulttuurifoorumin edustajalle, että erilaisten kustannusten
laskeminen kuuluu liikenneministeriölle ja että yhtiö tekee
laskelmia vain toimeksiannon saadessaan. Nykyinen ministeri on
toisaalta kertonut, että ostoliikenteen valvonta- ja
seurantamekanismit ovat vakiintuneet. Sisämaan yöjunienkin talouden
arviointiin olisi siis saatu riittävät tiedot (joiden mukaan tappiot
olisivat oikoradan avaamisen jälkeen kohonneet noin kymmeneen
miljoonaan euroon).
Jos Vehviläinen olisi oikeassa, hallintokin kykenee tekemään
kustannuslaskelmia. Henkilöliikennejohtajan aiempien julkisten
lausumien perusteella olen epäillyt, ettei ministeriö sittenkään
tiedä kaikkea, mistä se väittää olevansa perillä. Vallantäyteinen
esiintyminen kulttuurifoorumin edustajalle tukee jälleen
epäilystäni.
On syytä palauttaa mieleen ministeri Huovisen Kemijärven yöjunaa
koskeva lausuma ennen suoran yhteyden katkaisemista. Ministerin
mukaan junan tappiollisuus oli vasta uhka. Siitä huolimatta VR Oy
lakkautti yhteyden, joka palautui yhteiskunnan kustantamana. Yöjuna
ei tainnutkaan olla tappiollinen, mutta sen tuotto oli yhtiön
mielestä liian vähäinen. Ehkäpä sama pätee sisämaan yöjuniinkin,
vaikka rahaa tuli valtion kassasta.
Kokoomuksen puoluesihteeri Taru Tujunen puolusteli äskettäin
vaalirahoituksen salailua sillä, että Suomi on ”sopimusyhteiskunta”.
Ideologiaa kuvastanee liikenneministeriön ja VR Oy:n vuonna 2003
allekirjoittama sopimus, jonka mukaan yhteiskunta- ja
aluetaloudellisen merkityksensä vuoksi Lapin yöjunien
toimintaedellytyksiä ja jatkuvuutta edistetään. Tasavallassa tosin
soisi johdonmukaisuuden ohittavan kansalaisten päiden yli tehdyt
sopimukset.
Ministeri Vehviläinen kertoo verkkosivuillaan haluavansa
tehtävässään painottaa ihmisten arjen sujuvuutta, elinkeinoelämän
mahdollisuuksia koko maassa, ilmastonmuutoksen hillintää sekä
liikenneturvallisuutta. Vaikka kaivattujen yöjunien palauttaminen on
kaikkien näiden tavoitteiden mukaista, ministeri vastaa aina EI.
Kemijärvellä yhteys palautui kansalaistoiminnan ansiosta.
Samankaltainen koko sisämaan kattava aktivismi taitaa olla tarpeen
yhteiskunta- ja aluetaloudellisesti merkittävien yöjunien takaisin
saamiseksi.
Kalevi Kämäräinen Kainuun
Sanomat 29.7.2009 |
|