|
Pääsivu
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
JUNALLA HELSINKIIN
- YÖJUNALLA OLISI TARVE
Kajaanista pääsee junalla Helsinkiin
ja hyvä niin. Yhteyksiä on tarjolla niin suoraan kuin vaihdollisena
Oulun tai Kouvolan kautta. Matka-aika on lyhentynyt liikennettä
monopoliasemassa kiskoilla harjoittavan VR Osakeyhtiön mielestä niin
merkittävästi oikoradan myötä, ettei yöjunaan enää riittäisi
kulkijoita. Mutta jotta voi nykypäivänä esittää näinkin rohkeita
väitteitä, pitäisi VR Oy:ssä tuntea hieman omaa lähihistoriaansa.
Menneinä vuosina voimassa olleita aikatauluja tutkimalla tekee
yllättäviä löytöjä – enkä nyt suinkaan tässä yhteydessä halua ottaa
esille matkalippujen hintoja verrattuna vaikkapa
kuluttajahintaindeksiin – vaan matka-aikoihin Kajaanin ja Helsingin
välillä. On ehkä hieman yllättävää, että tarkasteluvuosina 1985,
1990 ja 1995 päiväjunamatka taittui nälkämailta keskisestä Suomesta
katsottuna syrjäiseen rannikkokaupunkiin Helsinkiin noin 6,5
tunnissa! Eikä silloin puhuttu mistään Lahti - Kerava oikoradasta,
vaan kaikki junat ”kiersivät” Lahden - Riihimäen kautta. Nyt kun
oikorata on saatu v. 2006 käyttöön on tuo matka-aika aamuöistä
Pendolino –junaa lukuun ottamatta nopeimmalla päiväjunayhteydellä
edelleen tuo 6,5 tuntia.
Yöllinen Pendolino –juna onkin kokonaan oma lukunsa, sillä
taittaahan se tämän matkansa hieman vajaassa 6 tunnissa. Toki sillä
edellytyksellä, ettei häiriöherkkä italialaistekniikka tee tepposia,
ja juna jää korpitaipaleelle. Itse kyseisissä epäinhimilliseen
aikaan kulkevissa vuoroissa joitakin kertoja matkustaneena (
Kajaaniin tulo Helsingistä yöllä klo 01.00 ja lähtö Helsinkiin klo
03.52 ), olen saanut havaita ettei kovinkaan moni kainuulainen
kyseisiä vuoroja käytä. Lienee prosentin murto-osia Kajaanin asemaa
vuosittain käyttävistä matkustajista. Onpa ollut kertoja, joissa
junassa on ollut likipitäen enemmän henkilökuntaa työssä (
ravintolavaunun myyjä, konduktööri ja kuljettaja ) kuin matkustajia
ennen tai jälkeen Kuopion/Iisalmen. Rohkenen jopa väittää, että
Pendolino on tuttu pääosalle kainuulaisista ainoastaan VR:n
mainoksista, sillä harvapa sillä on Kajaaniin tullut tai lähtenyt.
Toki on mahdollista, että jokunen on käynyt junaa ihmettelemässä
Kajaanin ratapihalla Rautatieläisten Liitto ry:n ja
Rautatievirkamiesliitto ry:n mielenilmauspäivänä 15.06.2009, jolloin
myös Pendolino seisahtui koko päiväksi Kajaaniin. Pendolino
-junaakin pitäisi käyttää, jotta junayhteydet säilyvät. Onhan VR:n
henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen kertonut julkisuudessa, että
junassa pitäisi olla 150-200 matkustajaa, jotta se olisi kannattava.
Vaan kun näillä aikatauluilla yli 99% potentiaalisista matkustajista
ei pysty.
Kolme vuotta sitten Kainuun yöjuna lopetti kulkunsa. Oikoradan
käyttöönoton jälkeen VR:n oman ilmoituksen mukaan matkustajamäärät
ovat kasvaneet. Herääkin kysymys, paljonko olisivat yöjunan
matkustajamäärät nousseet, jos yöjunan olisi sallittu jatkaa
kulkuaan? Ja jos VR olisi kyseistä yhteyttä myös aktiivisesti
markkinoinut, kuten VR Oy:n ja Liikenne- ja Viestintäministeriön
silloisetkin sopimukset ostoliikennejunista taisivat edellyttää.
Yöjuna tarjoaa junaa käyttäville matkustajille merkittävää
lisäarvoa: voi käyttää matkustusajan nukkumiseen makuuvaunussa ja
olla perillä huomattavasti virkeämpänä kuin öisessä Pendolinossa
istuma-asennossa torkkuneena. Yöjunalla ei myöskään ole tarvetta
samanlaiseen kiireeseen kuin päiväjunilla. Aikaahan on koko yö!
Helsingistä pääsee päivittäin Ouluun kahdella yöjunalla ja
sesonkiaikaan useammalla, jopa seitsemällä kaikkien Helsinki -
Kolari junien ollessa kulussa, ruuhkaista peruskorjauksessa olevaa
Pohjanmaan –rataa pitkin. Toijalassa 16.06.2009 tavarajunan
kiskoilta suistuminen pakotti pohjoiseen menevät yöjunat käyttämään
rataa Kouvolan Kajaanin kautta Ouluun. Tuolloin tapahtunut
poikkeuksellinen yöjunien kierto väljempää reittiä Kajaanin kautta
osoitti kiistatta, että yöjuna on matka-ajassa VR:n nykyisessä
aikataulurakenteessa kilpailukykyinen myös Kajaanin kautta
kiertäessään. Olisi todellakin aika paitsi saattaa Kainuun yöjuna
uudelleen kulkuun, myös päästää raiteiden henkilöliikenteeseen VR:n
ohelle muitakin - ehkä jopa innovatiivisia yrittäjiä - ellei VR
yöjunia halua asiakkailleen tarjota.
Jarkko Voutilainen
Kainuun Sanomat 13.8.2009 |
|