|
Pääsivu
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
PUHEENJOHTAJAN MIETTEITÄ
LÄHIJUNIA OULUUN
VAIKKA HETI
Kuva:
Jarkko Voutilainen Lähijuna Raaheen vuonna 20xx?
Kaleva käsitteli lähijunaliikenteen
mahdollisuuksia Oulun seudulla perusteellisessa uutisessa (14.8. /
Oulu & ympäristö) ja pääkirjoituksessa (15.8.), jossa arveltiin
junia nähtävän vasta pitkän ajan päästä. Kannattavuuden suhteen
liikenne saattaa kuitenkin olla nopeastikin toteutettavissa, vaikka
operaattorina olisi VR Oy. Perustelen arviotani käytännön esimerkin
valossa.
Yhtiö ajaa Parikkalan ja Savonlinnan väliä niin sanotuilla
kiskobusseilla, joiden kapasiteetti on jotakuinkin linja-auton
luokkaa. Lisäksi kalusto on epäkäytännöllistä, koska yksiköstä
toiseen ei voi siirtyä junan liikkuessa. Siksi tarvitaan useita
konduktöörejä, ellei henkilökunta vaihda yksikköä liikennepaikoilla
seistäessä (molempia käytäntöjä harrastetaan). Junien keskimääräinen
matkustajaluku on lähempänä viittäkymmentä kuin sataa. Vaikka
radanvarren väestöä on selkeästi Oulun seutua vähemmän, junat
kulkevat ilman yhteiskunnan tukea.
Kahdensadan matkustajan mantraa hokevan henkilöliikennejohtaja Antti
Jaatisen alaisineen olisikin syytä päivittää kannattavuuslaskelmiaan
ihan yhtiön oman toiminnan perusteella. Tämä olisi muutoinkin VR
Oy:n edun mukaista, koska tavaraliikenne ja siitä saatavat tulot
ovat vähentyneet huomattavasti. Uudet tulolähteet ovat siis tarpeen
eikä henkilökunnan kouluttaminen näiden tarpeiden mukaan liene
sekään ylivoimainen tehtävä.
Ensi hätään Oulun lähiliikennettä voisi kokeilla sähkövetureilla ja
sinisillä vaunuilla, jolloin yhtiön alkukustannukset jäisivät
vähäisiksi. Muutaman laiturin rakentaminen puolestaan ei ole niitä
kalleimpia Ratahallintokeskuksen menoeriä. Pohjanmaan rata on toki
ruuhkainen, mutta tässäkin näen ydinkysymyksenä tahdon tai sen
puutteen. Jossakin laajuudessa lähijunat voisivat kulkea vaikka
heti.
On järkyttävää, että VR Oy:n oikeus kieltäytyä ajamasta junia johtaa
uutisessa mainittuihin tieverkon kehittämisvaatimuksiin. Näin ei
ympäristöystävällistä kiskoliikennettä edistetä. Eduskunnan
liikenne- ja viestintävaliokunta on viimevuotisella Britannian
retkellään todennut sikäläisten uudistusten johtaneen toimivaan ja
asiakkaiden kannalta hyvään järjestelmään alkuvaikeuksien jälkeen.
Päättäjienkään ei siis pitäisi enää pelotella meitä vanhoilla
tiedoilla pieleen menneistä kokeiluista.
Nähtäväksi jää laitostuuko VR-konsernin uusi johto vai kykeneekö se
muuttamaan yhtiön ajattelua henkilöjunien mahdollisuuksista.
Toisaalta on myös kiinnostava seurata minkälaiseen VR-kriittisyyteen
kykenee liikenneministeri, jonka edustama puolue on saanut yhtiöltä
tukea. Niin ikään linja-autoyhtiöiden toivoisi nousevan asenteiden
poterosta ja oivaltavan, että joukkoliikennettä voi harjoittaa
kiskoillakin, jos tähän annetaan mahdollisuus.
Kalevi Kämäräinen
Kaleva 18.8.2009
|
|