Pääsivu

Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa

Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve

Lähijunia Ouluun vaikka heti

On jo aika vapautua VR:n kahleista

Taitaa olla yöjunakapinan aika

Yöjunat ja yhdenvertaisuus

Sisämaan yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus

Vr Oy ja julkinen palvelu

Sisämaan yöjunayhteydet palautettava

Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ

EDUSKUNTAVAALIT JA YÖJUNAT


Maija Rask Kemijärvellä

Liikenneministerimme aisti lähestyvät vaalit oppositiopuolueen piirin toiminnanjohtajan ”pilkattua” häntä Karjalaisessa 6.12. asioiden hautaamisesta työryhmiin. Kapean vinkkelin takia toiminnanjohtajan omiin aloitetehtailijoihin kohdistama ”pilkka” jäi näkemättä.

Kun Huovista kritisoitiin Kemijärven yöjunayhteyttä lakkautettaessa, hänen tuekseen riensi ministerinäkin toiminut Maija Rask. Rask kertoi lokakuussa 2006 Rautatieläisten Liiton jäsenlehdessä kärsivänsä Huovisen puolesta moittivia kirjoituksia lukiessaan. Kirjoittaja ei ymmärtänyt, miksi ministerin pitää kestää julkista kritiikkiä, kun paikallispankin johtajankaan ei tarvitse moista sietää jonkun tullessa rahaa pyytämään.

Asenne kumpuaa jostain kaukaa. Taitaapa olla niin, että Suomen Suuriruhtinaskunnan Senaatin Talousosaston Kulkulaitostoimikunta elää yhä keskuudessamme peitenimen suojissa. Viimeisen keisari Nikolai II:n lailla nykyisillä valtiaillamme on uskolliset lohduttajat heidän pahoittaessa mielensä alamaisten puheista ja teoista.

Vehviläinen tilautti ilman minkään työryhmän ”kainalosauvoja” VR Oy:llä 20 makuuvaunua, joiden kapasiteetti on 38 paikkaa vanhojen vaunujen 35:n sijasta. Vaunujen valmistuessa makuuvaunukalustoa on vähintään yhtä paljon kuin sisämaan yöjunien kulkuaikana kunhan vanhojen vaunujen romutus estetään. Tämän pitäisi olla mahdollista, kun kerran uusien vaunujen hankintakin onnistuu.

VR Oy:llä on sadoittain ns. sinisiä vaunuja, jotka perustuvat saksalaiseen tekniikkaan 1950-luvulta. Myös Espanjassa on taustaltaan samanlaista kalustoa. Siellä päivävaunuista on tehty suihkullisia makuuvaunuja ja niiden huippunopeutta on nostettu telejä vaihtamalla. Näinkin siis voisi makuuvaunujen määrää lisätä, eikä ympäristöministeriön nyt vaatimien ”sisäsiistien” vessojenkaan asentaminen voi olla mahdottomuus.

Mitäpä jos Pohjois-Karjalan demarikansanedustajat selvittäisivät rautatieläisyhteyksiensä avulla minulle, Vehviläiselle ja muille kansalaisille, miksi suomalaisen työn laatu jäisi jälkeen espanjalaisesta? Ilmasto ei eroa selitä, koska olojamme vastaavassa Ruotsissa käytetään yhä 1950-luvulla rakennettuja makuuvaunuja.

Olisikohan myös liikaa vaadittu, että Vehviläinen käyttäytyisi kuin ministeri tasavallassa? Rooliin kuuluu muun muassa kritiikin sieto sekä faktojen laaja-alainen pohdinta, vaikka tietoa tarjoaisikin joku muu kuin oma virkamieskunta. Ja toisaalta, jokin asia ei ole totuus pelkästään sen takia, että virkamies tai VR Oy niin sanoo.


Liikenneministeri Vehviläinen Kemijärvellä

Kalevi Kämäräinen
puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry

Karjalan maa 18.12.2009