|
Pääsivu
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
EDUSKUNTAVAALIT JA
YÖJUNAT
Maija
Rask Kemijärvellä
Liikenneministerimme aisti lähestyvät
vaalit oppositiopuolueen piirin toiminnanjohtajan ”pilkattua” häntä
Karjalaisessa 6.12. asioiden hautaamisesta työryhmiin. Kapean
vinkkelin takia toiminnanjohtajan omiin aloitetehtailijoihin
kohdistama ”pilkka” jäi näkemättä.
Kun Huovista kritisoitiin Kemijärven yöjunayhteyttä lakkautettaessa,
hänen tuekseen riensi ministerinäkin toiminut Maija Rask. Rask
kertoi lokakuussa 2006 Rautatieläisten Liiton jäsenlehdessä
kärsivänsä Huovisen puolesta moittivia kirjoituksia lukiessaan.
Kirjoittaja ei ymmärtänyt, miksi ministerin pitää kestää julkista
kritiikkiä, kun paikallispankin johtajankaan ei tarvitse moista
sietää jonkun tullessa rahaa pyytämään.
Asenne kumpuaa jostain kaukaa. Taitaapa olla niin, että Suomen
Suuriruhtinaskunnan Senaatin Talousosaston Kulkulaitostoimikunta
elää yhä keskuudessamme peitenimen suojissa. Viimeisen keisari
Nikolai II:n lailla nykyisillä valtiaillamme on uskolliset
lohduttajat heidän pahoittaessa mielensä alamaisten puheista ja
teoista.
Vehviläinen tilautti ilman minkään työryhmän ”kainalosauvoja” VR
Oy:llä 20 makuuvaunua, joiden kapasiteetti on 38 paikkaa vanhojen
vaunujen 35:n sijasta. Vaunujen valmistuessa makuuvaunukalustoa on
vähintään yhtä paljon kuin sisämaan yöjunien kulkuaikana kunhan
vanhojen vaunujen romutus estetään. Tämän pitäisi olla mahdollista,
kun kerran uusien vaunujen hankintakin onnistuu.
VR Oy:llä on sadoittain ns. sinisiä vaunuja, jotka perustuvat
saksalaiseen tekniikkaan 1950-luvulta. Myös Espanjassa on
taustaltaan samanlaista kalustoa. Siellä päivävaunuista on tehty
suihkullisia makuuvaunuja ja niiden huippunopeutta on nostettu
telejä vaihtamalla. Näinkin siis voisi makuuvaunujen määrää lisätä,
eikä ympäristöministeriön nyt vaatimien ”sisäsiistien” vessojenkaan
asentaminen voi olla mahdottomuus.
Mitäpä jos Pohjois-Karjalan demarikansanedustajat selvittäisivät
rautatieläisyhteyksiensä avulla minulle, Vehviläiselle ja muille
kansalaisille, miksi suomalaisen työn laatu jäisi jälkeen
espanjalaisesta? Ilmasto ei eroa selitä, koska olojamme vastaavassa
Ruotsissa käytetään yhä 1950-luvulla rakennettuja makuuvaunuja.
Olisikohan myös liikaa vaadittu, että Vehviläinen käyttäytyisi kuin
ministeri tasavallassa? Rooliin kuuluu muun muassa kritiikin sieto
sekä faktojen laaja-alainen pohdinta, vaikka tietoa tarjoaisikin
joku muu kuin oma virkamieskunta. Ja toisaalta, jokin asia ei ole
totuus pelkästään sen takia, että virkamies tai VR Oy niin sanoo.
Liikenneministeri
Vehviläinen Kemijärvellä
Kalevi Kämäräinen
puheenjohtaja Suomen Rautatiematkustajat ry
Karjalan maa 18.12.2009 |
|