|
Pääsivu
Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan
Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
YÖJUNASELVITYS
HAISEE
Kuva: Mauri Monto
Liikenneministerimme on havainnut,
että yöjunien palauttamista on laajalti käsitelty
tiedotusvälineissä. Itse hän kertoo ottavansa kantaa selvitykseen
vasta sen valmistuttua. Yöjunat olisi kuitenkin jo haudattu, ellei
mietintö olisi vuotanut julkisuuteen. Ministeriön toimeksiannossa on
sellaisia valuvikoja, ettei niitä maakuntamme edustajakaan uskaltane
korjata.
Tarjouspyyntöaineistossa todetaan: ”VR Osakeyhtiön mukaan
toimintaympäristössä ei ole tapahtunut sellaisia muutoksia, joiden
perusteella lähtökohtien sisämaan yöjunaliikenteen käynnistämiselle
voisi olettaa parantuneen. Lisäksi liikenteen aloittaminen vaatisi
myös uuden vaunukaluston hankintaa.”
Ministeriön mukaan siniset vaunut kelpaavat vain romuksi.
Toisenlaista tietoa saamme VR:n 125-vuotisjuhlan kunniaksi
julkaistusta kuvateoksesta Vauhtia ja voimaa (1986). Kirjan kuvassa
on sininen vaunu konepajakäsittelyssä ja teksti: ”Tässä työssä
vaunut saatetaan riisua alkutekijöihinsä. Asianmukaisen käsittelyn
jälkeen peruskorjauksen läpikäyneestä vaunusta tulee aivan uuden
veroinen.”
Juhlakirjan näkemys ei ole perätön. Esimerkiksi Ruotsissa käytetään
1950- ja 1960-luvuilla rakennettuja makuuvaunuja, joita on
modernisoitu. Espanjassa on muutettu 1950-luvun saksalaisilla
piirustuksilla 1960-luvulla valmistettuja päivävaunuja
suihkullisiksi makuuvaunuiksi ja nostettu niiden huippunopeutta.
Talvisessa Kanadassakin juuri aloitellaan yli 50 vuotta vanhojen
teräsvaunujen kunnostusta ja toistetaan valmistajan mainosta, ettei
vaunuja ole poistettu käytöstä loppuun kulumisen takia.
Edelleen ”Tarkastelusta on käytävä ilmi tutkittavien vaihtoehtojen
mukaisen liikenteen kustannukset (mukaan luettuna
kalustokustannukset) ja tulot, vaikutukset olemassa olevien juna-,
bussi-, lentoyhteyksien toimintaedellytyksiin sekä liike- ja
yhteiskuntataloudellinen kannattavuus.” Toistamiseen korostetaan
”Lisäisikö liikenne matkustusta vai siirtyisikö matkustus olemassa
olevista yhteyksistä?”
Ministeriö tuntuu suojelevan VR Oy:lle mieluisia yöllisiä
Pendolinoja. Siksi ei kysytä, onko yön yli makuuvaunussa nukkuminen
mielekkäämpää kuin aamuöinen herätys ja junassa istumapaikalla
nukkuminen. Tämä näkyi keskeneräisessä mietinnössä, jossa tyydyttiin
olemassa oleviin juniin ja odottelemaan niiden joskus tapahtuvaa
nopeutumista.
Puoluerahoitusta koskevassa tiedotteessaan kesäkuussa 2009 keskusta
ilmoittaa julkistavansa kaikki yrityksiltä saamansa yli 5.000 euron
tuet. Vuodelta 2008 tällaisia ei mainita yhtään, kun taas VR Oy:n
mukaan puoluetta on sponsoroitu 5.376,85 eurolla. Minimijohtopäätös
tästä on, ettei puolueiden vapaaehtoisiin rahoitusilmoituksiin voi
luottaa.
Liikenneministeri on korostanut, että henkilöjunaliikenteen
kilpailun mahdollisuuksia selvitetään avoimin mielin. Tämän
avomielisyyden vallitessa ja työryhmän yhä pohtiessa asioita VR
Oy:lle on annettu kymmenvuotinen yksinoikeus käytännössä koko
rataverkolle, koska ministerikin pitää toisille sallittuja rataosia
taloudellisesti tuhoon tuomittuina. Mitä kaikkea yöjunatyöryhmän
ympärillä leijuva haju peittää?
Kalevi Kämäräinen
puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry
Karjalainen 12.2.2010 |
|