|
Pääsivu
Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
VR-YHTYMÄN
YKSINOIKEUS HARKINTAAN
Lunta raiteilla! Kuva: Mauri Monto
Junaliikenne on viime päivinä saanut
ikävää julkisuutta. Lumi heikentää vaihteiden ja kylmä ilma
paineilmajärjestelmien toimintaa, eikä huoltohallien kapasiteetti
riitä nykykaluston vaatimaan sisätiloissa sulatteluun.
Junaliikenne alkoi Suomessa 1800-luvulla. Iso osa sen jälkeisistä
talvista on ollut kovempia kuin nyt. Matkustajan silmin näyttää
kuitenkin, ettei junaliikenteen hoito ole koskaan ollut niin vaikeaa
kuin tänä vuonna.
Vuosikymmenten kuluessa on vilkkaimpien ratojen
henkilöjunaliikenteen määrä kasvanut ja häiriöherkkyys siten
lisääntynyt. Pohdimme Suomen Liikenneliitossa (SuLi) muita syitä
junaliikenteen talvikauden ongelmiin ja havaitsimme, että olennainen
tekninen muutos on ollut siirtyminen vaihteiden harjapuhdistuksesta
sähkölämmitykseen, jonka on tarkoitus sulattaa vaihteisiin kertyvä
lumi. Lumi on sähkölämmityksestä huolimatta vaihteille ongelma. Joko
sulatusteho ei ole oikein mitoitettu - mikä on suunnittelun, ei
säätilan vika - tai sitten sähkösulatus ei ole ylipäätään
kelvollinen ratkaisu. Koska vaihteiden harjaus on ollut noin sata
vuotta toimiva ratkaisu, lienee syytä palata tähän, kunnes muu
vähintään yhtä luotettava ratkaisu löytyy.
Harjaus edellyttää turvakoulutettua työvoimaa ja siitä on
kustannuksia. Talviolosuhteisiin varautuminen on kuitenkin
luonnollinen ja hyväksytty menettely kustannuksistaan huolimatta
muissakin liikennemuodoissa, eli tie-
ja vesiliikenteessä sekä lentokentillä. Talvikunnossapidon kulut
ovat yhteiskunnalle pienempi haitta kuin liikennejärjestelmän
lamautuminen. Tarvittavan kausityövoiman saamiseksi voitaisiin
siirtää työvoimaa talvitöiden ajaksi tehtävistä, joita voidaan
lykätä - toisin kuin julkista liikennettä.
Vaihdeongelmien lisäksi valitetaan, ettei junakalusto toimi
talvella. Emme SuLissa ymmärrä tällaista selitystä. Euroopassa on
valtioita, rautatiejärjestelmiä ja junaliikenneyhtiöitä, jotka
toimivat vaikeammissa talviolosuhteissa kuin Suomi. Kysymykseen,
miten junat saadaan paremmin kestämään pakkasessa, VR:n varikon
päällikkö vastaa (AL 11.1.), ettei teknisiä apuja ole tiedossa,
mutta yhtiön hankinnoissa on aina edellytetty kaluston toimivan
-40°C pakkaslämpötilassa, ja näin edellytetään jatkossakin. Vaan
miten varmistaa, että vaatimus täyttyy myös ilman sisätiloissa
sulattelun kaltaisia ylimääräisiä työvaiheita? Tilauksen määrittely
ei yksin riitä, ennen hankintaa tulisi luvattu toimintavarmuus myös
todentaa.
VR:lle on annettu henkilöjunaliikenteen yksinoikeus ja julkisen
palvelun velvoite. Johtuvatko junaliikenteen ongelmat siitä, ettei
yksinoikeuden omistajan tarvitse välittää toimintansa ja kalustonsa
luotettavuudesta, eikä siten myöskään täyttää palveluvelvoitettaan?
SuLin näkemyksen mukaan tuore yksinoikeussopimus on syytä asettaa
kyseenalaiseksi, koska VR-yhtymä ei täytä sopimusta.
VR on osakeyhtiö. Osakeyhtiölain mukaan yhtiön tarkoitus on tuottaa
voittoa, ellei yhtiöjärjestyksessä erikseen määritellä sen olevan
voittoa tuottamaton. Tuotettava palvelu on vain väline tavoitellun
voiton tuottamiseen. Yksinoikeussopimuksen myötä VR määrittelee
käytettävän kaluston ja hinnat, ja valtio maksaa vikisten julkisen
palvelun velvoitteen perusteella vaatimansa kannattamattoman
palvelun tuottamisen. Maan junaliikenteen yhtiöittäminen ilman
todellista, avointa kilpailua ei näytä sittenkään olleen
veronmaksajan etu.
Kirsikka Siik
varapuheenjohtaja
Suomen Liikenneliitto SuLi ry
Aamulehti 13.1.2010 |
|