|
Pääsivu
Yöjunaselvitys haisee
Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan
Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
KAUKOJUNIA VOISI
KÄYTTÄÄ LÄHILIIKENTEEN TARPEISIIN
Kuva: Mauri Monto
Helsingin seudun liikenne vaatii
VR:ltä ennätyskorvauksia ajamattomista junavuoroista (HS Kaupunki
13.2.).
Voisiko force majeure –kriteerien tutkiskelun sijaan käyttää aikaa
”force possibilite” –pohdiskeluun? HSL:ää voisi pikemminkin hyvittää
niin, että kummankin osapuolen voitoksi saataisiin entiset ja vielä
uudet asiakkaat nauttimaan junaliikenteen palveluista. Korvauksissa
HSL:n ja VR:n tulisi katsoa ”menneen talven lumien” sijaan pitkälle
tulevaisuuteen.
Yksi korvausmuoto HSL:lle ja suivaantuneille lähijunamatkustajille
voisi olla kaukojunien avaaminen lähiliikenteelle. Matkustajien
kuukausilippuun voitaisiin tulostaa lisäkortti, jolla he voisivat
osoittaa kaukojunien konduktööreille kuukausilippunsa voimassaolon.
Näin osa työmatkalaisista voisi maksamallaan lähijunamatkalla
käyttää myös kaukojunia ja saada odottelusta, pakkasessa
värjöttelystä ja ajamattomista vuoroista yleiskorvaukseksi tiheämmät
junavuorot.
Nykyinen korvauskäytäntö luukuttaa asiakkaita, enkä toivoisi sitä
vielä jo koetun päälle.
Palvelutason kohottaminen anteeksipyyntönä ei maksaisi juuri mitään.
Ei investointeja lisäraiteisiin tai -henkilöstöön, ei laiturien
perusparannusta eikä maankäyttöön puuttumista.
Mielestäni kyse on tahdon asiasta, mahdollisuudesta kokeilla uutta
käytäntöä. Monet lähijunien matkustajat olisivat vähemmän
riippuvaisia aikatauluista. Esimerkiksi kirkkonummelaisille tämä
tarkoittaisi päivittäin 16 lisävuoroa kumpaankin suuntaan.
Ehkä vuosien myötä konduktöörien lukulaitteet tulisivat yhteneviksi
ja työmatkalippuihin saataisiin kaksihintajärjestelmä: vain
lähijuniin tai myös kaukojuniin oikeuttavat hintaluokat.
Ja kun seuraava force possibilite -tilanne tulee, voitaisiin
koekäyttäkää kolmihintajärjestelmää: lähijuniin ykkösluokan vaunu,
jossa on tilaa istua ja lukea päivän lehtiä.
Sari Jouhki
Hallituksen jäsen
Suomen Rautatiematkustajat ry
Helsingin Sanomat 17.2.2010 |
|