|
Pääsivu
Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema
Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin
Yöjunaselvitys haisee
Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan
Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
HENKILÖJUNA
JOENSUUHUN
Kuva: Mauri Monto
VR Oy:lle viime joulukuussa myönnetty
henkilöliikenteen 10-vuotinen yksinoikeussopimus sisältää
tulkinnanvaraisuuksia. Esimerkkinä on rataosuus
Pieksämäki-Savonlinna. Virkamiesten mielestä oopperakaupunkiin eivät
muut saa ajaa, koska VR hallitsee rataosaa Pieksämäki-Huutokoski.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) on todennut, että "VR:llä
on yksinoikeus nykyiseen henkilöliikenteeseen. Jos joku yritys
haluaa kokeilla henkilöliikennettä Pieksämäen ja Savonlinnan
välillä, ei yksinoikeus mielestäni saisi olla sille este." VR:llä
ei ole suojattavia taloudellisia intressejä rataosalla.
Ministerin näkemys johtaa kysymyksiin myös muilla reiteillä, joista
yksi on Kuopio-Joensuu. Yhtä lailla voidaan perustella, ettei toinen
operaattori loukkaa VR:n intressejä ainakaan, jos junat pysähtyvät
pääteasemien lisäksi vain Siilinjärven ja Viinijärven välisillä
liikennepaikoilla, Juankoskella, Kaavilla ja Outokummussa.
Yliopistokaupunkien etäisyys rautateitse on 170 kilometriä.
Express-bussit ajavat 147 kilometrin matkan maanteitse tunnissa ja
50 minuutissa.
Rataosan Kuopio-Siilinjärvi suurin sallittu nopeus on 140 km/h,
Siilinjärvi-Viinijärvi 100 km/h ja Viinijärvi-Joensuu 120 km/h. Juna
voisi ajaa matkan kahdessa tunnissa.
Jos rata trimmataan 140 km:n tuntivauhtiin tasoristeysten
näkemäalueita parantamalla, matka-aika olisi jotakuinkin tunti ja
kolme varttia. Vielä suuremmat nopeudet edellyttävät puomillisia
tasoristeyksiä tai eritasoratkaisuja.
Sikäli kuin matkustajia alkaa riittää, kallistuvakorisen diesel- tai
hybridikaluston hankintaa voisi harkita. Tällainen kalusto
vähentäisi radanoikaisujen tarvetta.
Kenellä olisi ennakkoluulottomuutta lähteä kokeilemaan tällaista
reittiä? Olen jo aiemmin pitänyt yhtenä mahdollisuutena
linja-autoyhtiöitä, joilla on
kokemusta joukkoliikenteestä.
Kumipyöräyrityksillä tuntuu valitettavasti vain olevan korkea
henkinen kynnys nähdä raideliikenne mahdollisuutena.
Kalevi Kämäräinen
Puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry
Savon Sanomat 12.3.2010 |
|