Pääsivu

Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema

Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin

Yöjunaselvitys haisee

Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan

Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?

Eduskuntavaalit ja yöjunat

Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa

Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve

Lähijunia Ouluun vaikka heti

On jo aika vapautua VR:n kahleista

Taitaa olla yöjunakapinan aika

Yöjunat ja yhdenvertaisuus

Sisämaan yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus

Vr Oy ja julkinen palvelu

Sisämaan yöjunayhteydet palautettava

Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ

HENKILÖJUNA JOENSUUHUN


Kuva: Mauri Monto

VR Oy:lle viime joulukuussa myönnetty henkilöliikenteen 10-vuotinen yksinoikeussopimus sisältää tulkinnanvaraisuuksia. Esimerkkinä on rataosuus Pieksämäki-Savonlinna. Virkamiesten mielestä oopperakaupunkiin eivät muut saa ajaa, koska VR hallitsee rataosaa Pieksämäki-Huutokoski.

Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) on todennut, että "VR:llä on  yksinoikeus nykyiseen henkilöliikenteeseen. Jos joku yritys haluaa kokeilla henkilöliikennettä Pieksämäen ja Savonlinnan välillä, ei yksinoikeus mielestäni saisi olla sille este."  VR:llä ei ole suojattavia taloudellisia intressejä rataosalla.

Ministerin näkemys johtaa kysymyksiin myös muilla reiteillä, joista yksi on Kuopio-Joensuu. Yhtä lailla voidaan perustella, ettei toinen operaattori loukkaa VR:n intressejä ainakaan, jos junat pysähtyvät pääteasemien lisäksi vain Siilinjärven ja Viinijärven välisillä liikennepaikoilla, Juankoskella, Kaavilla ja Outokummussa.

Yliopistokaupunkien etäisyys rautateitse on 170 kilometriä. Express-bussit ajavat 147 kilometrin matkan maanteitse tunnissa ja 50 minuutissa.

Rataosan Kuopio-Siilinjärvi suurin sallittu nopeus on 140 km/h, Siilinjärvi-Viinijärvi 100 km/h ja Viinijärvi-Joensuu 120 km/h. Juna voisi ajaa matkan kahdessa tunnissa.

Jos rata trimmataan 140 km:n tuntivauhtiin tasoristeysten näkemäalueita parantamalla, matka-aika olisi jotakuinkin tunti ja kolme varttia. Vielä suuremmat nopeudet edellyttävät puomillisia tasoristeyksiä tai eritasoratkaisuja.

Sikäli kuin matkustajia alkaa riittää, kallistuvakorisen diesel- tai hybridikaluston hankintaa voisi harkita. Tällainen kalusto vähentäisi radanoikaisujen tarvetta.

Kenellä olisi ennakkoluulottomuutta lähteä kokeilemaan tällaista reittiä? Olen jo aiemmin pitänyt yhtenä mahdollisuutena linja-autoyhtiöitä, joilla on
kokemusta joukkoliikenteestä.

Kumipyöräyrityksillä tuntuu valitettavasti vain olevan korkea henkinen kynnys nähdä raideliikenne mahdollisuutena.

 


Kalevi Kämäräinen
Puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry

Savon Sanomat 12.3.2010