|
Pääsivu
Junapalvelujen säilyttämiseksi on keinoja
Radat pitäisi mitoittaa halutun liikenteen mukaan
Omaa voimaa uikuttaa, virkamiestarmoa kyykyttää
Sinisten vaunujen romutus ja rautatiekilpailu
Mietteitä Haapajärven lättähattureissulta
Kilpailutustuskaa
Tsaarinaikainen hallinto
Britanniasta on opiksi
Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa?
Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn
Henkilöjuna Joensuuhun
Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema
Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin
Yöjunaselvitys haisee
Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan
Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
KARJAA-LOHJA-HYVINKÄÄ JÄLLEEN
HENKILÖLIIKENTEEN RAUTATIEKSI
Kuva:
Mauri Monto
Lohjan rautatieasioista on viime viikkoina kirjoitettu paljon.
Kirjoittajien painavat näkemykset käsittelevät monipuolisesti
asiakokonaisuutta, jonka tärkeyttä olisi tyhmää kyseenalaistaa.
Kaukonäköisyys sekä tulevaisuuden haasteisiin ja kuljetustarpeisiin
valmistautuminen ovat viisasta toimintaa, jossa
kansalaismielipiteillä, virkamiestyöskentelyllä ja politiikan
tekijöillä on näytön paikka yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi
järkevästi ja kustannustehokkaasti.
Suomessa vielä vuosia jatkuva omituinen tilanne tosin hidastaa
kehitystä rautateillä, koska maan henkilöliikenne on laillisesti
yhden liikennöitsijän monopoli. Jos tämä yritys ei halua liikennöidä
jollain osuudella – kuten vaikkapa Karjaan–Lohjan–Hyvinkään reitillä
mukaan lukien sivurata Lohjan Ventelästä Lohjan ytimeen ja edelleen
Lohjanjärven rantaan – ei millään muulla liikennöitsijällä ole
mahdollisuutta ryhtyä tyydyttämään junamatkustamisen tarpeita,
vaikka näitä olisi miten paljon tahansa.
Näkemykseni mukaan on kuitenkin nyt tehtävä kaikki se, mikä on jo
tehtävissä.
Nähtäköön Lohjan kaupungin alueella sijaitsevat rautatiet
lähitulevaisuutemme mahdollisuuksina. Ovathan nämä – toistaiseksi
vielä sähköistämättömät – radat hyväkuntoisia rautateitä.
Otettakoon nämä huomioon kaikessa kaavoituksessa ja suunnittelussa
olemassa olevana ja jo maksettuna infrastruktuurina. Sekä toimitaan
siten, että nuo väylät ovat otettavissa tehokkaaseen
matkustajaliikenteeseen heti, kun nykyinen ”kermankuorintamonopoli”
tulee tiensä päähän.
Pääkaupunkiseudulla on jos jonkinlaisia raidehankkeita. Järjestään
jokainen näistä on vähintään useiden satojen miljoonien eurojen
hintainen ja näistä jokaisen toteutus kestää vähintään vuosikausia,
ehkä vuosikymmenen, mahdollisesti enemmänkin.
Lohjan tapauksessa lysti on halpaa. Kelvollisen rautatieseisakkeen
toteuttaminen valaistuine laitureineen, odotussuojineen ja
liityntäpysäköintialueineen nykyisten ratojen varteen ei maksa paria
sataa tuhatta euroa enempää. Haluttaessa tämmöinen
henkilöliikennepaikka on rakennettu varsin nopeasti.
Kai nyt Lohja voi panostaa hinnaltaan vaatimattomiinkin hankkeisiin
– varsinkin kun hyödyt ovat aikanaan todella merkittävät.
Meistä moni voi nähdä sen päivän, kun Lohjalta pääsee taas junalla
Hankoon ja Hyvinkäälle. Tämä oli mahdollista vuosina 1873–1983.
Mutta valitettavan kaukana tulevaisuudessa on se, että junalla
pääsisi Lohjalta upouutta rautatietä Veikkolan ja Histan kautta
Espooseen sekä edelleen Helsinkiin. Tarvetta tällekin väylälle toki
on, vaan hankkeen suunnittelun ja toteuttamisen maksajia ei kuulu
eikä näy.
Mikko Alameri
Helsinki ja Lohja
www.rautatiematkustajat.fi
Länsi-Uusimaa-lehti 1.2.2011 |
|