|
Pääsivu
Radat pitäisi mitoittaa halutun liikenteen mukaan
Omaa voimaa uikuttaa, virkamiestarmoa kyykyttää
Sinisten vaunujen romutus ja rautatiekilpailu
Mietteitä Haapajärven lättähattureissulta
Kilpailutustuskaa
Tsaarinaikainen hallinto
Britanniasta on opiksi
Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa?
Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn
Henkilöjuna Joensuuhun
Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema
Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin
Yöjunaselvitys haisee
Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan
Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
JUNAPALVELUJEN SÄILYTTÄMISEKSI ON
KEINOJA
Kuva:
Mauri Monto
VR:n aikeet katkaista Kemijärven yöjunayhteys aseman lipunmyynnin
lopettamisen lisäksi ovat taas esillä. Ministerit puolestaan
tarjoavat lämmintä kättä toista toivoville. Halutessaan päättäjät
voisivat myös toimia.
Rautatielain mukaan VR:kin tarvitsee toimiluvan, johon voidaan
sisällyttää täydentäviä ehtoja. Liikenneministeriö voi myös 9 §:n
nojalla peruuttaa luvan kokonaan tai määräajaksi, jos ehtoja
vakavasti ja toistuvasti rikotaan (vähäisistä rikkeistä voidaan
antaa varoitus).
Lain esityöt eivät nähdäkseni kerro, mikä on 5. pykälän mukaan
mahdollista. Kun aikataulujenkin vahvistaminen perustuu lakiin (18
§), mielestäni lipunmyynninkin sääntely on mahdollisuuksien
rajoissa. VR tosin saattaa käsittää ehdot toiveiksi ja viittaa
niille kintaalla.
Joka tapauksessa ainakin lainmuutoksella asia järjestyy. Kun
yksityiset junaoperaattorit eivät saa Britanniassa muuttaa
yksipuolisesti edes aseman aukioloa, kyse ei ole kumouksellisesta
uudistuksesta. Lisäksi 9. pykälää pitää muuttaa niin, että ehdoista
piittaamattomuudesta on suoritettava tuntuva seuraamusmaksu.
Paraikaa käsitellään uutta esitystä rautatielaiksi, jossa
mainittujen pykälien asiasisältö ei muutu. Reformi jää siis
seuraavien päättäjien kyvykkyyden varaan. Eduskuntakin voi olla
oma-aloitteinen, jos ministeri on passiivinen.
Toinen kysymys on Kemijärven yöjunayhteyden turvaaminen. Nykyinen
matkustajaluku on palannut jupakkaa edeltävien liikennöintivuosien
tasolle. Muistettakoon, että liikenneministeri Huovinen ilmoitti
helmikuussa 2006 VR:n puolesta junan kannattamattomuuden olleen
vasta kalustojärjestelyihin liittyvä uhka.
VR toki vetoaa tappioihin ja ministeritkin liikesalaisuuteen sen
enempiä kyselemättä. Matkustajalukujen valossa kuitenkin arvelen,
ettei yhteys kovin tappiollinen ole jos ollenkaan. Siksi ministeri
Vehviläinen voisi olla sanojensa mittainen ja soveltaa television
A-talkissa 21.1. (2010) mainitsemaansa julkisen palvelun
velvoitetta. Ajettakoon Kemijärven yöjunaa VR:n omalla riskillä
kuten ennen jupakan alkua.
Nähtäväksi jää onko päättäjistä rautatiematkustajien etujen
ajajiksi. Syytä olisi, koska nykyinen ympäri maata käytetty
lähetystömenettely ja adressien keräily tuo mieleen paremminkin
tsaarin ajan kuin länsimaisen demokratian toimintatavat.
Kalevi
Kämäräinen
Puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry
www.rautatiematkustajat.fi
Lapin Kansa 29.1.2011 |
|