|
Pääsivu
Britanniasta on opiksi
Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa?
Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn
Henkilöjuna Joensuuhun
Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema
Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin
Yöjunaselvitys haisee
Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan
Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
TSAARINAIKAINEN
HALLINTO JA KOMENTO YHÄ KÄYTÖSSÄ
Kuva: Mauri Monto
Etnisten suhteiden
neuvottelulautakunnan puheenjohtaja, sisäministeriön
kansliapäällikkö Ritva Viljanen lausahti toukokuun alussa Joensuussa
seikan, jonka merkitys usein jää huomiotta. Viljanen muun muassa
totesi oikeuslaitoksemme tulleen Saksasta ja Ranskasta sekä
hallintomme olevan venäläinen ja ruotsalainen tuontituote.
Hallinnon tuontituotteen saapuessa meille molemmat alkuperämaat
olivat kuningaskuntia, joissa virkakoneisto toteutti hallitsijan
tahtoa. Vaikka Ruotsissa on ollut kansanvaltaisiakin kausia, Venäjän
komennossa olimme absoluuttisten yksinvaltiaiden alaisuudessa, jotka
katsoivat valtansa olevan jumalalta kotoisin. Näissä oloissa ei
hallinnon avoimuudella ja läpinäkyvyydellä ollut suurta merkitystä.
Perinne jatkuu yhä.
Esimerkiksi käy vaikkapa liikenneministeri Vehviläinen (kesk.).
Laillisuusvalvojat ovat monesti todenneet, että kirjeisiin on
vastattava. Yhä kuitenkin odotamme vastausta yhdistyksemme
maaliskuiseen kirjeeseen, jossa muun muassa kyseltiin
liikennepoliitisen päätöksenteon avoimuuden perään. Suomen
Liikenneliitto SuLi ry:n avoimeen kirjeeseen ministeri sentään
vastasi alta kuukaudessa. Epämiellyttävistä asioista voi siis pyrkiä
eroon vaikenemalla.
Myös kaikenlaisia väitteitä kritiikittä hyväksyvän työryhmän
perustamisella voidaan pyrkiä hautaamaan ikävänä pidettyjä asioita.
Niinpä esimerkiksi sisämaan yöjunien palauttamista pohtiva työryhmä
päätyi uskomaan konsultin väitettä, että yhteyksien kannattavuus
edellyttäisi 368.000 matkustajaa. Samasta mietinnöstä voidaan lukea,
että Kolarin yöjunaliikenne toimii kuitenkin tappioitta 80.000
matkustajan määrällä.
Aikaa voi pelata myös siirtämällä tosiasiallisesti tehtyjä päätöksiä
tuonnemmaksi yöjuna-asian tapaan. Ratkaisut oli tarkoitus tehdä
kevään aikana, mutta Vehviläinen haluaa vielä ”paneutua asiaan
tarkemmin” haluamatta kuitenkaan kertoa, miltä osin yöjunien
palautusta harkitaan. Syksyllä ministeri voi todeta, että junien
palauttaminen olisi liian kallista.
Viime joulukuussa VR:lle myönnettiin henkilöliikenteen 10 vuoden
yksinoikeus salaiseksi julistettujen asiakirjojen avulla. Nyt
toukokuussa puolestaan valmistui henkilöjunaliikenteen kilpailutusta
puoltava mietintö, minkä jälkeen omistajaohjausministeri Häkämies
salli VR:n rahoittaa tiettyjä ratojen perusparannustöitä.
Siksi Häkämiehen mukaan ”on viimeistään nyt syytä lopettaa
keskustelu henkilöliikenteen kilpailun avaamisesta ja antaa VR:lle
ja sen henkilöstölle jo päätetty 10 vuoden työrauha”. Olemattomien
keskusteluiden toppuuttelussa me emme edes havaitse mitään outoa;
niin hyvin olemme hallintoalamaisen osaan sopeutuneet tässä
tasavallassa.
Eipä toki hallinto aina tuota ”sutta ja sekundaa”, mutta tulokset
taitavat kuitenkin syntyä parlamentaarisesta järjestelmästä
huolimatta eikä sen ansiosta. Tähän viittaa se, ettei
hallituskokoonpanoilla tunnu olevan merkitystä. Liian usein
päättäjät voivat myös mennä virkamiestensä taakse, mistä suivaantui
jo akatemiaprofessorikin raihnaita isoäitejä karkotettaessa.
Milloinkahan me näemme sen päivän, jona hallintokoneisto toimii
avoimesti ja päättäjätkin kantavat vastuunsa kansalaisten suuntaan?
Kalevi Kämäräinen
Puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry
Nurmes
Karjalainen 31.5.2010 |
|