Pääsivu

Britanniasta on opiksi

Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa?

Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn

Henkilöjuna Joensuuhun

Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema

Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin

Yöjunaselvitys haisee

Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan

Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?

Eduskuntavaalit ja yöjunat

Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa

Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve

Lähijunia Ouluun vaikka heti

On jo aika vapautua VR:n kahleista

Taitaa olla yöjunakapinan aika

Yöjunat ja yhdenvertaisuus

Sisämaan yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus

Vr Oy ja julkinen palvelu

Sisämaan yöjunayhteydet palautettava

Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ

TSAARINAIKAINEN HALLINTO JA KOMENTO YHÄ KÄYTÖSSÄ


Kuva: Mauri Monto

Etnisten suhteiden neuvottelulautakunnan puheenjohtaja, sisäministeriön kansliapäällikkö Ritva Viljanen lausahti toukokuun alussa Joensuussa seikan, jonka merkitys usein jää huomiotta. Viljanen muun muassa totesi oikeuslaitoksemme tulleen Saksasta ja Ranskasta sekä hallintomme olevan venäläinen ja ruotsalainen tuontituote.

Hallinnon tuontituotteen saapuessa meille molemmat alkuperämaat olivat kuningaskuntia, joissa virkakoneisto toteutti hallitsijan tahtoa. Vaikka Ruotsissa on ollut kansanvaltaisiakin kausia, Venäjän komennossa olimme absoluuttisten yksinvaltiaiden alaisuudessa, jotka katsoivat valtansa olevan jumalalta kotoisin. Näissä oloissa ei hallinnon avoimuudella ja läpinäkyvyydellä ollut suurta merkitystä. Perinne jatkuu yhä.

Esimerkiksi käy vaikkapa liikenneministeri Vehviläinen (kesk.). Laillisuusvalvojat ovat monesti todenneet, että kirjeisiin on vastattava. Yhä kuitenkin odotamme vastausta yhdistyksemme maaliskuiseen kirjeeseen, jossa muun muassa kyseltiin liikennepoliitisen päätöksenteon avoimuuden perään. Suomen Liikenneliitto SuLi ry:n avoimeen kirjeeseen ministeri sentään vastasi alta kuukaudessa. Epämiellyttävistä asioista voi siis pyrkiä eroon vaikenemalla.

Myös kaikenlaisia väitteitä kritiikittä hyväksyvän työryhmän perustamisella voidaan pyrkiä hautaamaan ikävänä pidettyjä asioita. Niinpä esimerkiksi sisämaan yöjunien palauttamista pohtiva työryhmä päätyi uskomaan konsultin väitettä, että yhteyksien kannattavuus edellyttäisi 368.000 matkustajaa. Samasta mietinnöstä voidaan lukea, että Kolarin yöjunaliikenne toimii kuitenkin tappioitta 80.000 matkustajan määrällä.

Aikaa voi pelata myös siirtämällä tosiasiallisesti tehtyjä päätöksiä tuonnemmaksi yöjuna-asian tapaan. Ratkaisut oli tarkoitus tehdä kevään aikana, mutta Vehviläinen haluaa vielä ”paneutua asiaan tarkemmin” haluamatta kuitenkaan kertoa, miltä osin yöjunien palautusta harkitaan. Syksyllä ministeri voi todeta, että junien palauttaminen olisi liian kallista.

Viime joulukuussa VR:lle myönnettiin henkilöliikenteen 10 vuoden yksinoikeus salaiseksi julistettujen asiakirjojen avulla. Nyt toukokuussa puolestaan valmistui henkilöjunaliikenteen kilpailutusta puoltava mietintö, minkä jälkeen omistajaohjausministeri Häkämies salli VR:n rahoittaa tiettyjä ratojen perusparannustöitä.

Siksi Häkämiehen mukaan ”on viimeistään nyt syytä lopettaa keskustelu henkilöliikenteen kilpailun avaamisesta ja antaa VR:lle ja sen henkilöstölle jo päätetty 10 vuoden työrauha”. Olemattomien keskusteluiden toppuuttelussa me emme edes havaitse mitään outoa; niin hyvin olemme hallintoalamaisen osaan sopeutuneet tässä tasavallassa.

Eipä toki hallinto aina tuota ”sutta ja sekundaa”, mutta tulokset taitavat kuitenkin syntyä parlamentaarisesta järjestelmästä huolimatta eikä sen ansiosta. Tähän viittaa se, ettei hallituskokoonpanoilla tunnu olevan merkitystä. Liian usein päättäjät voivat myös mennä virkamiestensä taakse, mistä suivaantui jo akatemiaprofessorikin raihnaita isoäitejä karkotettaessa. Milloinkahan me näemme sen päivän, jona hallintokoneisto toimii avoimesti ja päättäjätkin kantavat vastuunsa kansalaisten suuntaan?

Kalevi Kämäräinen
Puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry
Nurmes
 

Karjalainen 31.5.2010