|   | 
			
			Pääsivu 
			
			Britanniasta on opiksi 
			
			
			Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa? 
			
			
			Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn 
			
			
			Henkilöjuna Joensuuhun 
			
			
			Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema 
			
			
			Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin 
			
			
			Yöjunaselvitys haisee 
			
			
			Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan 
			
			
			Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista? 
			
			
			Eduskuntavaalit ja yöjunat 
			
			
			Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa 
			
			
			Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve 
			
			
			Lähijunia Ouluun vaikka heti 
			
			On 
			jo aika vapautua VR:n kahleista 
			
			
			Taitaa olla yöjunakapinan aika 
			
			
			Yöjunat ja yhdenvertaisuus 
			
			Sisämaan 
			yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus 
			
			Vr Oy ja julkinen 
			palvelu 
			
			
			Sisämaan yöjunayhteydet palautettava 
			
			
			Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa 
			
			
			Kemijärven yöjunasekoilu 
			
			
			Kysymys on palveluasenteesta 
			
			
			Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu 
			
			
			Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle 
			
			Yöjuna 
			Koillismaalle? 
			
			
			VR:n liikennemonopoli harkintaan 
			
			
			Rataverkko demokratian aikaan 
			
			
			Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos! 
			
			
			Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä 
			
			
			Kuluista perillä vain harvat 
			
			
			Pikajunalla vanhaa rataa 
			
			
			Miksi juna ei kulje Pieksämäelle? 
			
			
			Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä 
			
			
			Yöjunalla Vuokattiin 
			
			Hallitus 
			
			Linkkejä  | 
			  | 
			
			 
			AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ 
			TSAARINAIKAINEN 
			HALLINTO JA KOMENTO YHÄ KÄYTÖSSÄ
  
			  
			Kuva: Mauri Monto
  
			Etnisten suhteiden 
			neuvottelulautakunnan puheenjohtaja, sisäministeriön 
			kansliapäällikkö Ritva Viljanen lausahti toukokuun alussa Joensuussa 
			seikan, jonka merkitys usein jää huomiotta. Viljanen muun muassa 
			totesi oikeuslaitoksemme tulleen Saksasta ja Ranskasta sekä 
			hallintomme olevan venäläinen ja ruotsalainen tuontituote.  
			 
			Hallinnon tuontituotteen saapuessa meille molemmat alkuperämaat 
			olivat kuningaskuntia, joissa virkakoneisto toteutti hallitsijan 
			tahtoa. Vaikka Ruotsissa on ollut kansanvaltaisiakin kausia, Venäjän 
			komennossa olimme absoluuttisten yksinvaltiaiden alaisuudessa, jotka 
			katsoivat valtansa olevan jumalalta kotoisin. Näissä oloissa ei 
			hallinnon avoimuudella ja läpinäkyvyydellä ollut suurta merkitystä. 
			Perinne jatkuu yhä.  
			 
			Esimerkiksi käy vaikkapa liikenneministeri Vehviläinen (kesk.). 
			Laillisuusvalvojat ovat monesti todenneet, että kirjeisiin on 
			vastattava. Yhä kuitenkin odotamme vastausta yhdistyksemme 
			maaliskuiseen kirjeeseen, jossa muun muassa kyseltiin 
			liikennepoliitisen päätöksenteon avoimuuden perään. Suomen 
			Liikenneliitto SuLi ry:n avoimeen kirjeeseen ministeri sentään 
			vastasi alta kuukaudessa. Epämiellyttävistä asioista voi siis pyrkiä 
			eroon vaikenemalla.  
			 
			Myös kaikenlaisia väitteitä kritiikittä hyväksyvän työryhmän 
			perustamisella voidaan pyrkiä hautaamaan ikävänä pidettyjä asioita. 
			Niinpä esimerkiksi sisämaan yöjunien palauttamista pohtiva työryhmä 
			päätyi uskomaan konsultin väitettä, että yhteyksien kannattavuus 
			edellyttäisi 368.000 matkustajaa. Samasta mietinnöstä voidaan lukea, 
			että Kolarin yöjunaliikenne toimii kuitenkin tappioitta 80.000 
			matkustajan määrällä. 
			 
			Aikaa voi pelata myös siirtämällä tosiasiallisesti tehtyjä päätöksiä 
			tuonnemmaksi yöjuna-asian tapaan. Ratkaisut oli tarkoitus tehdä 
			kevään aikana, mutta Vehviläinen haluaa vielä ”paneutua asiaan 
			tarkemmin” haluamatta kuitenkaan kertoa, miltä osin yöjunien 
			palautusta harkitaan. Syksyllä ministeri voi todeta, että junien 
			palauttaminen olisi liian kallista.  
			 
			Viime joulukuussa VR:lle myönnettiin henkilöliikenteen 10 vuoden 
			yksinoikeus salaiseksi julistettujen asiakirjojen avulla. Nyt 
			toukokuussa puolestaan valmistui henkilöjunaliikenteen kilpailutusta 
			puoltava mietintö, minkä jälkeen omistajaohjausministeri Häkämies 
			salli VR:n rahoittaa tiettyjä ratojen perusparannustöitä.  
			 
			Siksi Häkämiehen mukaan ”on viimeistään nyt syytä lopettaa 
			keskustelu henkilöliikenteen kilpailun avaamisesta ja antaa VR:lle 
			ja sen henkilöstölle jo päätetty 10 vuoden työrauha”. Olemattomien 
			keskusteluiden toppuuttelussa me emme edes havaitse mitään outoa; 
			niin hyvin olemme hallintoalamaisen osaan sopeutuneet tässä 
			tasavallassa.  
			 
			Eipä toki hallinto aina tuota ”sutta ja sekundaa”, mutta tulokset 
			taitavat kuitenkin syntyä parlamentaarisesta järjestelmästä 
			huolimatta eikä sen ansiosta. Tähän viittaa se, ettei 
			hallituskokoonpanoilla tunnu olevan merkitystä. Liian usein 
			päättäjät voivat myös mennä virkamiestensä taakse, mistä suivaantui 
			jo akatemiaprofessorikin raihnaita isoäitejä karkotettaessa. 
			Milloinkahan me näemme sen päivän, jona hallintokoneisto toimii 
			avoimesti ja päättäjätkin kantavat vastuunsa kansalaisten suuntaan?
			 
			 
			Kalevi Kämäräinen 
			Puheenjohtaja 
			Suomen Rautatiematkustajat ry  
			Nurmes  
  
			Karjalainen 31.5.2010  | 
			  |