|
Pääsivu
Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa?
Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn
Henkilöjuna Joensuuhun
Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema
Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin
Yöjunaselvitys haisee
Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan
Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
BRITANNIASTA ON
OPIKSI RAUTATIEASIOISSA KALEVI
KÄMÄRÄINEN
Kirjoitus julkaistaan
Rautateiden diplomi-insinöörit RDI ry:n 60-vuotisjuhlakirjassa
20.5.2010
Aivan viime aikoinakin meitä on
muistutettu Iso-Britannian epäonnistuneesta reformista, kun
keskustellaan rataverkon avaamisesta kilpailulle. Saarivaltion
kehitys on kuitenkin monisyinen, joten voimme ottaa sieltä oppia
hyvässä ja pahassa. Näkökulmani saattaa lipsahtaa hajanaisiin
tavaraliikenteeseenkin soveltuviin huomioihin.
Hiukan taustaa
Yhdistyneen kuningaskunnan rautatiet rakennettiin yksityisin voimin
paikallisista lähtökohdista kilpailun höystämänä. Tuloksena oli
tiheä lukemattomien yritysten verkko, jossa samaan määränpäähän
saattoi päästä useata reittiä (yhtenäinen lippujärjestelmä luotiin
kuitenkin jo vuonna 1842). Ensimmäisen maailmansodan aikaisen
yhtenäishallinnon jälkeen parlamentin päätöksellä muodostettiin
neljä suurta rautatieyhtiötä, joiden lisäksi jäi jäljelle pieniäkin
yrityksiä.
”Neljä suurta” olivat alueellisia, mutta määränpäähän saattoi yhä
päästä eri yhtiön kyydillä. Toisaalta paikkakunnalle saattoi päästä
yhden yhtiön eri reittejä pitkin. Ei voi välttyä ajatukselta, että
rataverkko oli päässyt turhan tiheäksi, kun kilpailevat
kuljetusmuodotkin kehittyivät 20. vuosisadalla. Niinpä lakkautuksia
toteutettiin jo ennen ”neljän suuren” kansallistamista vuonna 1948,
jolloin rataverkon pituus oli 19.630 mailia.
Uusi British Railways (BR) vajosi tappion suohon 1950-luvun edetessä
samalla kun rataosia edelleen lakkautettiin ja maantieliikenteen
valtiollista ohjausta vähennettiin. Modernisointiohjelmat
epäonnistuivat taloudellisesti vallan siirtyessä konservatiiveille.
BR:n hallituksen puheenjohtajaksi nimitettiin vuonna 1961 Imperial
Chemical Industriesin (ICI) tekninen johtaja, tohtori Richard
Beeching, jonka piti tervehdyttää rautateiden talous. Tuloksena oli
kaksi esitystä, The Reshaping of British Railways vuonna 1963 ja The
Development of Major Railway Trunk Routes vuonna 1965.
Lyhyesti luonnehdittuna rataverkon supistamisen ja junavuorojen sekä
liikennepaikkojen vähentämisen piti ratkaista ongelmat. Ohjelma
huipentuu toisessa osassaan Suomessakin äskettäin ehdotetun
runkoverkon kaltaiseen ajatteluun. Päämäärää toteutettiin
liikenneministerin alaisuudessa, jonka omistama yhtiö osallistui
juuri aloitettuun moottoritieverkon rakentamiseen. BR:n tappioita
piti alentaa ”paljon” vuoteen 1970 mennessä. Vuoden 1961 tappio 158
miljoonaa puntaa aleni tosin vain 151 miljoonaan vuoteen 1968
mennessä. Rataverkko puolestaan supistui 17.830 mailista 11.799
mailiin vuonna 1970 (Beeching palasi ICI:n palvelukseen vuonna
1965).
Vaikka Beeching myös osui oikeaan joissakin ehdotuksissaan, virheitä
olivat sivuratojen merkityksen aliarvioiminen kokonaisuuden kannalta
ja rataverkon rahavirtojen laskemistapa. Sivuradat nähtiin
toivottomina eikä niiden rationalisoimismahdollisuuksia pohdittu.
Talouslaskelmatkin näyttivät huonoilta ”maaseudun” määräasemien
kannalta, kun Lontoossa ostetut liput kirjattiin pääkaupungin
hyväksi. Kaukokatseisuuden puutetta kuvaa se, että ainoa Lontooseen
johtava keskieurooppalaisen kuormaulottuman mukainen ja
geometrialtaan moderni päärata lakkautettiin vasta 60 vuoden käytön
jälkeen.
Saneeraukseen kriittisesti suhtautuva Railway Invigoration Society
(nykyinen Railway Development Society) julkaisi vuonna 1963
pamfletin Can Bus Replace Train? – a commentary on
railway-replacement bus services. Uutta lakkautusaaltoa vuonna 1977
aavisteltaessa yhdistys jaulkaisi pamfletin otsikolla Can Bus
Replace Train – will they never learn? Uusi teos alkaa
kiinnostavalla huomiolla: “The programme of closures continued
almost unabated until the advent of the 1968 Transport Act, which
introduced the concept of grant aid for the “unremunerative” but
socially necessary rail services, on a 1, 2 or 3 year basis.
Unfortunately, the basis on which the grant aid was calculated (not
purely “avoidable” costs), led to growing concern over the high
level of support being paid to British Rail by Central Government.”
Vastakkaista näkökulmaa valottaa Gerard F. Fiennes teoksessaan I
Tried to Run a Railway. Kirjoittaja oli BR:n itäisen alueen
pääjohtaja ennen kuin hän erosi tehtävästään vuonna 1967 kirjan
aiheuttaman kohun vuoksi. Vuoden 1973 uusintapainoksen lisäluvussa
todetaan: “In anticipation of the 1968 Transport Bill the
accountants were at work to justify the greatest possible subsidy
and the greatest possible write-off of capital by the Government. It
was therefore logical to take the gloomiest view of prospects and to
calculate that the largest number of activities lost money by the
greatest possible margin. The larger the deficit the greater the
success.”
Entä Suomessa?
Liikenneministerimme puoluekannasta riippumatta sanovat vuorotellen,
että VR on osakeyhtiö ja ettei kustannusten ja lipunhintojen
nousulle voi mitään. Britannian kokemuksista voidaan kuitenkin
päätellä, että veronmaksajienkin suoraan tai välillisesti omistama
yksikkö toimii vain omaksi taloudelliseksi edukseen. Siksi usean
operaattorin järjestelmä on rautatiematkustajan ja veronmaksajan
etu. Johtopäätöstä tukee kilpailuttamisen mahdollisuuksia
selvittelevän työryhmän puheenjohtaja, joka totesi Rata
2010-seminaarissa 26.1.2010 liikennöintikorvausten tason pudonneen
esimerkkimaissa kilpailutuksen myötä 10 – 30 prosenttia.
Meillä ministeriö myös tietää esimerkiksi luumäkeläisten puolesta,
että linja-autot ovat heille parempia kuin kerran päivässä
pysähtyväksi pyydetty pikajunapari (esteeksi esitetyt ongelmat ovat
ratkaistavissa, jos halua on). Kemijärven yöjunayhteyskin palautui
”kapinoimalla” eikä lakiin perustuvan menettelyn ansiosta. Kunnatkin
ovat voimattomia junien ”käyttäytymiselle”. Hyvä esimerkki on
kotikaupunkini, jossa ns. kiskobussit jäävät virallisesti Nurmeksen
asemalle. Ne kuitenkin käyvät kaupungin vilkkaammassa keskuksessa
Porokylässä, jos junavuoron henkilökunta on mieltynyt läheisen
huoltoaseman ateriavalikoimaan.
Juna vailla matkustajia: ns.
kiskobussi Porokylässä (Kuva Esa Kämäräinen).
Henkilökunta ei epävirallisilla toimillaan aiheuta lisäkustannuksia
työnantajalle. Porokylän vierailut ovat alkaneet veturijunien käytön
loputtua, joten säästynyt polttoaine riittää hyvin parin kilometrin
edestakaiseen lisämatkaan, joka ei myöskään vaikuta työaikaan. Mutta
miksi juna ei palvele myös matkustajia, vaikka Nurmeksen kaupunki on
tätä toivonut?
Asetelma on rautatielaitoksen järjestysmuodosta riippumaton:
Helsingin Sanomissa oli 10.5.1990 laaja uutinen 84 liikennepaikan
lakkauttamisaikeista vähän käytön perusteella. Esimerkkinä mainitaan
kaksi Oriveden taajamaa. Kaupungin edustaja arvioi, että Siitamassa
asujat ostavat oman auton tai muuttavat pois, jolloin kaupunki
kirjaa muuttotappiot (selvitysten mukaan korvaaville
linja-autoyhteyksille ei ollut riittävästi potentiaalia).
Oripohjassa taas todetaan olevan vaihtoehtoisia linja-autoyhteyksiä.
Kummatkin liikennepaikat lakkautettiin.
Järjestelmämme onkin keskusjohtoinen eikä ota huomioon asiakasta.
Liikenneministeriö päättää, miten ostojunien pitää kansalaisia ja
kuntia palvella. VR taas ei suostu muuttamaan ”omien” juniensa
kulkua, vaikka esimerkiksi pysähdys Luumäellä lisäisi eikä
vähentäisi matkustajamääriä. Nähtäväksi jää, muuttaako VR:n
yksinoikeussopimuksen myötä asetetuksi väitetty julkisen palvelun
velvoite käytäntöjä. Positiivinen esimerkki tähän suuntaan on
vaihdottoman junayhteyden palauttaminen Poriin, mikä ei tosin
viittaa koko maan tarpeiden johdonmukaiseen selvittämiseen.
Se oppi
Edes Beechingin kiihdyttämän lakkautusaallon aikana junavuorojen ja
rataosien lakkauttaminen ei Britanniassa ollut pelkkä ilmoitusasia.
Niinpä esimerkiksi eräs esitys poiki käsittelijän pöydälle 1.914
kirjallista vastustuslausumaa. Aktiiviset kansalaiset myös
osoittivat vuokrattua linja-autoa käyttämällä, että BR:n ja
linja-autoyhtiön esittämä bussiaikataulu oli optimistinen ja olisi
johtanut jatkoyhteyden menettämiseen. Asian ratkaissut
liikenneministeri yhtyi valmistelevan viranomaisen käsitykseen, että
lakkauttamishakemus tulee hylätä.
Nykyään lakkauttamisista päättää Office of the Rail Regulator.
Hakijan on muun muassa selvitettävä montako autotonta taloutta asuu
800 metrin (maaseudulla kahden kilometrin) säteellä lakkautettavaksi
ehdotetusta liikennepaikasta, jos vaihtoehtoista julkista
liikennettä ei ole tarjolla. Junavuoroa koskevassa hakemuksessa on
myös arvioitava väheneviä lipputuloja sekä niiden
heijastusvaikutusta muihin junavuoroihin (vaadittavat selvitykset
voivat vaihdella junatyypeittäin). Näyttää siltä, että Beechingin
laskutapavirheet ovat yhä muistissa.
Kansalaisvaikuttamista Britanniassa:
vastustettu lakkauttamishakemus (Kuva Pendar Sillwood).
http://www.abandonedstations.org.uk/OngarBranchPoster.html
Vuoden 1977 pamfletissa on kiinnostavia havaintoja junien
korvaamisesta linja-autoilla. Pahimmillaan reitin latvaosan muutos
on viranomaisselvitysten mukaan johtanut siihen, että vain alta
neljäsosa rautatiematkustajista siirtyi käyttämään linja-autoa.
Samansuuntaisia lukuja ovat myös linja-autoyhtiöt joutuneet
esittämään junavuorojen lakkauttamishakemuksia käsiteltäessä (bussin
hitaus on varmastikin ollut suurin selittävä tekijä). Kehitys on
koko joukkoliikenteen kannalta turmiollinen.
Vaihdottoman junavuoron katkaisemisen kielteisestä vaikutuksesta on
meillä tuoreena konkreettisena esimerkkinä Kemijärven yöjuna, jonka
matkustajamäärät ovat nousseet suoran yhteyden palauttamisen
jälkeen. Korvaavien linja-autojen matkustajamääristä Suomessa kertoo
puolestaan takavuosien tutkimustieto, jonka mukaan
linja-automatkustajia on saattanut olla 40 – 60 prosenttia
junamatkustajia vähemmän. Uudenlaista ajattelua toivoisikin
harrastettavan, kun tavaraliikenneratoja perusparannettaan. Paljonko
riittäisi matkustajia suuret nopeudet sallivilla rataosuuksilla
vaikkapa väleillä Jyväskylä – Haapajärvi – Oulu ja Pieksämäki -
Savonlinna?
Britanniassa rautatiematkustajien järjestön asema on virallistettu
vuonna 1948. Nykyiseltä nimeltään Passenger Focus saa valtionapua ja
sillä on virallisia tehtäviä (esimerkiksi lakkauttamishakemukset on
ilmoitettava järjestölle). Meillä liikenneministeriölle on tuottanut
vaikeuksia tunnustaa yhdistyksen kirjeiden vastaanotto lainsäädännön
edellyttämin tavoin. Viestien sisältökään ei liene virkatoimiin
vaikuttanut.
Tuskin kukaan on esittänyt rautateiden syntymämaassa toteutetun
emävirheen toistamista eli rataverkon yksityistämistä (tai sitten
virhe on korjattu kuten Uudessa Seelannissa). Joitakin vuosia
kestäneen pörssiseikkailun jälkeen infra palautui kansalliseen
omistukseen, mutta yksityiset liikennöitsijät ovat onnistuneet
kasvattamaan matkustajamääriä huomattavasti. Tavaraliikenneratoja ja
liikennepaikkoja on avattu uudelleen henkilöliikenteelle, ja onpa
joitakin lakkautettuja rataosia rakennettu uudelleen
raskasraideratkaisuna tai kevytraideversiona.
Kaiken kaikkiaan voimme monessa suhteessa ottaa opiksi Britannian
rautatiekokemuksista, on sitten kysymys rataverkon laajuudesta,
operaattoreista, liikennepaikkojen ja junavuorojen lakkauttamisesta
ja kansalaisvaikuttamisesta. Paradoksaalista kyllä monarkiassa
hallinto tuntuu toimivan tasavaltaisemmin periaattein kuin
kansanvaltaiseksi kehutussa Suomessa. Mieluusti olisin myös eri
mieltä kuin sarjakuvasankari Rasmus-Nalle, jonka mukaan ”Juna meni
ohi, mutta jäihän meille raiteet.”
Kalevi Kämäräinen
Puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry
Nurmes
RDI:n 60-vuotisjuhlajulkaisu 20.5.2010 |
|