|
Pääsivu
Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn
Henkilöjuna Joensuuhun
Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema
Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin
Yöjunaselvitys haisee
Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan
Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
MINISTERI
VEHVILÄISEN VOIMA VAIKUTTAA JA TAHTO TOTEUTTAA?
Kuva: Mauri Monto
Julkisuudessa on kerrrottu VR-Cargon
päätöksestä lopettaa Piippo Oy:n kuljetukset olemassa olevalla
teollisuusraiteella Ourtokummussa. Huomionarvoista on se, että VR
vetoaa toiminnan ”järkevyyteen” eikä kannattamattomuuteen. Palvelu
ei siis tuota yhtiön mielestä riittävästi voittoa. Tämä
linjaratkaisu ruostuttaa raiteita muuallakin ja on vastoin
yleiseurooppalaista trendiä.
VR-Yhtymä on sataprosenttinen valtionyhtiö. Lehtijuttu kuitenkin
osoittaa taas kerran, että yhtiö toimii etumme vastaisesti
heikentämällä muun muassa teollisuuden toimintaedellytyksiä oman
voitontavoittelunsa nimissä. Tästä puolesta yhtiön toimintaa vastaa
ainakin nimellisesti valtioneuvoston kanslian omistajaohjausyksikkö.
Myös liikenneministeriöllä on sanansa. Toiminta on kuitenkin
epäloogista. Savossa toivotaan henkilöjunia perusparannetulle
Huutokosken radalle samaan aikaan, kun VR:lle myönnettiin
vaikeaselkoinen henkilöliikennemonopoli. Pian tämän jälkeen
ministeri on joutunut perustamaan työryhmän selvittämään, miksi rata
on vähällä käytöllä.
Anu Vehviläinen kertoo internetsivuillaan, että hänellä on voimaa
vaikuttaa ja tahtoa toteuttaa. Jos itsekehulla olisi katetta, hän
ministerinä mitä pikimmin perustaisi laaja-alaisen työryhmän
pohtimaan VR:n tosiasiallisen yksinoikeusaseman haittojen
torjumista. Työryhmän tarvetta ei poista, että Piippo Oy:n kanssa on
päästy sopuun rautatiekuljetusten jatkamisesta. Tämä ei poista
perusongelmaa.
Työryhmän pitäisi pohtia pitäisikö VR-Yhtymällä olla rahtiliikenteen
palveluvelvoite niin kauan kuin se tosiasiallisesti hallitsee
rautatierahdin markkinoita. Palveluvelvoite syntyisi, jos yhtiö ei
pysty osoittamaan, että velvoitteen alaiset kuljetukset ovat sille
tappiollisia. Selvittelyprosessin pitää olla läpinäkyvä eikä se saa
kaatua pelkästään VR:n esittämiin väitteisiin.
Myös teollisuusraiteiden yhteyksiä valtion rataverkoon on
pohdittava. Nykykäytäntö lienee, että liikennevirasto poistaa
käyttämättömien raiteiden vaihteet ”omin luvin” ja siten vaikeuttaa
raiteiden uudelleen käyttöön ottamista. On kehitettävä menettely,
jossa myös raiteiden käyttäjiä kuullaan ja heidän näkemyksiään jopa
otetaan huomioon.
Monenlaiset asiat ovat mahdollisia jopa niissä länsimaissa, joissa
me kuvittelemme noudatettavan raakaa kapitalismia. Yhdysvalloissa
rautatien lakkauttaminen edellyttää viranomaismenettelyä eikä se ole
pelkkä ilmoitusasia, vaikka rautatieverkko on lähes kokonaan
yksityisessä omistuksessa.
Atlantin takana on nähtävästi ymmärretty, että rautatieverkon
tarkoitus on tuottaa hyvinvointia. Siksi omistajan haluja on
rajoitettu yhteiseksi hyväksi. VR-Yhtymä taas on valtion
keskushallinnon halujen mukaan voittoa tuottava yksikkö. Olisi aika
täälläkin oivaltaa asioiden ero riippumatta siitä onko kysymys
rataverkolla harjoitettavasta henkilö- tai tavaraliikenteestä. Mihin
riittävät ministeri Vehviläisen kyvyt, taidot ja tahto?
Kalevi Kämäräinen
Puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry
Nurmes
Karjalainen 28.4.2010 |
|