|
Pääsivu
Henkilöjuna Joensuuhun
Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema
Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin
Yöjunaselvitys haisee
Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan
Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
TILASTOTKIN
TODISTAVAT JUNIEN MYÖHÄSTELYN
Kuva: Mauri Monto
Loppilainen M. Simola kirjoitti junien
myöhästelystä (HäSa 18.02.). Varsin helposti löytyy Liikenneviraston
rautatieosaston internet-sivuilta tukea hänen näkemykselleen.
Junat todellakin myöhästelevät. Tammikuussa lähiliikenteen
täsmällisyysprosentti oli 79,8% ja kaukoliikenteessä 71,1%. Omilla
kaupunkiradoillaan Helsingistä Keravalle, Leppävaaraan ja
Vantaankoskelle kulkevien junien täsmällisyys oli 82,6%.
Kun vielä ottaa huomioon keskiviikkoisen tiedon Helsingin Sanomista,
että tammikuussa lähiliikenteen runsaasta 23 000 junavuorosta
jouduttiin peruuttamaan 2009, on varsin helppo päätellä jäljelle
jääneiden junien kulkeneen tupaten täysinä.
Julkisuudessa VR mielellään tavoilleen uskollisena vierittää syyn
ongelmistaan muille ja usein rataverkon ylläpitäjälle
Liikenneviraston rautatieosastolle, entiselle
Ratahallintokeskukselle.
Tilastot kuitenkaan eivät tue tätä väitettä, sillä samaan tahtiin
kuin liikennöitsijän täsmällisyys on romahtanut ennätyshuonoksi, on
myöskin radanpitäjästä aiheutuneiden myöhästymisten osuus vähentynyt
14,5 prosenttiin kaikista myöhästymisistä.
On aika erikoinen yhtälö, että joulukuussa liikenne- ja
viestintäministeriö myönsi VR:lle monopoliaseman vuoden 2019 loppuun
raiteilla tapahtuvaan henkilöliikenteeseen.
Jos joku yksityinen toimija rataverkolla olisikin ja sitä kohtaisi
moiset ongelmat, uhattaisiin sitä toimiluvan menettämisellä heti,
ellei tahti parane. Nyt sitä ei voida edes harkita, koska kukaan muu
ei kiskoilla saa matkustajia kuljettaa. Monopoliasemaa olisikin
erittäin perusteltua pohtia ministeriössä, sillä uusien toimijoiden
markkinoilletuloaika on joka tapauksessa vuosia osin erikoisesta
raideleveydestämme johtuen.
Yksikään yrittäjä ei edes harkitse rautatiematkustajien
kuljettamista, jos siihen voi ryhtyä vasta vuonna 2020, ellei
ministeriö myönnä jälleen uutta siirtymäaikaa nykyiselle
monopolille.
Rahasta VR:n ongelmat eivät voi olla kiinni. VR:n tase on erittäin
vahva, omavaraisuusaste 78% ja selvää rahaa löytyy 143 miljoonaa
euroa velkojen ollessa mitättömät 2,4 miljoonaa euroa.
Jarkko Voutilainen
Suomen Rautatiematkustajat ry:n hallituksen jäsen
Hämeenlinna
Hämeen Sanomat 22.2.2010 |
|