Pääsivu
Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa? Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista? Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve On jo aika vapautua VR:n kahleista Taitaa olla yöjunakapinan aika Sisämaan yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus Sisämaan yöjunayhteydet palautettava Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle VR:n liikennemonopoli harkintaan Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos! Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä Miksi juna ei kulje Pieksämäelle? |
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
KILPAILUTUSTUSKAA Asiaa tutkinut työryhmä ehdottaa vain kilpailutuksen vapauttamista, kun Ruotsissa ja monessa Keski-Euroopan maassa koko liikenne on avoinna. Mikä tahansa pätevä taho voi anoa haluamaansa ratakapasiteettia. Vain tässä olisi pelätyn kermankuorinnan vaara. Toimintatavasta on niin vähän kokemusta, ettei sen toimivuudesta voi sanoa mitään varmaa. Uhista huolimatta olemme lähteneet tukemaan kilpailun vapauttamista, koska olemme lopen kyllästyneitä VR:n tehottomaan ja matkustajia eduista piittaamattomaan toimintaan. Monopolin väitetään turvaavan liikennöinnin myös huonosti kannattavilla reiteillä. On kuitenkin helposti havaittavissa, että VR:n tavoitteena on pitää liikenne mahdollisimman alhaisella tasolla. Esimerkiksi mikään pääkaupunkiseudun ulkopuolinen lähiliikennehanke ei ole toteutunut pääasiassa VR:n vastustuksen takia. Jospa kilpailulla pelottelemalla saisi tähän muutoksen; päättäjillä ei ole ollut siihen tahtoa tai kykyä. Nykyisessä yksinoikeussopimuksessa VR:ltä monopolin vastineeksi vaaditut toimet ovat aivan riittämättömät, 40 miljoonan ratarahoituspotista huolimatta. Kohtuullinen liikenteen taso voisi olla kaukoliikenteessä nykyisen kolmen tunnin junavälin sijasta kaksi tuntia. Lähiliikenne pitäisi aloittaa ainakin Turussa ja Tampereella sekä sisämaan yöjunaliikenne palauttaa jollakin tasolla. Lisäliikenteen pitäisi olla myös VR:n etu kaukonäköisesti ajatellen. Yhdessä Euroopan maassa (Sveitsi) tämä on onnistunut.
Operaattorin on kyettävä toteuttamaan
liikenteen laajentaminen taloudellisesti järkevällä tavalla.
Valtiovallan on osoitettava radan pitäjälle riittävät resurssit
infrastruktuurin ylläpitämiseen ja kehittämiseen, ilman tätä
liikenne ei parane kilpailua vapauttamallakaan. Demari 3.6.2010 |
|||