|
Pääsivu
Kilpailutustuskaa
Tsaarinaikainen hallinto
Britanniasta on opiksi
Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa?
Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn
Henkilöjuna Joensuuhun
Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema
Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin
Yöjunaselvitys haisee
Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan
Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
MIETTEITÄ
HAAPAJÄRVEN LÄTTÄHATTUREISSULTA
Kuva: Mauri Monto
Jyväskylästä matkustaa Ouluun junalla
Haapamäen ja Seinäjoen kautta kuudessa tunnissa 26 minuutissa.
Nopeimmat bussit ajavat päätepisteiden välin yöllä neljässä tunnissa
ja kymmenessä tai 15 minuutissa. Päivävuorojen matka-aika vaihtelee
neljän tunnin 40 minuutin ja viiden tunnin kymmenen minuutin
välillä.
Jyväskylästä pääsisi Ouluun junalla myös Suolahden ja Haapajärven
kautta.
Vaikka tämän ns. vähäliikenteisen radan perusparannus on taas
katkolla vilkkaasta rahtiliikenteestä huolimatta, henkilöliikennekin
olisi mahdollisuus.
Jos perusparannus tehdään kuten välillä Huutokoski- Savonlinna,
henkilöjunat voisivat kulkea ainakin 120 kilometriä tunnissa. Jopa
140 kilometrin tuntinopeus on mahdollinen ainakin suorilla
tasoristeyksettömillä osuuksilla. Mahdolliset tasoristeysten
vähentämiset ja yhdistelyt henkilöliikenteen takia parantaisivat
myös tavaraliikenteen turvallisuutta.
Niin ikään välin Jyväskylä-Suolahti nopeus lienee helposti
nostettavissa nykyisestä 100 kilometristä 120 kilometriin tunnissa.
Välillä Haapajärvi-Ylivieska saa ajaa 120 kilometriä tunnissa ja
Ylivieska-Oulu 140 kilometriä tunnissa. Tällaisia nopeuksia
käyttämällä matka Jyväskylästä Ouluun taittuisi pyöreästi neljässä
tunnissa 10 minuutissa veturinvaihtoineen Ylivieskassa.
Aika-arvioon sisällytetyt väliliikennepaikat ovat Suolahti,
Äänekosken keskusta, Saarijärven keskusta, Kannonkosken kirkonkylä,
Pihtipudas, Haapajärvi, Nivala, Ylivieska, Oulainen, Vihanti ja
Ruukki.
Liikenteen aloittamiskynnystä madaltaisi jo olemassa olevan kaluston
hyödyntäminen. VR-Yhtymän hallussa on vielä satoja vuosina 1978-1985
rakennettuja sinisiä vaunuja, joiden suurin sallittu nopeus 140
kilometriä tunnissa riittäisi hyvin.
Väitteet vaunujen romukunnosta on usein ulkomaisin esimerkein
osoitettu vääriksi. Kalliiden investoinien tarve olisi vähäisempi,
mikäli päättäjillä olisi älyä estää perusteettomat rautatiekaluston
romutukset.
Jos VR:ltä kysyy, Jyväskylän ja Oulun väliset junat olisivat
tappiollisia. Tähän on nyt olemassa mietoa vastalääkettä. Ilman
julkista keskustelua VR:n kanssa solmitun tulkinnanvaraisen
yksinoikeussopimuksenkin mukaan on selvää, että joku muu saisi ajaa
kaupallisia henkilöjunia vaikka huomispäivänä välillä Jyväskylä -
Haapajärvi.
Yksi mahdollisuus on löytää se joku muu, jonka pitäisi koetella
valtionyhtiön yhteistoimintakykyä aikataulujen synkronoimiseksi sekä
lippuyhteistyön aikaansaamiseksi. Itse olen ihmetellyt, etteivät
linja-autoyritykset tunnu pohtineen "kiskobussien" mahdollisuuksia.
Jyväskylän ja Seinäjoen väliset henkilöjunat kulkevat valtion
tuella. Seinäjoki on Suomen 17. suurin kaupunki 57 000 asukkaallaan.
Jyväskylä taas on Suomen seitsemänneksi suurin (130 000) ja Oulu
kuudenneksi suurin kaupunki (139 000). Molemmat ovat kasvukeskuksia.
Kun Seinäjoen ja Jyväskylän välisiä henkilöjunia tuetaan, miksi ei
Jyväskylän ja Oulun välisiä? Ehkäpä itsekannattava tai ainakin
vähemmän tukea vaativa liikenne olisi jollain konseptilla
mahdollista, jos meillä olisi vaihtoehtoja.
Kaksoisraide ei Pohjanmaan radalla Ylivieskasta etelään paljoa auta
onnettomuuden tai muun häiriön sattuessa, koska häiriöt yleensä
tukkivat viereisetkin raiteet. Siksi Haapajärven radan
kunnostamiseksi on painavia perusteita oman henkilö- ja
tavaraliikenteen lisäksi vaihtoehtoreittinä.
Liikenneministerimmekin on saanut sen verran älliä päähänsä, että
ymmärtää korostaa olemassa olevan infrastruktuurin ensisijaisuutta.
Taloudellisten realiteettien mukaan kahden kasvukeskuksen välisen
radan perusparannus on todennäköisempi vaihtoehto kuin
kasvukeskuksien välinen oikorata. Maakuntien pitäisi olla hereillä
vaihtoehtoja priorisoitaessa.
Kalevi Kämäräinen, Suomen Rautatiematkustajien pj., Nurmes
Kotiseudun Sanomat 23.6.2010 |
|