|  | Pääsivu 
			
			Kilpailutustuskaa 
			
			Tsaarinaikainen hallinto 
			
			Britanniasta on opiksi 
			
			Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa? 
			
			Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn 
			
			Henkilöjuna Joensuuhun 
			
			Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema 
			
			Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin 
			
			Yöjunaselvitys haisee 
			
			Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan 
			
			Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista? 
			
			Eduskuntavaalit ja yöjunat 
			
			Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa 
			
			Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve 
			
			Lähijunia Ouluun vaikka heti 
			On 
			jo aika vapautua VR:n kahleista 
			
			Taitaa olla yöjunakapinan aika 
			
			Yöjunat ja yhdenvertaisuus 
			Sisämaan 
			yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus 
			Vr Oy ja julkinen 
			palvelu 
			
			Sisämaan yöjunayhteydet palautettava 
			
			Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa 
			
			Kemijärven yöjunasekoilu 
			
			Kysymys on palveluasenteesta 
			
			Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu 
			
			Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle 
			Yöjuna 
			Koillismaalle? 
			
			VR:n liikennemonopoli harkintaan 
			
			Rataverkko demokratian aikaan 
			
			Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos! 
			
			Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä 
			
			Kuluista perillä vain harvat 
			
			Pikajunalla vanhaa rataa 
			
			Miksi juna ei kulje Pieksämäelle? 
			
			Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä 
			
			Yöjunalla Vuokattiin 
			Hallitus 
			Linkkejä |  | 
			AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ 
			MIETTEITÄ 
			HAAPAJÄRVEN LÄTTÄHATTUREISSULTA
 
  Kuva: Mauri Monto
 
 Jyväskylästä matkustaa Ouluun junalla 
			Haapamäen ja Seinäjoen kautta kuudessa tunnissa 26 minuutissa. 
			Nopeimmat bussit ajavat päätepisteiden välin yöllä neljässä tunnissa 
			ja kymmenessä tai 15 minuutissa. Päivävuorojen matka-aika vaihtelee 
			neljän tunnin 40 minuutin ja viiden tunnin kymmenen minuutin 
			välillä.
 
 Jyväskylästä pääsisi Ouluun junalla myös Suolahden ja Haapajärven 
			kautta.
 Vaikka tämän ns. vähäliikenteisen radan perusparannus on taas 
			katkolla vilkkaasta rahtiliikenteestä huolimatta, henkilöliikennekin 
			olisi mahdollisuus.
 
 Jos perusparannus tehdään kuten välillä Huutokoski- Savonlinna, 
			henkilöjunat voisivat kulkea ainakin 120 kilometriä tunnissa. Jopa 
			140 kilometrin tuntinopeus on mahdollinen ainakin suorilla 
			tasoristeyksettömillä osuuksilla. Mahdolliset tasoristeysten 
			vähentämiset ja yhdistelyt henkilöliikenteen takia parantaisivat 
			myös tavaraliikenteen turvallisuutta.
 
 Niin ikään välin Jyväskylä-Suolahti nopeus lienee helposti 
			nostettavissa nykyisestä 100 kilometristä 120 kilometriin tunnissa. 
			Välillä Haapajärvi-Ylivieska saa ajaa 120 kilometriä tunnissa ja 
			Ylivieska-Oulu 140 kilometriä tunnissa. Tällaisia nopeuksia 
			käyttämällä matka Jyväskylästä Ouluun taittuisi pyöreästi neljässä 
			tunnissa 10 minuutissa veturinvaihtoineen Ylivieskassa.
 
 Aika-arvioon sisällytetyt väliliikennepaikat ovat Suolahti, 
			Äänekosken keskusta, Saarijärven keskusta, Kannonkosken kirkonkylä, 
			Pihtipudas, Haapajärvi, Nivala, Ylivieska, Oulainen, Vihanti ja 
			Ruukki.
 
 Liikenteen aloittamiskynnystä madaltaisi jo olemassa olevan kaluston 
			hyödyntäminen. VR-Yhtymän hallussa on vielä satoja vuosina 1978-1985 
			rakennettuja sinisiä vaunuja, joiden suurin sallittu nopeus 140 
			kilometriä tunnissa riittäisi hyvin.
 
 Väitteet vaunujen romukunnosta on usein ulkomaisin esimerkein 
			osoitettu vääriksi. Kalliiden investoinien tarve olisi vähäisempi, 
			mikäli päättäjillä olisi älyä estää perusteettomat rautatiekaluston 
			romutukset.
 
 Jos VR:ltä kysyy, Jyväskylän ja Oulun väliset junat olisivat 
			tappiollisia. Tähän on nyt olemassa mietoa vastalääkettä. Ilman 
			julkista keskustelua VR:n kanssa solmitun tulkinnanvaraisen 
			yksinoikeussopimuksenkin mukaan on selvää, että joku muu saisi ajaa 
			kaupallisia henkilöjunia vaikka huomispäivänä välillä Jyväskylä - 
			Haapajärvi.
 
 Yksi mahdollisuus on löytää se joku muu, jonka pitäisi koetella 
			valtionyhtiön yhteistoimintakykyä aikataulujen synkronoimiseksi sekä 
			lippuyhteistyön aikaansaamiseksi. Itse olen ihmetellyt, etteivät 
			linja-autoyritykset tunnu pohtineen "kiskobussien" mahdollisuuksia.
 
 Jyväskylän ja Seinäjoen väliset henkilöjunat kulkevat valtion 
			tuella. Seinäjoki on Suomen 17. suurin kaupunki 57 000 asukkaallaan. 
			Jyväskylä taas on Suomen seitsemänneksi suurin (130 000) ja Oulu 
			kuudenneksi suurin kaupunki (139 000). Molemmat ovat kasvukeskuksia.
 
 Kun Seinäjoen ja Jyväskylän välisiä henkilöjunia tuetaan, miksi ei 
			Jyväskylän ja Oulun välisiä? Ehkäpä itsekannattava tai ainakin 
			vähemmän tukea vaativa liikenne olisi jollain konseptilla 
			mahdollista, jos meillä olisi vaihtoehtoja.
 
 Kaksoisraide ei Pohjanmaan radalla Ylivieskasta etelään paljoa auta 
			onnettomuuden tai muun häiriön sattuessa, koska häiriöt yleensä 
			tukkivat viereisetkin raiteet. Siksi Haapajärven radan 
			kunnostamiseksi on painavia perusteita oman henkilö- ja 
			tavaraliikenteen lisäksi vaihtoehtoreittinä.
 
 Liikenneministerimmekin on saanut sen verran älliä päähänsä, että 
			ymmärtää korostaa olemassa olevan infrastruktuurin ensisijaisuutta.
 
 Taloudellisten realiteettien mukaan kahden kasvukeskuksen välisen 
			radan perusparannus on todennäköisempi vaihtoehto kuin 
			kasvukeskuksien välinen oikorata. Maakuntien pitäisi olla hereillä 
			vaihtoehtoja priorisoitaessa.
 
 
 Kalevi Kämäräinen,
 Suomen Rautatiematkustajien pj.,
 Nurmes
 
			Kotiseudun Sanomat 23.6.2010 |  |