Pääsivu

Sinisten vaunujen romutus ja rautatiekilpailu

Mietteitä Haapajärven lättähattureissulta

Kilpailutustuskaa

Tsaarinaikainen hallinto

Britanniasta on opiksi

Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa?

Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn

Henkilöjuna Joensuuhun

Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema

Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin

Yöjunaselvitys haisee

Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan

Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?

Eduskuntavaalit ja yöjunat

Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa

Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve

Lähijunia Ouluun vaikka heti

On jo aika vapautua VR:n kahleista

Taitaa olla yöjunakapinan aika

Yöjunat ja yhdenvertaisuus

Sisämaan yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus

Vr Oy ja julkinen palvelu

Sisämaan yöjunayhteydet palautettava

Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ

OMAA VOIMAA UIKUTTAA, VIRKAMIESTARMOA KYYKYTTÄÄ

Yhteiskunnan tukemien henkilöjunien karsinta sai liikenneministeri Vehviläisen 11.11. kommentoimaan Karjalaisen pääkirjoitusta 10.11. Säästötarpeetkin ovat todellisia, mutta päättäjän toimet puolestaan näköalattomia.

Ainakaan minä en ole havainnut ministerin edellyttävän A-talkissa 21.1. mainitsemansa julkisen palvelun velvoitteen soveltamista lakkautusuhan alaisiin juniin, vaikka sillä perusteltiin VR-Yhtymälle myönnettyä 10 vuoden henkilöliikennemonopolia.

Mieleen ei ole myöskään juolahtanut kilpailun vapauttaminen Ruotsin tapaan, jos julkisen palvelun velvoite ei ole käytettävissä. Pihistely 32 miljoonasta on myös erikoista, koska samanaikaisesti Vehviläisen piikki on auki Pisara-radalle vaihtoehtoja pohtimatta. Takavuosien neljännesmiljardin virkamiesarviosta on nimittäin hypätty ministerin itsensä esittämään yhden miljardin hintaan. Onkohan suhteellisuudentaju kadoksissa?
 
Vehviläinen myös, yllätyksetöntä kyllä, vaikenee esitetystä Joensuu – Oulu -yhteydestä. Kansanvaltaisessa maassamme kansalta tulleet ideat on tapana sivuuttaa, eikä ministerillä ole hoksottimia selailla matkustajatilastoja. Niistä voi muun muassa todeta rataosan Kontiomäki – Oulu matkustajamäärän nousseen 127.000:sta 155.000:een vuosina 2000 – 2009. Samaan aikaan luvut ovat laskeneet rataosalla Joensuu – Nurmes 94.000:sta 65.000:een. Nurmes ei ole mielekäs henkilöjunayhteyden pääteasema.

Sisämaan yöjuna-asiassakin ministerin toiminta on ollut epäloogista. Tehdyn selvityksen mukaan yöjunilla on merkitystä monelle maakunnalle, mutta syksyn budjettiesitys olisi palauttanut yhteyden vain Kajaaniin Oulun kautta. Ilomantsin kuntakin joutuu anelemaan huonokuntoisen rautatien kunnostamista perille asti. Pisara-projektia tuskin kohdellaan samoin, jos se liikkeelle lähtee.

Äskettäin keskustelua herättivät myös Valtiontalouden tarkastusviraston väyläpohdinnat. Nähdäkseni ongelma ei ollut se, että päätöksiin vaikuttavat muutkin kuin taloudelliset hyötylaskelmat. Sen sijaan virasto arvosteli väylähankkeiden päättämistä julkisuudelta piiloon jäävin perustein, jotka näyttävät muuttuvan hankkeesta toiseen.

Vehviläinen onkin luvannut asiaan parannusta: ”Läpinäkyvyyttä enemmän, parempaa vertailtavuutta ja ministeriöltä liikennevirastolle tämmönen päivitetty ohje”. Reaktio kuulostaa äkkiseltään hyvältä, mutta miksi asiasta piti huomauttaa? Luulisi avoimuuden olevan länsimaisessa demokratiassa itsestäänselvyys.

Karjalaisen pääkirjoitustoimittaja pohti 24.9., ajelevatko joensuulaiset pian ylileveällä ohitustiellä Vehviläisen ansiosta vai hänestä huolimatta. Tämän kirjoituksen otsikko on minun arvioni ministerin oman poliittisen iskulauseen todellisesta sisällöstä.


Kalevi Kämäräinen,
Suomen Rautatiematkustajien pj.,
Nurmes

Karjalainen 15.11.2010