|
Pääsivu
Sinisten vaunujen romutus ja rautatiekilpailu
Mietteitä Haapajärven lättähattureissulta
Kilpailutustuskaa
Tsaarinaikainen hallinto
Britanniasta on opiksi
Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa?
Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn
Henkilöjuna Joensuuhun
Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema
Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin
Yöjunaselvitys haisee
Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan
Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
OMAA VOIMAA
UIKUTTAA, VIRKAMIESTARMOA KYYKYTTÄÄ
Yhteiskunnan tukemien henkilöjunien
karsinta sai liikenneministeri Vehviläisen 11.11. kommentoimaan
Karjalaisen pääkirjoitusta 10.11. Säästötarpeetkin ovat todellisia,
mutta päättäjän toimet puolestaan näköalattomia.
Ainakaan minä en ole havainnut ministerin edellyttävän A-talkissa
21.1. mainitsemansa julkisen palvelun velvoitteen soveltamista
lakkautusuhan alaisiin juniin, vaikka sillä perusteltiin
VR-Yhtymälle myönnettyä 10 vuoden henkilöliikennemonopolia.
Mieleen ei ole myöskään juolahtanut kilpailun vapauttaminen Ruotsin
tapaan, jos julkisen palvelun velvoite ei ole käytettävissä.
Pihistely 32 miljoonasta on myös erikoista, koska samanaikaisesti
Vehviläisen piikki on auki Pisara-radalle vaihtoehtoja pohtimatta.
Takavuosien neljännesmiljardin virkamiesarviosta on nimittäin
hypätty ministerin itsensä esittämään yhden miljardin hintaan.
Onkohan suhteellisuudentaju kadoksissa?
Vehviläinen myös, yllätyksetöntä kyllä, vaikenee esitetystä Joensuu
– Oulu -yhteydestä. Kansanvaltaisessa maassamme kansalta tulleet
ideat on tapana sivuuttaa, eikä ministerillä ole hoksottimia
selailla matkustajatilastoja. Niistä voi muun muassa todeta rataosan
Kontiomäki – Oulu matkustajamäärän nousseen 127.000:sta 155.000:een
vuosina 2000 – 2009. Samaan aikaan luvut ovat laskeneet rataosalla
Joensuu – Nurmes 94.000:sta 65.000:een. Nurmes ei ole mielekäs
henkilöjunayhteyden pääteasema.
Sisämaan yöjuna-asiassakin ministerin toiminta on ollut epäloogista.
Tehdyn selvityksen mukaan yöjunilla on merkitystä monelle
maakunnalle, mutta syksyn budjettiesitys olisi palauttanut yhteyden
vain Kajaaniin Oulun kautta. Ilomantsin kuntakin joutuu anelemaan
huonokuntoisen rautatien kunnostamista perille asti.
Pisara-projektia tuskin kohdellaan samoin, jos se liikkeelle lähtee.
Äskettäin keskustelua herättivät myös Valtiontalouden
tarkastusviraston väyläpohdinnat. Nähdäkseni ongelma ei ollut se,
että päätöksiin vaikuttavat muutkin kuin taloudelliset
hyötylaskelmat. Sen sijaan virasto arvosteli väylähankkeiden
päättämistä julkisuudelta piiloon jäävin perustein, jotka näyttävät
muuttuvan hankkeesta toiseen.
Vehviläinen onkin luvannut asiaan parannusta: ”Läpinäkyvyyttä
enemmän, parempaa vertailtavuutta ja ministeriöltä
liikennevirastolle tämmönen päivitetty ohje”. Reaktio kuulostaa
äkkiseltään hyvältä, mutta miksi asiasta piti huomauttaa? Luulisi
avoimuuden olevan länsimaisessa demokratiassa itsestäänselvyys.
Karjalaisen pääkirjoitustoimittaja pohti 24.9., ajelevatko
joensuulaiset pian ylileveällä ohitustiellä Vehviläisen ansiosta vai
hänestä huolimatta. Tämän kirjoituksen otsikko on minun arvioni
ministerin oman poliittisen iskulauseen todellisesta sisällöstä.
Kalevi Kämäräinen, Suomen Rautatiematkustajien pj., Nurmes
Karjalainen
15.11.2010 |
|