|
Pääsivu
Kilpailun vapauttaminen lisäisi junamatkustamista
Karjaa-Lohja-Hyvinkää jälleen henkilöliikenteen rautatieksi
Junapalvelujen säilyttämiseksi on keinoja
Radat pitäisi mitoittaa halutun liikenteen mukaan
Omaa voimaa uikuttaa, virkamiestarmoa kyykyttää
Sinisten vaunujen romutus ja rautatiekilpailu
Mietteitä Haapajärven lättähattureissulta
Kilpailutustuskaa
Tsaarinaikainen hallinto
Britanniasta on opiksi
Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa?
Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn
Henkilöjuna Joensuuhun
Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema
Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin
Yöjunaselvitys haisee
Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan
Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?
Eduskuntavaalit ja yöjunat
Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa
Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve
Lähijunia Ouluun vaikka heti
On
jo aika vapautua VR:n kahleista
Taitaa olla yöjunakapinan aika
Yöjunat ja yhdenvertaisuus
Sisämaan
yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus
Vr Oy ja julkinen
palvelu
Sisämaan yöjunayhteydet palautettava
Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa
Kemijärven yöjunasekoilu
Kysymys on palveluasenteesta
Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu
Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle
Yöjuna
Koillismaalle?
VR:n liikennemonopoli harkintaan
Rataverkko demokratian aikaan
Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!
Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä
Kuluista perillä vain harvat
Pikajunalla vanhaa rataa
Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?
Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä
Yöjunalla Vuokattiin
Hallitus
Linkkejä |
|
AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ
LISÄÄ KILPAILUA
MYÖS JUNALIIKENTEESEEN
Kuva:
Mauri Monto
Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas)
halusta muuttaa linja-autoliikenne asiakkaita paremmin palvelevaksi
koko maassa on raportoitu laajalti. Nykyjärjestelmän isona ongelmana
mainitaan se, että palvelun tuottaja päättää itse, onko liikennöinti
markkinaehtoista vai sopimuspohjaista. Siksi tarkoituksena on, että
toimivaltainen viranomainen määrittää vastedes reittien
liikennöinnin. Kyllösen mukaan myös alan avoimuudessa ja
läpinäkyvyydessä on paljon korjattavaa.
Ministerin tarmo on rajoittunut vain bussiliikenteeseen. Täsmälleen
samat ongelmat vaivaavat nimittäin yhtä paljon
henkilöjunaliikennettä valtion rataverkolla. Kun verrataan olojamme
pitkälti vastaavan Ruotsin kehitystä suomalaiseen trendiin, jossa
henkilöjunien osuus kulkumuotona laskee, voisi toimeen tarttua
”maaotteluhengessä”. Selvitän ongelmakohtia.
Operaattorin eli VR:n ylivaltaa kuvaa ehkä jo unohdettu Kemijärven
yöjunakapina. Tuolloisen liikenneministerin mukaan hyvin
kannattaneen junavuoron tappiollisuus oli vasta uhka. Tästä
huolimatta jupakka päättyi niin, että hetkeksi lopetettu suora
yhteys Kemijärvelle palautettiin muuttamalla se yhteiskunnan
tukemaksi ostojunaksi. Lakkauttaminenkin olisi ministeriölle
sopinut, ellei esivalta olisi saanut kuulla kunniaansa suoran
kansalaispalautteen kautta.
Valtion ja VR:n välisissä suhteissa ovat tuoreena uutuutena niin
sanotut velvoitejunat. Ne ovat kannattamattomia tai ainakin
kannattamattomaksi väitettyjä vuoroja, joita VR:n pitää ajaa omalla
riskillään vastineena tosiasiallisesta henkilöliikenteen
yksinoikeudesta koko rataverkolla. Myös Kemijärven yöjunan
kulkuaikaa on taas jatkettu mutta yhteiskunnan kustantamana.
Yhteyden olisi voinut kuvitella sopivan velvoitejunaksi, koska
tappiollisuus aikoinaan oli vasta vain uhka.
VR:ää suojelee myös tosiasiallinen henkilöliikennemonopoli. Toisille
sallitaan vain matkustajajunattomat rataosat. Käytännössä ”reitit”
muodostavat hyvin harvoin kokonaisuutta, jonka voisi edes toivoa
olevan taloudellisesti ja liikenteellisesti mielekäs. Esimerkiksi
kunnat rataosuudella Pieksämäki – Savonlinna kaipaavat henkilöjunia,
mutta virkamiestulkinnan mukaan liikenne on toisilta kielletty
välillä Pieksämäki – Huutokoski. Kuinka moni on tietoinen tästä
aikoinaan vilkkaasta risteysasemasta?
Subventoitujen ja VR:n omalla riskillä ajamien henkilöjunien
todelliset kustannukset ovat myös hämärän peitossa. Joitakin vuosia
sitten liikenneministeriön edustaja totesi, ettei ministeriössä
tiedetä niin sanottujen sisämaan yöjunien taloustietoja, eivätkä ne
edes kiinnosta virkamiehiä. Varmuuden vuoksi Suomen
Rautatiematkustajat ry kuitenkin tilasi laskelmat, jotka salattiin.
Olemattomien lukujen mysteeriin odotellaan yhä korkeimman
hallinto-oikeuden sinettiä. KHO on tosin jo kertaalleen todennut
ministeriön toimineen lainvastaisesti asiassa.
Kyllösen asenne valtiolliseen rautatieyhtiöön on käänteinen
linja-autoalaan verrattuna. Näin hän totesi puheessaan Rata
2012-seminaarissa tammikuussa: ”Liikenneviraston johdon, VR:n johdon
ja liikenneministerin välillä ei ole tarvetta nokitella
julkisuudessa, vaikka takana onkin ollut kovat talvet ja sen
aiheuttamat kansalaisia harmittavat junamyöhästelyt.” Avoimuuden
nimissä ministeri tai ministeriö voinee selvittää epäloogisuuden
taustoja.
Kalevi Kämäräinen
puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry
Joitakin virkkeitä pitempi ja sanajärjestykseltään niin ikään hiukan
poikkeava kirjoitus on kommentoitavissa täällä:
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/113005-lis%C3%A4%C3%A4-kilpailua-my%C3%B6s-junaliikenteeseen
Helsingin Sanomat 3.8.2012 |
|