Pääsivu

Karjaa-Lohja-Hyvinkää jälleen henkilöliikenteen rautatieksi

Junapalvelujen säilyttämiseksi on keinoja

Radat pitäisi mitoittaa halutun liikenteen mukaan

Omaa voimaa uikuttaa, virkamiestarmoa kyykyttää

Sinisten vaunujen romutus ja rautatiekilpailu

Mietteitä Haapajärven lättähattureissulta

Kilpailutustuskaa

Tsaarinaikainen hallinto

Britanniasta on opiksi

Ministeri Vehviläisen voima vaikuttaa ja tahto toteuttaa?

Tilastotkin todistavat junien myöhästelyn

Henkilöjuna Joensuuhun

Rautateiden ongelma ydin on VR:n monopoliasema

Kaukojunia voisi käyttää lähiliikenteen tarpeisiin

Yöjunaselvitys haisee

Vr-yhtymän yksinoikeus harkintaan

Olisiko henkilöliikenne sittenkin mahdollista?

Eduskuntavaalit ja yöjunat

Sinisten vaunujen romutus arveluttavaa

Junalla Helsinkiin - yöjunalla olisi tarve

Lähijunia Ouluun vaikka heti

On jo aika vapautua VR:n kahleista

Taitaa olla yöjunakapinan aika

Yöjunat ja yhdenvertaisuus

Sisämaan yöjunayhteydet ja liikenneministeriön uskottavuus

Vr Oy ja julkinen palvelu

Sisämaan yöjunayhteydet palautettava

Ministeri Vehviläinen valitsi puolensa

Kemijärven yöjunasekoilu

Kysymys on palveluasenteesta

Junapysäkkien lakkauttaminen järjettömästi perusteltu

Uudenkaupungin junakeskustelu ajautunut sivuraiteelle

Yöjuna Koillismaalle?

VR:n liikennemonopoli harkintaan

Rataverkko demokratian aikaan

Kritiikkiä faktapohjalta. kiitos!

Taavetin juna-aktivistit Kemijärven tiellä

Kuluista perillä vain harvat

Pikajunalla vanhaa rataa

Miksi juna ei kulje Pieksämäelle?

Siniselle vaunukalustolle löytyy käyttöä

Yöjunalla Vuokattiin

Hallitus

Linkkejä

 

AJATUKSIAMME RAIDELIIKENTEESTÄ

KILPAILUN VAPAUTTAMINEN LISÄISI JUNAMATKUSTAMISTA


Kuva: Mauri Monto

Kansanedustaja Mika Niikko (ps) kirjoittaa (HS Mielipide 31.8.), ettei yksityistäminen poista raideongelmia. Tähän on todettava, ettei mikään varteen otettava taho ole meillä esittänyt VR:n yksityistämistä vaan useamman operaattorin sallimista rataverkolla. Asiaa on meillä perinpohjaisesti selvitelty, eikä liikenne- ja viestintäministeriön viime vuonna julkaistun mietinnön johtopäätöksiä vastustanut VR:ää lukuun ottamatta kukaan muu (lausunnonantajia oli yli 40).

Kilpailun vapauttamista voi pohtia lyhyen pohjoismaisen vertailun perusteella. Liberaalia politiikkaa harjoittaneessa Ruotsissa junien osuus henkilökilometreistä on noussut 6,1:stä 8,1 prosenttiin vuosien 1995 ja 2007 välisenä aikana. Lähempänä meikäläistä linjaa noudattavassa Norjassa osuus on samana aikana noussut 4,1:stä 4,2:een prosenttiin ja meillä taas laskenut 7,1 prosentista 4,5 prosenttiin. Valehtelevatko numerot?

Niikko on oikeassa ministeri Merja Kyllösen (HS Kaupunki 27.8.) kanssa siinä, ettei henkilöjunaliikenteen avaaminen kilpailulle poista ratojen ylläpidon rahoitusvajetta. Siksi ministerinkin pitäisi miettiä, mihin vähiä rahoja laitetaan. Yksi kritiikille altis ja kallis hanke on Pisara-rata. Lisärahoitus raiteille ja harkinta rahoituskohteista on mielestäni oikea resepti.

Rataverkkoa on jo kohta kaksi vuosikymmentä ylläpidetty budjettivaroista valtion maantieverkon tapaan. VR on puolestaan jo 125-vuotishistoriikissaan vuonna 1987 mieltänyt usean operaattorin mahdollisuuden, kun päättäjät vielä puhuvat siirtymäaikojen antamisesta uuteen tilanteeseen sopeutumiseksi.

Selkenisiköhän nykytilanteen kummallisuus tällä vertauksella: moniko pitäisi hyvänä sitä, että yksi ainoa liikennöitsijä päättäisi kaikista kumipyöräliikenteen henkilökuljetuksista?

Kalevi Kämäräinen
puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry

Helsingin Sanomat 1.9.2011, lähetetty otsikolla "Raideongelmien syynä monopoli ja rahoitusvaje"