Junamatkojen suosio tuomassa uusia ratoja Britanniaan
Atocin mukaan hankkeet ovat tervetulleita, mutta itse se sanoo nyt keskittyvänsä pieniin muutoksiin, muun muassa lyhyisiin yhteysratoihin jo olemassa olevien ratojen välille. Ne voitaisiin Atocin mukaan saada käyttöön jopa jo viidessä vuodessa.
Atocin selvitys katsoo ensi kertaa sitä, missä ihmiset asuvat ja minne he haluavat matkustaa, sanoo Atocin pääjohtaja Michael Roberts. Selvityksen mukaan tehokkainta olisi rakentaa ensivaiheessa 14 uutta rataosuutta ja noin 40 uutta asemaa. Kohdepaikkakunnilla on vähintään 15 000 asukasta, joilla ei nykyisin ole mahdollisuutta käyttää junaa.
Uudet raiteet vanhoille pohjille?
Britanniassa oli toisen maailmansodan jälkeen 19 600 ratakilometriä ja 6 700 asemaa. Jo 1960-luvulla rautatieliikenteestä alettiin kuitenkin säästää, mikä söi kolmanneksen radoista ja asemista parissakymmenessä vuodessa.
Vanhat ratapohjat ovat kuitenkin edelleen hyödynnettävissä. Lisäksi nykyisiä tai vastikään suljettuja rahtiliikennereittejä voitaisiin ottaa myös matkustajaliikenten käyttöön, Atoc esittää.
Britannan liikenneministeri Chris Mole sanoo Britannian yleisradioyhtiön BBC:n haastattelussa, että hallitus harkitsee Atocin ehdotuksia. Molen mukaan hallitus suunnittelee lisärahoitusta hankkeille, joiden kustannus-hyöty-suhde on osoitettavissa.
Päätökset ovat liikenneministeriön ja paikallisviranomaisten lisäksi Network Railin vallassa. Network Rail perustettiin seitsemän vuotta sitten korvaamaan Railtrack-yritys, jolle ratojen hallinta oli yksityistetty samalla kun valtion rautatieyhtiö pilkottiin yksityisille 1990-luvulla.
Raitrack joutui selvitystilaan, kun hallitus veti siltä tukensa tuhoisan junaturman vuoksi. Yhtiön katsottiin olleen huolimaton radan ylläpidossa. Myös tilalle perustettu Network Rail on yksityisyritys, mutta sen kuuluu käyttää tulonsa täysimääräisesti rataverkoston ylläpitoon. Rahat tulevat junayhtiöiltä ja asematiloja vuokraavilta yrittäjiltä.