Taas yksi viikko, jolloin
pääkaupunkiseudun työmatkalaisten hermoja koetellaan. Tällä kertaa
lähijunat myöhästelevät ja jäävät tulematta radalta suistuneen
vaunun takia. Tänä talvena näitä aamuja on ollut liikaa.
VR ja liikenneministeriö ovat tehneet lukuisia esityksiä asioiden
parantamiseksi ja hyvä niin. Hallitus teki myös suomalaisittain
historiaa, kun se saattoi liikenneinvestoinneissa radat ja tiet
yhtäläiseen asemaan. Teiden ylivalta taittui, mutta vasta kovan
poliittisen väännön jälkeen.
Aivan neuvottelujen loppuvaiheessa ministeri Väyrynen yritti
vähentää Länsimetron rahoitusosuutta ja julisti hämmentävää oppiaan
siitä, kuinka rataliikenne on seitsemänkymmentälukulaista ajattelua,
vielä sosiaalidemokraattista sellaista. Hallituksen enemmistö oli
toista mieltä ja todellakin hyvä niin.
Hallituksen sisällä on käyty muissakin yhteyksissä kiivaita
keskusteluita yhdyskuntarakenteesta ja joukkoliikenteestä. Vihreiden
näkemys sai enemmistön tuen valtakunnallisia
alueidenkäyttötavoitteita tarkistettaessa ja vahvistetuissa
maakuntakaavoissa. Sen sijaan joukkoliikennelaissa olisimme
halunneet edetä muuta hallitusta radikaalimmalla aikataululla.
Näissä kiistoissa olen kerta toisensa jälkeen törmännyt siihen että
Uudenmaan, Suomen väkimäärältään suurimman ja nopeimmin kasvavan
alueen, poliittinen viesti on ristiriitainen ja hahmoton. Vihreitä
lukuun ottamatta kaikilta poliittisilta tahoilta löytyy oman oksan
sahaajia, jotka ovat valmiita lykkäämään keskeisiä raide- ja
bussikaistainvestointeja, jos vaihtoehtona on oman kulman
asfaltointi.
Olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni pientalossa Pirkkalassa,
Tampereen kupeessa. Tiedän mikä matalassa rakennuskannassa ja omassa
pihassa kiehtoo. Oman reviirin kaipuu ja luonnonläheisyys voidaan
kuitenkin modernilla kaavoituksella saada aikaan niin, että
yhdyskuntarakenne mahdollistaa kannattavan joukkoliikenteen ja
lähipalvelut.
Uudenmaan raideinvestoinnit, kuten Lohjan rata ja ratayhteys
Porvooseen ja rantaradan kehittäminen, vaativat nykyistä suurempaa
joukkoliikennerahoituskirjausta seuraavaan hallitusohjelmaan.
Pisara-rata mahdollistaa vuorovälien lyhentämisen koko
Uudellamaalla ja Jokerin raiteistaminen parantaa poikkiliikennettä.
Joukkoliikenteen arjen sujuvuus ja johtaminen on nostettava
politiikan raskaan sarjan kysymykseksi. Junat eivät myöhästele ilman
syytä ja liian usein syy on väärän politiikan.
Kirjoittaja on Vihreä oikeusministeri, joka asettuu
eduskuntavaaleissa 2011 ehdolle Uudenmaan vaalipiiristä.
|