Tulevaisuudessa Turussa saatetaan nähdä ratikoita, jotka myös
liikkuvat.
Turussakin on pyöritelty jo vuosia
raitiotien
palauttamista 38 vuoden tauon jälkeen kaupunkiin. Kaavoituksessa
raitiotielle on jätetty sijansa, mutta korkeat kustannukset
mietityttävät
päättäjiä. Kun Turussa vielä jahkaillaan, on ystävyyskaupunki
Bergenissä
pantu tuulemaan. Ensimmäinen linja avautui juhannuksena, ja
lisälinjoja on
vielä luvassa. Myös Tanskan Århus on rakentamassa omaa
raitiotietään.
Muissa Pohjoismaissa siis tunnutaan ymmärtävän paitsi
joukkoliikenteen
tärkeys myös sen merkitys kaupungin imagolle. Suomessa
joukkoliikenne
tunnutaan mieltävän pakollisena menoeränä tai jopa rahan
haaskauksena.
Moottoriteitä rakennettaessa korkeita kustannuksia taas pidetään
itsestäänselvyytenä.
Tosiasiat olisi kuitenkin nyt aika tunnustaa. Ilmastonmuutos
pakottaa kunnat
paitsi kaavoittamaan tiiviimmin myös panostamaan
joukkoliikenteeseen.
Turussa raitiotien rakentaminen nostaisi kaupungin profiilia. Se
lisäisi
keskustan vetovoimaa ja hyödyttäisi myös kaupungin elinkeinoelämää.
Nyt
Turku menettää lapsiperheitä lähikuntiin, mutta kuinka moni heistä
haluaisi
jäädä Turkuun, jos meillä olisi tehokkaasti toimiva raitiotie?
Kaikki lapsiperheet eivät halua pois keskustasta, mutta puoli tuntia
työmatkaa bussissa on monelle liikaa. Jos raitiovaunulla taittaisi
saman
matkan viidessä-kymmenessä minuutissa, niin sillä olisi suuri
merkitys
kiireiselle perheenisälle tai -äidille. Se olisi oikeasti
kilpailukykyinen
vaihtoehto kahdelle autolle ja rivitaloasunnolle Liedossa.
Mikäli Turku haluaa pitää kiinni veronmaksajistaan, sen pitää
panostaa
tulevaisuuteen. Kaavoittamalla viihtyisiä asuinalueita
Linnakaupungin
tyyliin ja satsaamalla toimivaan joukkoliikenteeseen se välittäisi
viestiä
modernista, uudistumishaluisesta kaupungista. Mutta nyt alkaisi olla
pikku
hiljaa päätösten aika. Markkinoinnin lait kun pätevät myös tällä
saralla.
Jos ei ole valmis panostamaan, on turha odottaa myös tuottoja.
Tomi Kangasniemi
|