Kainuun Sanomat 19.1.2010

Yöjunaselvitys jäi vajaaksi


Kuva: M.M.

 

Liikennepoliittisilla ratkaisuilla pitäisi suosia joukkoliikennettä – myös pitkillä matkoilla.

Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa on kaivattu yöjunien palauttamista sen verran äänekkäästi, että joensuulainen liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) taipui teettämään asiasta selvityksen.

Vasta valmistuneen alustavan raportin huomio, ettei makuuvaunuliikennettä Kajaanista ja Joensuusta Helsinkiin ja Turkuun pystytä järjestämään liiketaloudellisesti kannattavasti, ei ole tietenkään yllätys. Ei yöjunaliikenne liiketaloudellisesti kannattavaa ollut silloinkaan, kun se toimi. Silloin liikenneministeriö osti palvelun, niin kuin se edelleen ostaa joitakin kannattamattomia mutta tärkeiksi ja tarpeellisiksi arvioituja yhteyksiä.

Poliittisesta harkinnasta on loppujen lopuksi kiinni myös yöjunayhteyksien mahdollinen palauttaminen.

Konsultin alustava raportti oli kylmä suihku päin itäsuomalaisten kasvoja. Mikään ei näyttäisi puoltavan yhteyksien palauttamista tai edes korvaamista joillakin uusilla vaihtoehdoilla. Onneksi selvitystyötä ohjaava työryhmä päätti perjantaina vaatia raportin puutteellisuuksien ja ristiriitaisuuksien paikkaamista.

Yöjunayhteydet Kajaanista ja Joensuusta lopetettiin vuonna 2006. Ratkaisun teki silloinen liikenneministeri Susanna Huovinen (sd.), joka ei enää halunnut jatkaa liikenteen ostamista. Itäsuomalaisten adressit, mielenilmaukset, lobbaus ja alueen kansanedustajien ponnistelut toivat yöjunille vain vuoden lisäaikaa.

Keravan-Lahden oikoradan valmistuminen vuonna 2006 nopeutti päiväjunien kulkua Kajaaniin. Samaan aikaan VR uudisti aikatauluja ja otti käyttöön myös uusia päiväyhteyksiä.

Ne ovat olleet Kainuun näkökulmasta kiistaton parannus. Yöjunien loppumisen jättämää aukkoa ne ovat kuitenkin paikanneet vain osittain.

Hallituksen liikennepoliittisessa selonteossa määritellylle peruspalvelutasolle ei nykyisin päästä Kajaanin eikä Joensuun yhteyksissä. Selonteon mukaan maakuntakeskuksista pitäisi päästä pääkaupunkiin niin, että päivän ensimmäinen juna olisi siellä ennen kello 9:ää ja lähtö paluumatkalle olisi aikaisintaan kello 15.

Päivän ensimmäinen juna Kajaanista on Helsingissä vasta vähän ennen kymmentä. Sillä matkustaminen sopii työpäivän alkajaisiksi huonosti siksikin, että lähtö Kajaanista on jo kello 4. Kuhmosta tai Suomussalmelta pitää lähteä matkaan jo toista tuntia aikaisemmin.

Kainuuseen suuntautuvan matkailun, perheiden ja järjestötoiminnan tai harrastusten takia matkustaville yöjunayhteys olisi tervetullut parannus. Nyt nämä ryhmät – joista monille lentäminen ei ole realistinen vaihtoehto – pakotetaan ajamaan autoilla ja käyttämään työtunteja päiväjunassa istumiseen.

Ilmastotietoisuus on tänä päivänä aivan toisella tasolla kuin se oli vielä vuonna 2005. Liikennepoliittisilla ratkaisuilla pitäisi suosia joukkoliikennettä – myös pitkillä matkoilla.

Lapista Helsinkiin kulkevan toisen yöjunan kääntäminen Kajaanin kautta Savon radalle pitää selvittää kunnolla. Vähin, mitä kainuulaisilla on oikeus odottaa, on makuuvaunun liittäminen Kajaanista Ouluun lähtevään iltajunaan ja edelleen Lapista Helsinkiin menevään yöjunaan.