Liikennepoliittisilla ratkaisuilla
pitäisi suosia joukkoliikennettä – myös
pitkillä matkoilla.
Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa on kaivattu yöjunien
palauttamista sen
verran äänekkäästi, että joensuulainen liikenneministeri Anu
Vehviläinen
(kesk.) taipui teettämään asiasta selvityksen.
Vasta valmistuneen alustavan raportin huomio, ettei
makuuvaunuliikennettä
Kajaanista ja Joensuusta Helsinkiin ja Turkuun pystytä
järjestämään
liiketaloudellisesti kannattavasti, ei ole tietenkään
yllätys. Ei
yöjunaliikenne liiketaloudellisesti kannattavaa ollut
silloinkaan, kun se
toimi. Silloin liikenneministeriö osti palvelun, niin kuin se
edelleen ostaa
joitakin kannattamattomia mutta tärkeiksi ja tarpeellisiksi
arvioituja
yhteyksiä.
Poliittisesta harkinnasta on loppujen lopuksi kiinni myös
yöjunayhteyksien
mahdollinen palauttaminen.
Konsultin alustava raportti oli kylmä suihku päin
itäsuomalaisten kasvoja.
Mikään ei näyttäisi puoltavan yhteyksien palauttamista tai
edes korvaamista
joillakin uusilla vaihtoehdoilla. Onneksi selvitystyötä
ohjaava työryhmä
päätti perjantaina vaatia raportin puutteellisuuksien ja
ristiriitaisuuksien
paikkaamista.
Yöjunayhteydet Kajaanista ja Joensuusta lopetettiin vuonna
2006. Ratkaisun
teki silloinen liikenneministeri Susanna Huovinen (sd.), joka
ei enää
halunnut jatkaa liikenteen ostamista. Itäsuomalaisten
adressit,
mielenilmaukset, lobbaus ja alueen kansanedustajien
ponnistelut toivat
yöjunille vain vuoden lisäaikaa.
Keravan-Lahden oikoradan valmistuminen vuonna 2006 nopeutti
päiväjunien
kulkua Kajaaniin. Samaan aikaan VR uudisti aikatauluja ja
otti käyttöön myös
uusia päiväyhteyksiä.
Ne ovat olleet Kainuun näkökulmasta kiistaton parannus.
Yöjunien loppumisen
jättämää aukkoa ne ovat kuitenkin paikanneet vain osittain.
Hallituksen liikennepoliittisessa selonteossa määritellylle
peruspalvelutasolle ei nykyisin päästä Kajaanin eikä Joensuun
yhteyksissä.
Selonteon mukaan maakuntakeskuksista pitäisi päästä
pääkaupunkiin niin, että
päivän ensimmäinen juna olisi siellä ennen kello 9:ää ja
lähtö paluumatkalle
olisi aikaisintaan kello 15.
Päivän ensimmäinen juna Kajaanista on Helsingissä vasta vähän
ennen
kymmentä. Sillä matkustaminen sopii työpäivän alkajaisiksi
huonosti
siksikin, että lähtö Kajaanista on jo kello 4. Kuhmosta tai
Suomussalmelta
pitää lähteä matkaan jo toista tuntia aikaisemmin.
Kainuuseen suuntautuvan matkailun, perheiden ja
järjestötoiminnan tai
harrastusten takia matkustaville yöjunayhteys olisi
tervetullut parannus.
Nyt nämä ryhmät – joista monille lentäminen ei ole
realistinen vaihtoehto –
pakotetaan ajamaan autoilla ja käyttämään työtunteja
päiväjunassa
istumiseen.
Ilmastotietoisuus on tänä päivänä aivan toisella tasolla kuin
se oli vielä
vuonna 2005. Liikennepoliittisilla ratkaisuilla pitäisi
suosia
joukkoliikennettä – myös pitkillä matkoilla.
Lapista Helsinkiin kulkevan toisen yöjunan kääntäminen
Kajaanin kautta Savon
radalle pitää selvittää kunnolla. Vähin, mitä kainuulaisilla
on oikeus
odottaa, on makuuvaunun liittäminen Kajaanista Ouluun
lähtevään iltajunaan
ja edelleen Lapista Helsinkiin menevään yöjunaan. |