Liikenneministeriön työryhmä ei tule esittämään sisämaan
yöjunaliikenteen
palauttamista, koska pitää sitä kannattamattomana (IS 16.1). Uutinen
on
kylmää vettä iisalmelaisten ja yläsavolaisten niskaan.
VR lakkautti säästösyistä vuonna 2006 Helsingistä Kouvolan kautta
Iisalmeen
ja edelleen Ouluun kulkeneen yöjunan. Samassa rytäkässä
lakkautettiin myös
Joensuu-Turku -reitin yöjuna.
Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että iisalmelaiset ja yläsavolaiset
eivät
enää päässeet yöaikaan junalla Iisalmesta Helsinkiin ja Helsingistä
Iisalmeen. Lakkautus oli selvä takaisku yläsavolaisessa
edunvalvonnassa,
vaikka yöjunan puuttumista ovatkin kompensoineet päiväjunien
parantuneet
nopeudet ja päivittäisten junavuorojen lisääntyminen.
Kun yöjunat poistuivat, joutuivat esimerkiksi Helsinkiin matkaavat
yläsavolaiset liikemiehet ja vapaa-ajan matkaajat matkustamaan
määränpäähänsä jo edellisenä päivänä.
Lakkautuksen jälkeen niin Savossa, Kainuussa kuin Pohjois-Karjalassa
on
rummutettu sisämaan yöjunaliikenteen palauttamisen puolesta.
Yöjunayhteyksiä
on pidetty maakuntien kannalta merkittävinä. Liikenneministeri Anu
Vehviläinen (kesk.) asettikin syksyllä työryhmän selvittämään
yöjunien
palauttamista.
Työryhmän raportissa tunnustetaan esimerkiksi Iisalmen
yöjunatarpeet.
Kaupungissa ei ole reittilentokenttää ja yhteydet etelään ovat
Kuopiota
pidemmät.
Suomen Rautatiematkustajien ry:n puheenjohtaja, varatuomari Kalevi
Kämäräinen pitää työryhmän raporttia monilta osin puutteellisena.
Hän
kehottaa yöjunattomia kuntia keräämään kolehdin ja teettämään
kunnollisen
selvityksen yöjunista, niiden tarpeesta ja kannattavuudesta.
Yöjunan palauttamista kannattaa pitää edelleenkin esille. |