ENSIN LUMI, NYT ROUTA

Kuva: Mauri Monto
 
Pääkirjoitus Kaleva 14.4.2010
 

Lumien sulaminen ja pakkasten loppuminen eivät vielä nekään helpottaneet junien kulkua Suomessa. Rajun talven haitat tuntuvat rautateillä ainakin kuukauden. Nyt syynä on routa. Liikenneviraston mukaan yhtä paljon routavaurioita on ollut viimeksi 1980-luvun paukkupakkasten jälkeen. Nopeuksia on jouduttu alentamaan 50--120 kilometriin tunnissa jo 550 ratakilometrillä (Kaleva 13.4.)

Nopeuksien alentamisesta seuraa myöhästelyjä, kohtauspaikkojen muutoksia ja hirmuisesti asiakastyytymättömyyttä. VR-Yhtymä ei uskalla edes arvata, kuinka paljon ja kenelle korvausvaateita lopulta tulee.

Vaikea on uskoa, että pakkaset kaikkine jälkihaittoineen voivat aiheuttaa moisia tuskia junaliikenteelle Suomessa, jossa talvi on toistuva ilmiö.

On aivan selvää, että nyt nähdään tulos vuosia jatkuneesta rataverkon kunnostamisen laiminlyönnistä. Ratojen routaongelmat johtuvat useimmiten liian vanhasta sepelikerroksesta. VR-Yhtymän mukaan sepelinvaihtoaikataulu on paikoin vuosikausia myöhässä. Siitä voi päätellä, että normaalin talven sattuessa samoja vaivoja koetaan myös ensi talvena. Osuuksilla, joissa sepeli on uutta ja vedenpoistoa jaasianmukaisia eristeitä on käytetty, ongelmia ei ole ilmennyt.

Joko olisi todisteita riittävästi siitä, että rataverkon kunnostamiseksi on kerta kaikkiaan kaivettava jostakin lisää rahaa ja resursseja? Kovin monta talvea ei voida mennä niin, ettei junien aikataulunmukaiseen kulkuun voi luottaa. Kehittyneessä maassa matkustamisen pitää kaikissa muodoissaan olla turvallista, tehokasta ja luotettavaa. Valitettavasti junamatkustaminen ei kaikkia näitä kriteereitä tällä hetkellä täytä.