Lumien sulaminen ja
pakkasten loppuminen eivät vielä nekään helpottaneet junien kulkua
Suomessa. Rajun talven haitat tuntuvat rautateillä ainakin
kuukauden. Nyt syynä on routa. Liikenneviraston mukaan yhtä paljon
routavaurioita on ollut viimeksi 1980-luvun paukkupakkasten jälkeen.
Nopeuksia on jouduttu alentamaan 50--120 kilometriin tunnissa jo 550
ratakilometrillä (Kaleva 13.4.)
Nopeuksien alentamisesta seuraa myöhästelyjä, kohtauspaikkojen
muutoksia ja hirmuisesti asiakastyytymättömyyttä. VR-Yhtymä ei
uskalla edes arvata, kuinka paljon ja kenelle korvausvaateita
lopulta tulee.
Vaikea on uskoa, että pakkaset kaikkine jälkihaittoineen voivat
aiheuttaa moisia tuskia junaliikenteelle Suomessa, jossa talvi on
toistuva ilmiö.
On aivan selvää, että nyt nähdään tulos vuosia jatkuneesta
rataverkon kunnostamisen laiminlyönnistä. Ratojen routaongelmat
johtuvat useimmiten liian vanhasta sepelikerroksesta. VR-Yhtymän
mukaan sepelinvaihtoaikataulu on paikoin vuosikausia myöhässä. Siitä
voi päätellä, että normaalin talven sattuessa samoja vaivoja koetaan
myös ensi talvena. Osuuksilla, joissa sepeli on uutta ja
vedenpoistoa jaasianmukaisia eristeitä on käytetty, ongelmia ei ole
ilmennyt.
Joko olisi todisteita riittävästi siitä, että rataverkon
kunnostamiseksi on kerta kaikkiaan kaivettava jostakin lisää rahaa
ja resursseja? Kovin monta talvea ei voida mennä niin, ettei junien
aikataulunmukaiseen kulkuun voi luottaa. Kehittyneessä maassa
matkustamisen pitää kaikissa muodoissaan olla turvallista, tehokasta
ja luotettavaa. Valitettavasti junamatkustaminen ei kaikkia näitä
kriteereitä tällä hetkellä täytä. |