Kaleva 16.1.2010

Vain lentäenkö pohjoiseen?


Kuva: M.M.

 

Liikenneviraston pääjohtajan Juhani Tervalan näkemykset rautatieliikenteen
kehittämisestä herättävät kysymyksiä. Pitkä maa tarvitsee nopeita
junayhteyksiä Kokkolaa pohjoisemmaksikin.

Tervejärkistä, suorapuheista korkeaa virkamiestä kuunnellessa yleisön
mieleen voi nousta ajatus, että olisivatpa poliitikotkin tuollaisia. Sitten
on hetkiä, jolloin elämys on jokseenkin päinvastainen: onneksi ovat
poliitikot, jotka näkevät asiat ylempää kuin ministeriön virkamiehet, nämä
kun silloin tällöin katselevat maailmaa Helsingin Kruununhaan työhuoneistaan
lähinnä oman toimialansa kurkistusluukkujen läpi.

Tämän vuoden alussa aloittaneen uuden Liikenneviraston pääjohtajan Juhani
Tervalan Kalevalle ja usealle muulle maakuntalehdelle antama haastattelu
herättää huolta etenkin Pohjois-Suomessa. Maan liikennepolitiikan keskeisen
taustavaikuttajan tulevaisuuden näkymissä Suomi liikkuisi kiskoilla
Helsingistä vain noin 450 kilometrin säteelle. "Pohjoisemmaksi kannattaa
mennä lentokoneella", kuului pääjohtajan linjanveto.

On tietenkin erinomaista, että pääkaupungin ja pohjoisten keskusten kuten
Oulun ja Rovaniemen välillä on erinomaiset lentoliikenneyhteydet. Tervalan
lausunto viittaa siihen, että jos hän voi asiaan vaikuttaa, ne myös
säilyvät.

Rautateillä kulkevan liikenteen kohdalla pääjohtajan näkemys on kuitenkin
erikoinen. Jos pääkaupungista lähdetään junalla pohjoiseen ja ajetaan 450
kilometriä, jäädään jonnekin Kokkolan eteläpuolelle. Ei nopean ja
hyväkuntoisen rataverkon tarve vielä sille korkeudelle pääty.

Ennen talouden notkahdusta Pohjanmaan radan liikennemäärät olivat reippaassa
kasvussa koko matkalla. Oulun ja Seinäjoen välillä ovat meneillään mittavat
radan peruskorjaustyöt. Onneksi niistä rahoista päättävät poliitikot. Kun
peruskorjaus -- valitettavasti vasta vuosien päästä -- on ohi, on
oletettavaa, että niin matkustaja- kuin rahtimäärätkin tällä Suomen
valtasuonella edelleen kasvavat. Siihen tavoitteeseen pitää pyrkiä myös
ympäristöperustein.

Liikenneinvestoinnit ovat aivan keskeisiä, kun puhutaan Suomen
tasapainoisesta kehittymisestä. Jos yhteydet eivät ole kunnossa, se ajaa
eteenpäin kehitystä, jossa Suomi keskittyy yhä enemmän
Helsinki--Turku--Tampere -kolmion sisään. Toivottavasti tulevat korkeat
virkamiehet eivät joskus vedä raideliikenteen kehittämisen nollarajaa
kahden- tai kolmensadan kilometrin päähän pääkaupungista.

Hyvän ja nopean raideverkon ylläpito edistää myös kansalaisten tasapuolista
kohtelua. Lentoliikenteestä tuskin koskaan tulee sellaista jokamiehen
liikennemuotoa kuin junaliikenne nyt on. Kaikkien ei kannata, eikä kaikilla
ole yksinkertaisesti varaa käyttää lentokonetta lentäessään pohjoisesta
etelään tai päinvastoin.

Järkevää realismiakin Tervala osoittaa. Suomen väestömäärillä 300 kilometriä
tunnissa tai vielä nopeammin kulkevista luotijunista tuskin koskaan tulee
täällä totta. Olennaisempaa on rakentaa rautatieverkko mahdollisimman
nopeasti sellaiseksi, että 200 tuntikilometristä tulee henkilöliikenteen
perusnopeus ainakin kaikkialla pääradoilla. Silloin Helsingin ja Oulun
välikin voitaisiin puristaa alle neljän tunnin. Se helpottaisi kaikenlaisten
yhteyksien hoitoa ja kutistaisi maata tavalla, joka olisi etu raiteiden
kummassakin päässä.

Toivottavasti Tervalan hätäisemmät arviot vielä jalostuvat uudessa työssä.
Käy niin tai näin, poliittisten päättäjien on pidettävä liikennepolitiikan
ohjaussauvat vastedeskin käsissään.