Karu totuus Pendolinoista: Tästäkö maksat ylimääräistä? Kuva: Mauri Monto Uusi Suomi verkkolehti 30.3.2010 |
Perutuista Pendolino-vuoroista on haettu poikkeuksellisen paljon korvauksia helmikuussa, sanoo VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen. VR tunnustaa, että Pendolino-junien täsmällisyys on heikompaa kuin muilla junatyypeillä. Liikennesuunnittelupäällikkö Herbert Mannerström kertoo, että erot Pendolinojen ja muiden junatyyppien kesken ”eivät ole olleet niin pieniäkään” tämän talven tammi-helmikuun aikana. Muihin junatyyppeihin verrattuna Pendolinot ovat jääneet suhteellisesti huomattavasti useammin matkan varrelle ja italialaisia huippujunia on jouduttu vaihtamaan talven aikana siniseen pikajunakalustoon. Tästä huolimatta VR ei ole edes pohtinut Pendolino-lippujen hintojen alentamista esimerkiksi InterCity-junalippujen tasolle. Liikennesuunnittelupäällikkö Mannerström ei suostu paljastamaan yksityiskohtaista tietoa Pendolinojen ongelmista. Hänen mukaansa VR julkaisee säännöllisesti vain valittua tietoa myöhästymisistä. - Karkeita asioita näistä (myöhästymisistä) voimme kommentoida. Voidaan sanoa, että Pendolinoilla on huonompi täsmällisyys kuin muilla junilla. Se ero on ollut, varsinkin jos nyt tammi-helmikuuta katsoo ja kaikkia junia vertaa, niin se on ollut ihan... ei niin pienikään se ero, sanoo Mannerström Uudelle Suomelle. Myöhemmin Mannerström myöntää, että täsmällisyys on ollut heikompaa viime vuosina ylipäätään, vaikka erot eivät ole olleet yhtä suuria kuin tänä talvena. Samalla Mannerström huomauttaa, etteivät Pendolinot suorastaan loista tilastoissa. Myöhästymistilastot jättävät kokonaan huomiotta toisen karun tosiasian Pendolinoista. - Suhteessa siihen, miten paljon Pendolinoja me ajamme kaikesta junatarjonnasta, niin niitä on jäänyt semmoinen kaksinkertainen määrä pääsemättä perille tai matkalle tai peruutettu lähtöasemalta asti. Kyllä se ero on tällainen. - Kyllä ongelmia on valitettavasti ollut, Mannerström sanoo Uudelle Suomelle. Näistä ongelmista huolimatta Pendolino-lipuista peritään korkeampaa hintaa kuin muista junalipuista. Ja vaikka myöhästymisiä ei otettaisikaan huomioon, ei Pendolino välttämättä ole yhtään nopeampi vaihtoehto. Turun ja Helsingin välillä matkustavat ovat saattaneet huomata, että Pendolinon ja tavallisen pikajunan matkustusaika on sama – tunti ja 57 minuuttia. Tästä huolimatta Pendolino-lippu kyseisellä välillä maksaa 7,80 euroa enemmän ilman alennuksia. VR:n henkilöliikennejohtaja Antti Jaatinen kertoo Uudelle Suomelle, että Pendolino-lippujen hinnan alentaminen ei ole noussut yhtiössä esiin. - Sopiva hinta on se, mitä myyjä pyytää ja ostaja maksaa. Eikös se näin ole markkinataloudessa, sanoo Jaatinen. - Sitähän (sopivaa hintaa) täytyy kysyä oikeastaan matkustajilta, jotka ostavat näitä lippuja. Mikähän siinä mahtaa olla syynä, että lyhyempi matka-aika kiinnostaa? Minulla on sellainen käsitys, että matka-aika on – jos kaikki tekijät summeerataan yhteen, miksi valitaan joku kulkutapa – kaikkein tärkein. Hänen mukaansa junatyyppien väliset myöhästymiserot ovat ”aika marginaalisia”. Asiakkaat ovat voineet vaatia VR:ltä korvausta, jos Pendolino-juna on vaihdettu toiseen junatyyppiin tai matkan varrelle jääneestä Pendolinosta on joutunut vaihtamaan muuhun junaan. Tällöin VR on hyvittänyt Pendolino-lipun erotuksen. - Helmikuu oli erittäin kova helmikuu tässä mielessä ja varmaankin poikkeuksellisen paljon korvaushakemuksia on tullut. Mutta me emme kerro ulos määriä taikka eurosummia, Jaatinen sanoo. Ovatko nämä luvut liian rumia julkisuuteen? - Kauneus on katsojan silmissä, mutta minusta tämä on normaali käytäntö, että yritykset eivät anna näitä tietoja ulos. VR:n toimitusjohtaja Mikael Aro ei tahtonut keskustella Uuden Suomen kanssa Pendolinojen myöhästelystä ja lippujen hinnoista. Ossi Kurki-Suonio, Juulia Jaulimo |