|
|
|
KYSYMYKSIÄ LIIKENNEMINISTERIÖLLE
1. Ministeriö on uusimassa
henkilöjunia koskevia ostoliikennesopimuksia. Aiotaanko VR Oy:n
yksinoikeus säilyttää sopimusteitse?
2. Jos VR Oy:n yksinoikeus säilytetään, miten asetelmasta on
päästävissä eroon (sopimusten irtisanomisaika)?
3. Esimerkiksi kotipaikkakuntani Nurmeksen vilkkaampi keskusta on
radan varrella Porokylässä noin kaksi kilometriä pohjoisempana kuin
matkustajajunan nykyinen pääteasema. VR Oy:n henkilökunta ajaa aina
silloin tällöin ns. kiskobussin Porokylään käydäkseen syömässä
läheisellä ABC-liikenneasemalla, mutta tekee tämän ilman matkustajia
(ajo ei aiheuta työnantajalle lisäkustannuksia, koska uuden kaluston
polttoaineenkulutus on veturijunia vähäisempi eikä polttoainetta
myöskään kulu vaihtotöihin Nurmeksen asema-alueella). Porokylän
raiteisto on liikenteenohjausteknisesti osa Nurmeksen
liikennepaikkaa, joten kiskobussin käynti Porokylässä ei häiritse
pohjoisempana kulkevia junia. Konsultoiko ministeriö Nurmeksen
kaupunkia ostoliikennesopimusta laadittaessa, jotta myös Porokylään
saataisiin virallinen junapysähdys?
4. Muidenkin ostoliikennereittien varrella voisi lisätä pysähdyksiä
ajettaessa kiskobusseilla veturijunien mukaisin aikatauluin ja
saattaapa tarpeita olla muutakin kalustoa käytettäessä. Aikooko
ministeriö tiedustella kaikkien radanvarsikuntien näkemystä
tarvittavista pysähdyksistä?
5. Jos ministeriö ei aio tiedustella kuntien näkemyksiä, miten
ministeriö perustelee menettelynsä?
6. Joukkoliikennelain valmisteluaineistossa on konsulttiyhtiö Tempon
linja-autoliikennettä käsittelevä muistio, jossa todetaan, että
julkisen vallan on suojeltava kilpailua eikä kilpailijaa (Alustava
raportti joukkoliikennelain vaikutusarvioinnista 10.12.2008 s. 20).
Paraikaa VR Oy:n sallitaan romuttaa kalustoa, joka saattaisi vielä
olla käyttökelpoista. Mikä on ministeriön näkemys suojeltavasta
oikeushyvästä rautatieliikenteessä (eikö kaluston ennenaikainen
romuttaminen ehkäise kilpailua)?
7.Molemmat laillisuusvalvojat ovat monesti todenneet, että
viranomaisen on vastattava (asiallisiin) kirjeisiin. Suomen
Rautatiematkustajat ry teki keväällä perustellun esityksen sisämaan
yöjunaliikenteen palauttamismahdollisuuksien selvittämiseksi.
Ministeriö onkin perustanut työryhmän selvittelemään asiaa, mutta
yhdistys ei ole saanut kirjeeseensä vastausta. Miksi ministeriö ei
ole vastannut kirjeeseen?
8. Lapin joukkoliikennettä pohtineeseen työryhmään kuului myös
matkailuelinkeinon edustaja. Miksi matkailuelinkeino ei ole
edustettuna sisämaan yöjunaliikennettä pohtivassa työryhmässä?
9.Työryhmän ohjausryhmään kuuluu VR Oy, jonka aiempia laskelmia
yöjunien tappioluvuista on epäilty. Kansanomaisesti voisi luonnehtia
pukin olevan kaalimaan vartijana. Miksi VR Oy:llä on edustus
ohjausryhmässä?
Koska ministeriön vastauskulttuurissa on ollut toivomisen varaa,
lähetän viestini jo tässä vaiheessa tiedoksi myös
oikeuskanslerinvirastoon.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Puheenjohtaja
Suomen Rautatiematkustajat ry
www.rautatiematkustajat.fi |
|