TV1 torstaina 21.1.2010 klo 21.05

Junamatkustajien pinnaa koeteltiin talven aikana. Junat myöhästelivät jopa tuntikausia ja matkustajat kärvistelivät asemilla tietämättä, tuleeko juna ollenkaan.

Monia matkustajia on harmittanut myös se, että junat eivät enää pysähdy pienillä lähiasemilla tai kulje yöllä.

Paranisiko palvelu, jos VR saisi kilpailijoita?



A-talkissa aiheesta keskustelivat:

Anu Vehviläinen, liikenneministeri, kuuluu Keskusta-puolueeseen. Vehviläinen uskoo matkustajien ymmärtävän, etteivät junat aina pysy aikataulussa. Tiedotus myöhästymisistä on kuitenkin saatava kuntoon. Vehviläinen solmi VR:n kanssa joulukuussa sopimuksen, jolla VR sai yksinoikeuden henkilöliikenteeseen kymmeneksi vuodeksi. Kilpailijat sallitaan rataosuuksilla, joilla VR ei liikennöi lainkaan.

Petri Puikkonen, VR:n kilpailijaksi pyrkivän Proxionin johtaja. Hän toimii yrityksen hallituksen puheenjohtajana ja väliaikaisena toimitusjohtajana. Porvaripuolueen ministeri Anu Vehviläisen haluttomuus edistää kilpailun syntymistä on pettymys. VR taas ei ymmärrä, että se on olemassa asiakkaita varten. Siellä ajatellaan: ”Me ajamme raiteilla, tulkaa kyytiin, jos huvittaa”. VR tarvitsee kilpailijan.

Kalevi Kämäräinen, Suomen Rautatiematkustajien puheenjohtaja. Poliitikot suojelevat VR:ää ja kilpailun avaaminen muille VR:n hylkäämillä rataosuuksilla on näennäistoimintaa. Avoin kilpailu parantaisi palvelua. Junat pysähtyisivät ehkä taas lakkautetuilla asemilla ja yölläkin saattaisi päästä Itä-Suomeen. Nyt junamatkustajat ovat VR:n armoilla.

Mikael Aro, VR-Yhtymän toimitusjohtaja. VR:ssä pelätään, että kilpailu huonontaisi palvelua ja junamatkustaja kärsisi siitä. Suomen raideverkosto on yksisuuntaista ja ohituspaikkoja ei juuri ole. Raiteille mahtuu yksi juna kerrallaan. Aro ymmärtää matkustajien tyytymättömyyden tiedonkulkuun, sillä tiedotusjärjestelmä on kankea. Maaliskuussa VR saa uuden järjestelmän ja sen uskotaan parantavan tilannetta.

Lähetyksen juonsi Sari Huovinen.


Lähde: YLE1