TV1 torstaina 21.1.2010 klo 21.05
Junamatkustajien pinnaa koeteltiin talven aikana. Junat
myöhästelivät jopa tuntikausia ja matkustajat kärvistelivät asemilla tietämättä, tuleeko juna
ollenkaan.
Monia matkustajia on harmittanut myös se, että junat eivät
enää pysähdy pienillä lähiasemilla tai kulje
yöllä.
Paranisiko palvelu, jos VR saisi kilpailijoita?
A-talkissa
aiheesta keskustelivat:
Anu Vehviläinen, liikenneministeri, kuuluu Keskusta-puolueeseen.
Vehviläinen uskoo matkustajien ymmärtävän, etteivät
junat aina pysy aikataulussa. Tiedotus myöhästymisistä
on kuitenkin saatava kuntoon. Vehviläinen solmi VR:n
kanssa joulukuussa sopimuksen, jolla VR sai yksinoikeuden
henkilöliikenteeseen kymmeneksi vuodeksi. Kilpailijat
sallitaan rataosuuksilla, joilla VR ei liikennöi
lainkaan.
Petri Puikkonen, VR:n
kilpailijaksi pyrkivän Proxionin johtaja. Hän toimii
yrityksen hallituksen puheenjohtajana ja väliaikaisena
toimitusjohtajana. Porvaripuolueen ministeri Anu
Vehviläisen haluttomuus edistää kilpailun syntymistä
on pettymys. VR taas ei ymmärrä, että se on olemassa
asiakkaita varten. Siellä ajatellaan: Me ajamme
raiteilla, tulkaa kyytiin, jos huvittaa. VR
tarvitsee kilpailijan.
Kalevi Kämäräinen, Suomen
Rautatiematkustajien puheenjohtaja. Poliitikot suojelevat
VR:ää ja kilpailun avaaminen muille VR:n hylkäämillä
rataosuuksilla on näennäistoimintaa. Avoin kilpailu
parantaisi palvelua. Junat pysähtyisivät ehkä taas
lakkautetuilla asemilla ja yölläkin saattaisi päästä
Itä-Suomeen. Nyt junamatkustajat ovat VR:n armoilla.
Mikael Aro, VR-Yhtymän
toimitusjohtaja. VR:ssä pelätään, että kilpailu
huonontaisi palvelua ja junamatkustaja kärsisi siitä.
Suomen raideverkosto on yksisuuntaista ja ohituspaikkoja
ei juuri ole. Raiteille mahtuu yksi juna kerrallaan. Aro
ymmärtää matkustajien tyytymättömyyden
tiedonkulkuun, sillä tiedotusjärjestelmä on kankea.
Maaliskuussa VR saa uuden järjestelmän ja sen uskotaan
parantavan tilannetta.
Lähetyksen juonsi Sari Huovinen.
Lähde: YLE1
|